Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mx jelle
Hej folkens :)

Jeg har længe gået og kigget på nyt TV og nu købte jeg så et G30, da det skulle være godt, hvis det bare holder standarten for G20 og så i federe design :)

Nu har jeg fået det hjem, men er virkelig nervøs for hvor meget burn in der er på det, det er min første fladskærm og dermed også min første plasma, og man hører jo så meget om det her med burn in. Jeg kører pt. nogle burn in dvder på den i nogle timer, da det skulle være godt at gøre i starten og så gik min computer på standby efter at have kørt lidt tid (det er den som afspiller dem til G30). Det stod max en halv time, hvor man kunne se skiltet med "HDMI2" efter jeg tændte computeren igen. Der var altså retention, for det er gået væk igen og efter en lille time kunne man på ingen måde se det mere. Men nu ved jeg ikke om jeg har fået kolde fødder med hensyn til plasma, for dette har ikke gjort min tvivl omkring plasmas burn in bedre ;;)

Så hvor følsom er G30 for burn in, for jeg vil da helst ikke have det ødelagt og jeg har ofte mit TV kørende det meste af natten på samme kanal, da jeg falder i søvn til TV hver aften, så vil jo ikke have at logoer osv. brænder fast... skal også spille ps3 på det, så der kommer til at være nogle ting rimelig fast på skærmen såsom f.eks. speedometer i bilspil osv. Er det noget jeg skal være bekymret for ?

Mvh. Mx jelle
Af db
Har ikke selv erfaring med Burn-in på G30. Men angående at falde i søvn til fjernsynet så har det vist ellers sleeptimer indbygget så du slipper for det kører hele natten og spilder strøm :) På min V10 har jeg aldrig brugt "break in disce" eller lign, har bare fra dag et sat det på THX indstillingen og så ellers brugt det normalt, det har nogle gange lidt retention fra feks undertekster i film med sorte bjælker men det forsvinder hurtigt, især hvis man bruger "myrekrig" i et par minutter.
Af mx jelle
Ja, der er selvfølgelig timeren som man kan bruge, men hvad så hvis man en dag glemmer den og falder i søvn uden... :(

Jeg bruger også HTX indstillingen, men det er også fordi den giver det klart bedste billede :p
Af THM
der kan godt komme lidt burn in/eller langvarig retention fra kanallogoer eks. tv2.
men det er ikke særlig tydeligt, det skal være på eks. gråblå baggrund man kan se det, med levende billede kørende er det svært at se...
generelt vil jeg ikke være særlig bekymret over det ved varieret brug skal du heller ikke være nærvøs for speedometer logoer i bilspil :)
Af Holger jespersen
Jeg kan give dig et råd til at undgå burn-in.

ZOOM IND! Man kan faktisk tilpasse skærmen så der ikke er alle de der logoer.

Jeg har faktisk vænnet mig til det, og synes nu at logoerne er meget irriterende
Af mx jelle
Holger jespersen skrev:Jeg kan give dig et råd til at undgå burn-in.

ZOOM IND! Man kan faktisk tilpasse skærmen så der ikke er alle de der logoer.

Jeg har faktisk vænnet mig til det, og synes nu at logoerne er meget irriterende
Så kan man jo ikke se hele billedet :s
Af Jens525
Har et Samsung PS50C7705,, som lider meget af retention. Men har dog aldrig oplevet nogen form for burn-in.
Efter hvad jeg ved er panasonic ikke ligeså følsomme som samsung, så tror derfor ikke du skal være bekymret. Bare kør en ruller eller myrekrig en gang imellem..

Tillykke med skærmen..
Af THM
tror til gengæld den svage retention der kommer på panasonic er længere tid om at gå væk igen...
Af kastan
Hejsa, jeg er den glade ejer af en g30 :D
Men jeg er ked af at sige det, der er kommet burn-in i højre hjørne.. :s kan man få det væk på nogen måde?
jeg spiller rigtig meget ps3, (eller gjorde i starten, jeg var arbejdsløs!) og mange timer i træk, jeg kan nu se hvor meget ammo jeg har fra battlefield hver gang jeg ser film i de helt lyse scener.

HJÆLP? :D

-Kristian
Af DavidHimself
kastan skrev:Hejsa, jeg er den glade ejer af en g30 :D
Men jeg er ked af at sige det, der er kommet burn-in i højre hjørne.. :s kan man få det væk på nogen måde?
Du kan forsøge dig med white wash eller det der ligner... forvent dog ikke at det hurtigt forsvinder! Nogle gange skal det virkelig have lov til at køre i lang tid.
Af kastan
White wash? Er det lignende rullebjælke?
Det hvor der kører en hvid stribe hen over skærmen? :D

Det gør mig ikke noget at det ikke forsvinder med det samme, men så længe jeg kan fjerne det? :)
Af DavidHimself
Lige præcis :) nogle snakker om at man skal lade det køre nogle døgn i træk både nat og dag!
Af kastan
Det er godt nok meget strøm..

Mister man effekten ved ikke at gøre det i så lang tid af gangen?
Af DavidHimself
Mange bruger blot en anden hovedregel der siger at lige så lang tid som det tog at få burn-in lige så lang tid skal du køre white wash... du kan jo prøve med det først (hvis du lagde mærke til det efter 6 timers spil så kør det i 6 timer osv)!