Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej jeg har kig på en 25.5" tommer skærm med 1920 x 1200, som jeg kan få til en god pris. Den har "wide gamut", jeg kan forstå at det er godt til nogle ting, men er der så noget andet, som der bliver gået på kompromis med?

Jeg skal primært bare lave kontorarbejde, men kigger også lidt på billeder, ser lidt film og en smule gaming (ikke fps).

Havde oprindeligt overvejet en Dell U2311H, men har nu fået tilbudt en NEC MultiSync 2690WUXi2

Nogle gode råd?
Brugeravatar
Af azrael
Så meget som jeg kan lide Dells skærme, så må jeg sige, at hvis du kan få den 2690WUXi2 til gode penge og den ellers ikke er beskadiget, så køb den med det samme.

Det du omtaler er "wide gamut color" eller WGC-CCFL backlight. Det er en særlig god baggrundsbelysning til selve LCD panelet, der giver meget stærkere farver end man normalt finder.

Du kan for øvrigt se mere om skærmen her.

Det korte af det lange: Er der intet galt med skærmen og er prisen OK (hvad er den for øvrigt), så køb, køb, køb! :)
Af donoester
Toebs skrev:[...] men er der så noget andet, som der bliver gået på kompromis med?
Pangfarver/forkerte farver i ikke farvestyrede applikationer. Dvs. næsten alle applikationer. Selvom de er farvestyrede får du svært ved at finde emner, der kræver et farverum større end sRGB (72% NTSC), hvorfor "wide gamut" ikke rigtigt har noget formål til alm. brug.
sRGB-profilen på 2690WUXI(2) går ikke for at være særlig nøjagtig i den sRGB-profil den kommer med fra fabrikken.

Men ellers er 2690WUXi2 en meget mere high-end skærm, bestemt med 8 bit panel, bagbelyst og sikkert bedre lyshomogenitet.
Brugeravatar
Af azrael
Jeg ville nu ikke kalde et større farverum "at gå på kompromis med". :)
Af donoester
Hehe, nej, det er vel mere resultatet en kompromiset - sådan går det når man lige får byttet om i rækkefølgen af sine sætninger :)

Kompromiset er en gennemsnitlig nærmest dårlig emulering af sRGB-farverummet - med mindre man silv vil ud i at kalibrere. Det er et kompromis man må acceptere, i de 9/10 programmer (slag på tasken), som ikke anvender andet farverum end sRGB.
Se evt. http://www.prad.de/en/monitore/review/2 ... art10.html .

NEC har rigtigt mange utroligt gode skærme, men LCD2690WUXI2 ville ikke lige være mit første (eller. 2.-valg).