Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle. Har haft en fejl melding på mit Sony Bravia KDL-40w3000, hvor stand by lyset blinkede i fast sekvens 13 gange, pause på to sekunder og 13 gange igen og fortsat.

Det skulle efter sigende være en fejl på LCD panelet, som ingen vil lave, da det er for dyrt og udskifte. Har prøvet hos Elektronik centret, som er det firma Sony Danmark bruger. De vil ikke reparere TV, men gerne skifte LCD panelet, dog for en pris i omegnen af 6000 - 8000 dkr. !!!!

Er der andre som har, eller har haft samme problem??

Mvh Kenneth
Af donoester
Hvor gammelt er TV'et? Har det haft et rødligt skær lige når det blev tændt, sidste gang det virkede?

Igennem google fandt jeg nogle der snakkede om "over-current protection", samt denne: http://www.agoraquest.com/viewtopic.php ... 7&forum=34

Så måske er det det.
Når lysstofrør bliver ældre bruger de gradvist mere og mere strøm, fordi kviksølvet gradvist afsættes i det hvide fosfor-lag, der efterhånden så bliver elektrisk ledende. Kviksølvsblandingen udsender et mere rødligt skær. Da nedbrydningen begynder tættest på termineringerne, vil et eventuelt rødligt billede du ser kun være rødt i siderne.
For at forhindre at det hele brænder sammen på et tidspunkt, anvender man altid en form for strømbegrænsning.

Det er så tilsyneladende det, som er galt nu - belysningen trækker for meget strøm, så kredsløbet der driver dem slukker helt.

Lysstofrørene (en 12-16 stk) koster vel ca. 100 kr pr stk, men der er en milliard forskellige at vælge imellem. Typisk kan man godt selv skifte dem, men panelfabrikanten har ikke regnet med at man gør det - så der er ingen manualer, der beskriver hvordan man gør.

Ak skifte hele panelet virker også, da du så også får nye lysstofrør med i handlen, men det er godt nok pebret i pris.
:)

Tilføjelse:
Jeg fandt lige den her tråd:
http://forums.techguy.org/do-yourself-p ... cd-tv.html

Så du har altså allerede prøvet det? :)