Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MJ92
Hej alle kloge mennesker.

Jeg er forholdsvis uerfaren på fjernsynsområdet og søger derfor hjælp herinde hos jer eksperter.

Jeg har længe kørt med et Philips HD-Ready fjernsyn. Altså et gammelt et af slagsen. Nu føler jeg så endelig det er på tide at skifte til et Full HD fjernsyn og få 100% glæde af HD-kanaler, samt min PS3.

Jeg har udset mig Philips 42" LCD TV 42PFL5405H - da den for mig at se er det bedste til prisen lige pt.
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 42pfl5405h

Men da jeg i elgiganten snakker med en sælger, fortæller han mig at dette tv bruger motorer som Philips' gamle HD-ready fjernsyn også bruger, og derfor kan det give mig problemer når jeg spiller og ser film.

Var dette bare et ældgammelt og dårligt forsøg på at få mig til at købe et langt dyrere fjernsyn eller er der noget om det?

Har prøvet min PS3 på mit fars fjernsyn Philips 8404h og var her godt tilfreds.

Mit spørgsmål til jer eksperter er om jeg kan forvente det samme billedmæssigt som jeg oplevede på Philips pfl8404h og om jeg kan forvente mig et godt køb til prisen her?

Håber i kan hjælpe - det haster en anelse. På forhånd tak

mvh. Mads
Brugeravatar
Af hans123
Til prisen er det OK

Men der findes mange som er meget bedre.

Du får hvad du betaler for. 3699.- er ikke meget for et 42''

Køb og prøv det, er du ikke tilfreds så smid det retur
Af Yankee
5405 er et udmærket fjernsyn, og prisen er jo efterhånden forrykt lav. Philips laver kvalitetsfjernsyn, der er af rimelig god byggekvalitet og i pænt design.

Det, du ikke får ved 42PFL5405 er den gode billedkvalitet. I forhold til især plasma-modeller i lidt dyrere prisklasse får du ikke nær samme farvepræcision og sortniveau.

Til gengæld får du et fjernsyn, der viser et flot, skarpt og lysstærkt billede. Det er ikke særlig nøjagtigt og ikke nødvendigvis det bedste hvis du sidder meget tæt på skærmen (så du kan se den støj, som de mange dynamiske systemer giver). Men til almindeligt TV-brug er det et glimrende fjernsyn til prisen.
Af MJ92
Mange tak for de hurtige svar, det er jo fornemt (tager gerne imod flere) :)

Jeres tilbagemeldinger virker umiddelbart positive. I butikken hvor jeg så det, viste de også den samme film på det og en masse andre fjernsyn, og hr synes jeg det står godt i forhold til pris og de andre fjernsyn som virkede lidt matte i billedet.
Af THM
man kan ikke helt regne med hvad man ser under butiksforhold. når det er sagt så tror jeg sælgeren har prøvet at påvirke dig til at købe noget dyrere, 5405h er et ganske udmærket tv og nok blandt de bedste 42" til 3700kr lige pt.
hvis 5405h som jeg har forstået det er "alm." lcd udgaven af 5605h har den faktisk også et rigtig godt sortniveau :)
med hensyn til opgradering til fuld hd, så får du ikke af den grund mere ud af dine hd kanaler. disse sender som regel ikke i fuld hd, men i 720p eller 1080i.
et tv med bedre billedbehandlig end det gamle vil dog kunne hive mere ud af både hd og sd kanalerne :)
Af MJ92
Det er jeg da glad for at høre :)

Nu har jeg haft et philips hd-ready længe, og med boks står mine hd-kanaler da ikke specielt godt (fx. når jeg ser fodbold på en hd kanal) i forhold til de full hd fjernsyn jeg har set bold på? Fx. TV3+hd osv.

Hvad mener du med et tv med bedre billedbehandling?
Af THM
mener et tv der generelt bare er bedre, evnen til at skelne farver ordentligt fra hinanden giver f.eks et mere detaljeret billede.
et panasonic X10 fra 2009 vil f.eks kunne vise et mere detaljeret billede i mørke filmscener fra bluray end philips 5604h fra samme år, selvom det ikke har et fuld panel. dette skyldes at nævnte philips har et dårligt sortniveau og dårlig shadow detail, og generelt er et ringere tv ;)
Af MJ92
Okay. Endnu engang mange tak for svarene.

Jeg synes det virker til at jeg til prisen har fundet et fjernsyn som jeg personligt kan være tilfreds med, og det er det vigtigste. Jeg vil i hvert fald prøve det og hvis det ikke fungerer for mig, så ryger det retur :)
Af Frillen
Mine forældre har et 37' 5405h philips.
Til den pris du skal give er det et ret godt fjernsyn, om du skal vælge det eller et plasma, som mange åbenbart gerne vil have dig til, skal jeg lade være usagt - Der er fordele og ulemper ved begge teknologier, du skal nok nærme vælge den teknologi du helst vil have!
Selv om philips 5405h serien generelt er rigtigt gode fjernsyn, så skal du dog gøre dig klart, at hvis du forventer at kunne afspille film fra usb harddisk på fjernsynet i fuld hd og med undertekster, så skal du nok vælge et andet, da philips af en eller anden grund har valgt ikke at understøtte undertekster fra fil, samt er deres mkv understøttelse meget tynd!
Det er lidt et spil i lotteriet, hvad der virker og hvad der ikke gør!
720p film fra usb harddisk som virker, afspiller rimeligt godt, mens 1080p film hakker voldsomt!

Men leder du efter et fjernsyn, hvor det vigtigste bare er at se tv, så er det et ret godt køb!
Af MJ92
Tak for svaret :)

Fik fjernsynet igår, og indtil videre er jeg godt tilfreds. Man er nødt til at se i forhold til prisen selvfølgelig, og her synes jeg selv det er et ret godt køb.

Min PS3 og de almindelige tv-kanaler kører upåklageligt, så indtil videre er jeg tilfreds. Bliver spændende med de film som du siger, når jeg på et tidspunkt prøver det.