Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Så skal mit gamle monstrum af en skærm endelig skiftes ud :) Jeg skal som sagt primært bruge skærmen til gaming, men også til surfing, skrivning og også gerne lidt film.Jeg har efterhånden læst flere sider end jeg kan tælle til og er nået frem til følgende kandidater:

NEC 20WGX2: Rigtig god skærm med et godt panel, nok den ultimative skærm til gaming, men den koster desværre 5.000 ...

ViewSonic VX2025wm: Fin fin skærm med et fint panel, nok ikke helt samme klasse som 20WGX2 men koster kun 3.200, er 20WGX2 1.800 mere værd?

ViewSonic VX2235wm: 2" større skærm også meget rost og lidt over et halv år nyere end de to ovennævnte men har desværre et TN panel. Pris 3.400

Philips 200WP7ES: Fint panel, men ikke mange reviews. Pris 3.200

Har I nogle kommentarer til nogle af skærmene? Hvilken skærm ville I anbefale mig?
Brugeravatar
Af ravnk
Det lyder som om du har (haft ?) en CRT skærm, derfor skal du være opmærksom på om dit grafikkort kan klare 1680x1050 uden at tabe pusten.
Det virker dog som om du har sat dig lidt ind i sagerne når man ser på dine valg af skærme.
Personligt er jeg endt med en Samsung 225BW som anvender samme type panel som ViewSonic VX2235wm.
Jeg har prøvet en del forskellige 20" men faldt for de 22" primært af den årsag at størrelsen, når man spiller i 1280x1024, ca. svarer til en 19" ikke widescreen (håber det giver mening). 20" svarer ca. til en 17" skærm.

Når det er sagt må du gøre op med dig selv om billedkvalitet er af afgørende betydning. Hvis det er tilfældet så skulle NEC´en være et godt valg og ligeså med ViewSonic VX2235wm. (Phillips ??)

Min anbefaling vil dog være at prøve med en 22". Dog skal du sørgge for at du kan returnere den, ifald du ikke kan leve med den lidt ringere farvekvalitet som TN paneler har i forhold til de øvrige teknologier.
Nu var gaming det primære så der betyder 100% korrekte hudnuancer på en ork måske mindre end hvis du var prof. fotograf :D , eller hur.
Af zenne
Jeg har selv for et måneds tid siden anskaffet mig en Samsung 931C. Det er min første oplevelse med en fladskærm (i hjemmet). Efter et måned kan jeg kun sige, at det er absolut et fantasktisk køb, og den kan kun anbefales. Jeg overvejede i en kort periode ViewSonic 922, som koster 500 kr mindre, men da jeg ligeledes ville havde mulighed for at bruge den til lidt kontor arb. + diverse blev valget 931C....Den kan kun anbefales!
Af Thomas Tang
Jep min nuværende skærm er en 5 år gammel 17" dell crt skærm. Og jeg er klar over at man skal køre i skærmens native opløsning for at få det bedste billede, men da jeg meget snart køber en ny comp med E6600 og et 8800GTX skulle det vidst ikke være et problem :p

Jeg har også sat 225BW op mod en VX2235vm og de er jo meget ens men endte alligevel med at foretrække en VX2235vm fordi den måske har fået minimalt bedre anmeldelser end 225BW men ikke noget afgørende. Problemet med dem er jo desværre bare at de begge har et TN panel og jeg er ikke meget for at gå ned i billede kvalitet især ikke nu når jeg også køber ny computer sammentidigt med ny skærm. Så skulle billede kvaliteten jo meget gerne gå lidt op ;) derfor kan jeg godt "nøjes" med en 20" :p istedet for en 22" Jeg synes dog stadig at en 19" er for lille.

Iøvrigt kommer der snart en efterfølger til 20WGX2, nemlig 20WMGX2 men den er ikke i handelen endnu i DK. Nogen der ved hvornår den kommer det??

En faktor indenfor skærme hvis betydning jeg stadigvæk er meget i tvivl om er alderen på skærmen. Kan man generalt sige at en ny skærm med et TN panel er bedre end en f.eks. et år gammel skærm også med et TN panel?

EDIT: Ja det var en fejl da jeg sagde at det var efterfølgeren, 20WMGX2 har, som Mokkat også siger, højtalerer der kan tages af og på og desuden har den også HDCP og component. Men hvad er en component tilslutning? og har den bedre billedekvalitet end DVI?
Senest rettet af Thomas Tang 23 jan 2007, 20:59, rettet i alt 1 gang.
Af Mokkat
Iøvrigt kommer der snart en efterfølger til 20WGX2, nemlig 20WMGX2 men den er ikke i handelen endnu i DK. Nogen der ved hvornår den kommer det??
20WMGX2 modellen er den version de har af skærmen i USA. NEC har valgt at vi sku ha den strippede version uden de ekstra indgange, HTCP og tvtuner her i Europa, kan dog ikke helt huske hvorfor. Der kommer dog snart en 20WGX2 Pro som afløser for den gamle 20WGX2, men den eneste forskel er umiddelbart at man får mulighed for at tilslutte en seperat soundbar
Af Thomas Tang
@Mokkat

Ved du hvad alle forskellene er på 20WGX2 og 20WGX2 PRO? Fordi hvis PRO udgaven er meget bedre vil det jo være dumt at købe "standard" udgaven hvilket jeg tror jeg snart gør :)