Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg kigger på at købe en ny skærm for tiden. Hovedårsagen var egentlig at det ville være rart med 2 monitors til mit arbejde, men når jeg nu også gamer kan den nye skærm lige så godt være optimal til dette samtidigt.

Jeg har ladet mig forstå at en 120HZ monitor giver et rigtigt lækkert billede, hvis altså grafikkortet kan følge med, så det havde jeg umiddelbart tænkt mig det skulle være.

Problemet er at mit grafikkort kun har 2 DVI udgange, og at jeg i forvejen har en monitor plus mit TV sat til.

Jeg ved at man på AV cables kan få de her splitters, men de har vist ikke nok båndbredde til en 120hz skærm.

Min tanke var så, at sætte TV'et og min nuværende monitor (som jo begge er 60hz) til en port via en splitter, og den nye 120HZ monitor direkte i. Kan dette give nogen problemer?

Kræves der speciel kabling til en 120hz skærm? og har i nogen erfaringer med om det overhovedet er det værd?

Tror bare jeg lige havde brug for at vende det med nogle andre entusiaster inden jeg spenderede den form for penge.

Tak på forhånd.
Brugeravatar
Af azrael
Du bruger helt normale kabler til en 120Hz monitor. Om den har et særligt lækkert billede vil jeg vove at tvivle på. Det er jo trods alt kun en monitor med et TN panel, så billedkvaliteten kan ligge på et fhv. lille sted.

Jeg ved ikke lige, hvordan en splitter vil påvirke signalkvaliteten og/eller om der vil opstå problemer mht. HDCP. Det vil også være relevant, at begge skærme, der hænger på den ene DVI port, understøtter samme opløsning (og farvedybde), f.eks. 1920x1080. Begge skærme vil jo vise et identisk billede.

Faktisk tvivler jeg lidt på, om det overhovedet kan lade sig gøre. Windows (og jeg regner med, det er det du bruger) vil i al fald blive snotforvirret for det vil ikke entydigt vide, hvilken skærm hænger i den anden ende.

Hvis man vil lave sådan en konstruktion med mere end 2 skærme, så ville jeg personligt nok først få mig et ATI/AMD grafikkort med EyeFinity. Helst et fhv. kraftigt et af slagsen, for så kan du sende forskelligt (eller samme) indhold til samtlige skærme.
Af ottosen
Jeg har et GTX 295 fra nVidia. Både mit TV og min nuværende skærm benytter sig af 16:9 formattet ved 1080p.

Man burde kunne få sådan en box hvor man sætter to DVI til og så kan man switche mellem dem vha. en knap.
Brugeravatar
Af azrael
Det vil muligvis stadig give problemer mht. Windows. Windows udlæser jo DDC og EDID oplysninger fra skærmen.

Jeg vil ikke afvise, at det virker, men vær forberedt på problemer, hvis du går den vej.

Du tænker på noget i denne stil?
Af ottosen
Ja, men den har jo samme problem - at begge signaler sendes samtidigt, i stedet for at man hurtigt kan skifte fra den ene til den anden, lidt ligesom hvis man skiftede mellem to stik bag i grafikkortet.
Brugeravatar
Af azrael
Ja, jeg påstår ikke, at boksen virker. Det var mere for at få bekræftet, at det var denne type løsning du var ude efter. :)

Jeg ville nu stadig mene, at et nyt grafikkort fra ATI/AMD ville være en bedre løsning pga. EyeFinity. Desværre laver nVidia p.t. ikke noget tilsvarende.
Af sds5000
Jeg har lidt det samme problem..

Jeg har et 720p TV og en 24 tommer analog computer skærm.

Jeg har så fornyligt anskaffet mig et 120 hz Viewsonic skærm, meget lækker skærm iøvrigt.

Og jeg har et MSI Radeon 6970 lightning GFX, det er altså et rimelig hæftigt kort.

Mit spørgsmål er så, om man kan kan forbinde den gamle computerskærm og tvet med en splitter, og sætte 120hz'en i for sig selv (HD stikket)

Skriv hvis der er nogen som er i tvivl...

Mvh

Stefan
Brugeravatar
Af koenigs
Ja, der kræves specielle kabler til 120hz skærme. Der kræves DVI-D til 120hz, både til Nvidia og AMD.

120hz har INTET med billedkvaliteten at gøre og bruges når der skal spilles i stereoskopisk 3D eller når man vil have mere flydende billeder i spil.

Der findes ingen 120hz skærme med et godt billede, da de kun findes med TN paneler. Derfor kan du ikke få en skærm der er optimeret til spil og kontor på engang.

Så må du vælge om du vil have en skærm der er god til spil, eller en der er god til internet, grafik og video... Det er surt hva?

Min anbefaling til være kun at købe en TN skærm m. 120hz hvis spil er det primære du bruger maskinen til, ellers vil det være forfærdeligt at lave at andet på maskinen - Eller rettere, forfærdeligt hvis du har nogen sans for billedkvalitet (det har de færreste alm. brugere).