Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tjens
Har du haft focus på 100/200Hz systemer, og har fundet et TV, der klarer det godt, vil jeg gerne høre om dine erfaringer.

Baggrund:
Jeg synes selv, at 24/25 billeder i sekundet hakker.
Og de ( forholdsvis billige ) TV jeg har, kan ikke følge med, og der opstår fejl og hakken når billedet er komplekst.

F.eks. på Samsung 40C650 LCD: Når man ser News/Update kan man tydeligt se 100hz effekten på rulleteksterne forneden, og se at systemet ikke har computerkraft nok, når billedet skifter eller ved personer badet i blitzlys o.lign.

Et andet ksempel på en utilfreds 200hz Motion Plus køber: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=17500

Samtidig har jeg det problem at f.eks. Panasonic Plasma desværre flimrer for mine øjne (næsten som et gammel 50hz CRT). Også VT20.
Så det skal være et LCD tv, jeg skal have.

Så har du et "Motion" system på dit tv, som du er tilfreds med, vil jeg gerne høre om det.
Af THM
sony's motionflow skulle være bedre end samsungs, men ved ikke om man får en bedre motionflow i deres topmodeller, ved de har scanning backligt hvilket hjælper mod slør i bevægelserne, men det har intet med frame interpolation at gøre....
Af Mysen
Jeg tror også det er scanning backlight, du skal lede efter. Jeg har selv en plasmaskærm og 24/25 billeder i sekundet er altså rigeligt på sådan en. Jeg er med på at en plasma flimrer, selv om jeg ikke selv ser det, men det er faktisk pga. den flimren at bevægelser er rolige.

Med scanning backlight simulerer man på en måde, den måde billedet vises på en plasmaskærm. Problemet med en LCD skærm er nemlig ofte, at billeder "brænder" sig fast i dit øje, og det er altså denne form for retention, der giver problemerne. På en plasmaskærm nulstiller man øjets hukommelse med hvert blink, hvorimod LCD jo ikke blinker. Scanning backlight ruller en sort linje ned ad skærmen ved høj frekvens, og den linje har samme formål at nulstille øjets hukommelse

Det er især LED tv med lyset bag panelet, der virker bedst, og du kan også se positive anmeldelser af bevægelseshåndtering hos de modeller, der indgår i denn kategori.
De nye Samsung LED'er giver også muligheden for at tænde scanning backlight (LED motion plus) uden at man skal bruge motion plus.

I den lidt billigere ende kan man finde LG LD750n eller Pana L42G20. De er begge med IPS og scanning backlight, og bør derfor klare sig godt mht. bevægelser.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis man synes at billedet hakker, så hjælper scanning backlight ikke. Hvad der derimod kan være medvirkende til problemer med rulletekster osv. på alm. TV er en dårlig de-interlacer. TV sendes jo ikke med 24/25 billeder/s - det er kun BluRay der kører ved 24 Hz.

Det er nok ikke mangel på regnekraft, der er skyld i at Samsungs Motion Plus system giver problemer. Det er nærmere end dårligt programmeret algoritme til udregning af billederne.
Af red_martians
Ja, det du ser er nok nærmere regnefejl i motion-systemmet. Nogen fjernsyn vil være bedre end andre, men fejlene slipper du aldrig af med. Alt i alt er det hele jo gætteri. En god ting er at man på flere fjernsyn, jo kan justere hvor emget motion den skal alve. Så kan man jo finde den gyldne middelvej hvor man er nogenlunde tilfreds med begge dele. Men jo færre regnefejl, vil ofte også give et mere hakkende billede og omvendt.
Af Fredtoft
tjens skrev: F.eks. på Samsung 40C650 LCD: Når man ser News/Update kan man tydeligt se 100hz effekten på rulleteksterne forneden, og se at systemet ikke har computerkraft nok, når billedet skifter eller ved personer badet i blitzlys o.lign.
Det lyder ikke som et problem med hverken 100 Hz kredsløbet eller Samsungs algoritme. Medmindre du oplever det præcist samme fænomen på DVD/Blu-ray, så tror jeg at det du bemærker er DR Updates meget lave bitrate, som gør at rulleteksterne nederst fucker up , når der sker meget i billedet.

Eksempelvis en flash der gør hele billedet hvidt, ændrer så væsentligt på billedets indhold på så kort tid, at en standard MPEG encoding ikke kan undgå at sænke billedkvaliteten væsentligt. Det går ud over hele billedets kvalitet, men det er særdeles tydeligt på rulleteksterne i bunden.

Det er nærmest sådan at man kan følge mængden af billedinformation på skærmen ved at følge med i hvor mange artifacts der er i rulleteksten. Når der blot sidder en speaker stille og taler, ser de helt pæne ud, men så snart der vises skiftende klip fra begivendheder i verden, så introduceres der støj i rulleteksten.
Af tjens
Tak for de gode input.

Og jeg må give Fredtoft ret i, at jeg nok har kritiseret mit Samsung C650 for hårdt, når signalet er så elendigt i sig selv.

I Champion League finalen igår, var jeg fuldt ud tilfreds med billedet fra TV3 plus HD via Yousee/fællesantenne.
Der var enkelte tilfælde hvor bolden, under udspark, fik et underligt udseende med udtværede vandrette striber, men det var kun når både bold og kamera var i kraftig bevægelse. Og her kan fejlen jo også stamme fra tidligere led i signalkæden.

Jeg vil fortsat gerne høre fra dig, hvis du er gået i dybden med 100/200hz, og har valgt et TV, hvor du er tilfreds med regnekraft og algoritmer.