Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fury90
Hej Flatpanels

Jeg skal have købt mig en ny skærm, den skal primæres bruges til ikke fps baseret spil og film. Har kiggede efter andre indlæg, men ingen som fortæller hvad jeg præcis vil ha af vide.

Jeg har fundet disse 3 skærme, men da jeg er meget ny indenfor faldskærme - ved faktisk ingen ting. men hvad jeg har kunne læse mig til, skulle disse skærme kunne opfylde overnævnte krav?

Nogle her som har dårlige erfaringer med nogle af disse skærme eller mener jeg vil kunne få en bedre skærm for pengene?

Håber i kan hjælpe mig.

ASUS VG236HE

LG W2486L-PF

LG W2363D-PF
Senest rettet af fury90 15 maj 2011, 19:40, rettet i alt 1 gang.
Af fury90
hvorfor kan man ikke se hvad jeg har skrevet?
Af Marlowe
fury90 skrev:Hej Flatpanels

Jeg skal have købt mig en ny skærm, den skal primæres bruges til ikke fps baseret spil og film. Har kiggede efter andre indlæg, men ingen som fortæller hvad jeg præcis vil ha af vide.

Jeg har fundet disse 3 skærme, men da jeg er meget ny indenfor faldskærme - ved faktisk ingen ting. men hvad jeg har kunne læse mig til, skulle disse skærme kunne opfylde overnævnte krav?

Nogle her som har dårlige erfaringer med nogle af disse skærme eller mener jeg vil kunne få en bedre skærm for pengene?

Håber i kan hjælpe mig.

ASUS VG236HE

LG W2486L-PF

LG W2363D-PF
Man kan godt læse det - kan desværre ikke hjælpe med skærmene
Brugeravatar
Af azrael
ASUS VG236HE og LG W2363D-PF er marginalt interessant, men det er udelukkende fordi de har et 120Hz panel. Men det er stadig et ellers elendigt TN panel.

Hvis du ikke har behov for 120Hz bør du helt klart i stedet kigge på en Dell U2311H med IPS panel. Den kan du få fra kr. 1852 (dags dato) og vil være klasser bedre end hvad du ellers har lagt øje til. Læs evt. mere om den her.

Hvis det *skal* være en skærm med LED backlight, så vent et par måneder, for U2312HM er på trapperne. Det skal dog siges, at et LED backlight ikke nødvendigvis vil give dig bedre billedkvalitet.
Af fury90
azrael skrev:ASUS VG236HE og LG W2363D-PF er marginalt interessant, men det er udelukkende fordi de har et 120Hz panel. Men det er stadig et ellers elendigt TN panel.

Hvis du ikke har behov for 120Hz bør du helt klart i stedet kigge på en Dell U2311H med IPS panel. Den kan du få fra kr. 1852 (dags dato) og vil være klasser bedre end hvad du ellers har lagt øje til. Læs evt. mere om den her.

Hvis det *skal* være en skærm med LED backlight, så vent et par måneder, for U2312HM er på trapperne. Det skal dog siges, at et LED backlight ikke nødvendigvis vil give dig bedre billedkvalitet.
Tak for svaret azreal

Men Dell U2311H har en responstid på 8s, og jeg er meget bange for at dette input lag og overdrive slør og hvad det ellers hedder. Jeg bliver nemt irriteret over små ting, derfor jeg hellere ikke har valgt, at købe en Asus VG236H, da den har et blank panel, og jeg ved sådan nogle ting vil irritere mig overordentligt meget.

Men jeg har set på Samsung P2770HD den har dog også et tn panel, men har nogle reviews hvor de taler meget godt om den. Men er dog stadig bange da den har en ms på 5?

Er det mig som ligger for meget vægt i det her ms? eller bider man slet ikke mærke i det? jeg skal jo ikke spille hurtige "first-shooter" spil, så burde jeg være så bange? :D
Af Mysen
Du kigger for meget på specs, og det er ikke så sundt endda. Responstid og kontrast måles på forskellig måde, og det vil også opleves forskelligt afhængigt af panel.
U2311 er bedre end de fleste i prisklassen, og der er en rigtig fin opdateringshastighed samt nærmest ingen input lag.
Du kan sikkert godt få en hurtigere 120hz skærm, men så er det altså med det noget ringere TN panel. Det vil især kunne mærkes, når du skal se film på den. Og når du nu ikke er en hardcore FPS gamer, så er U2311 nok et ret fint valg.
Af fury90
Mysen skrev:Du kigger for meget på specs, og det er ikke så sundt endda. Responstid og kontrast måles på forskellig måde, og det vil også opleves forskelligt afhængigt af panel.
U2311 er bedre end de fleste i prisklassen, og der er en rigtig fin opdateringshastighed samt nærmest ingen input lag.
Du kan sikkert godt få en hurtigere 120hz skærm, men så er det altså med det noget ringere TN panel. Det vil især kunne mærkes, når du skal se film på den. Og når du nu ikke er en hardcore FPS gamer, så er U2311 nok et ret fint valg.
Men da jeg gamer hon (Heroes of newerth)på et relativt høj niveau vil jeg blive meget arvelig over hvis den på nogle måder skulle irritere mig mens jeg gamer.

Men jeg har forstået det rigtigt, at det er der ingen grund til at være bange for? og det vil heller ikke give problemer i D3?
Brugeravatar
Af azrael
Input lag og responstid har intet med hinanden at gøre.

Responstiden er hvor længe skærmen er om at skifte en pixel fra en farve til en anden. Typisk går det så hurtigt i dag, at du ikke lægger mærke til det. Særligt, da alle LCD paneler er låst fast på 60Hz (pånær de nye 120Hz paneler, men de har så som sagt helt andre problemer).

Input lag er den tid, der går fra du bevæger musen til der sker noget på skærmen. Nu har jeg ikke slået de andre skærme op, men Dell U2311H har et gennemsnitligt input lag på 10 ms. Interessant nok har Samsung SM2233RZ, der gælder for at være den måske førende 120Hz skærm, et gennemsnitligt input lag på 15 ms.

Hverken responstid eller input lag på Dell U2311H er noget du bør være bekymret for.

Det skal så lige siges, at hvis du skulle komme fra en billedrørsskærm så *vil* der være forskelle, ligegydigt hvilken fladskærm du køber. Skulle du komme fra en skærm med TN panel, så vil du efter min mening udelukkende opleve fremskridt.