Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle.

Jeg står og mangler en ny god pc skærm efter som den jeg spiller på lige nu er en 32" som er alllt for stort til mig. Jeg vil meget gerne have en fra 21-24" og ikke over. og så full hd

Jeg har set lidt på denne skærm http://www.wupti.com/Produkter/Computer ... -Sort.html
men ved desværre ikke så meget om computer skærme. Responstiden er på 2ms. Er det for lavt? kan det blive for lavt? og kontrastforhold er på 800.000:1. Hvad skal man kigge efter når man skal have sig en nye skærm?

Hvis der er nogen som har noget bedre end den skærm jeg har sendt link til, så ville jeg være meget glad for at se det :) vil meget gerne vide hvad der er bedst og hvorfor :)

Tak

- Kasper
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Responstiden kan ikke blive for lav, men til gengæld er det en ret ustabilt mål for kvalitet, da der er ret frie tøjler for hvordan man måler det.

Kontrastforholdet kan du glemme alt om. Det er ikke en pind værd når det kommer til sammenligninger.

Til spil, så er det nok 120 Hz monitors du skal kigge på (ikke at forveksle med de mange irriterende 100/200/400/... Hz du ser på TV). 120 Hz på en monitor gør dig i stand til at sende ægte 120 billeder/s fra din PC til skærmen og DET hjælper på spilbarheden. Vi har testet flere 120 Hz monitors her på siden allerede. Tag et kig i vores testsektion.
Af Kasp8270
Undskyld men jeg forstod ikke helt det med responstid. Altså hvis responstiden er lav kan det gå ud over kvalitet? Hvad ville De sige den skulle være på ? og hvor serjeg hz?
Af Mysen
Når responstiden er lav, betyder det, at den god til bevægelser. Det gør den egnet til spil, men du må bare ikke stole på specifikationerne her, for det oplyste tal kan være meget anderledes end det gennemsint, du vil opleve.

120hz er til gengæld et sted i specifikationerne på en computerskærm, at du kan tage det som et kvalitetsstempel, da dette faktisk betyder 120 billeder i sekundet. Skærme med 120 hz er derfor gode til spil.

De andre 100hz /200hz /400hz er salgstricks/ hokus pokus, der primært skal sælge flere fjernsyn, og altså igen noget man kan tage med et gran salt.