Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kristianN
Mit LG tv larmer, og specielt min kæreste er meget generet af støjen.

Når baggrundsbelysningen på tv`et sættes til 100 forsvinder støjen helt.
Men når baggrundsbelysningen er på 99 eller mindre, vender støjen tilbage.

Men billedkvaliteten er ikke i nærheden af tilfredstillende, når baggrundsbelysningen sættes til 100, så det anser jeg ikke som en løsning på mit problem.

Jeg har set at der findes flere tråde omkring støj/buzz fra både LCD og specielt plasmaskærme, og at man bare må leve med genen hvis de 14 dages returret er passeret.

Men kan jeg betragte det som en fejl ved mit tv, og dermed forvente at få det repareret eller byttet, når nu jeg kan konstatere at støjen kan fjernes, og ikke behøver at være en del af tv-oplevelsen?
Af THM
syntes det lyder som en fejl, jeg ville kontakte forhandleren eller lg nordic hvis det er en N-model
Af kristianN
Tak for dit svar.
Det er desværre ikke en N model, men jeg vil alligevel kontakte forhandleren.
Det har allerede været til reparation 1 gang for samme problem.
Her skiftede teknikeren panelet, uden han testede tv`et for buzz, hverken før eller efter udskiftningen.

Jeg håber på en venlig forhandler.
Af PhDream
Det var også en ringe måde, at "løse" problemet på. Det er jo ikke panelet, der buzzer, men trafoen (strømforsyningen). Det er heller ikke sikkert, at de kan høre buzz på deres værksted. Det er som regel store rum med en del larm.

Har selv haft en del tv med buzz, både LCD og plasma - dog flest plasma, og tv'ets placering har en del at sige, men også rummets indretning, osv.

Kender godt den med at skrue helt op for backlight, men det skaber et unaturligt billede, som du selv skriver. Har du prøvet at sætte strømbesparelse til max.? Det plejer også at hjælpe. Lysstyrken bliver selvf. sænket til minimum, men du kan kompensere ved at sætte kontrast til 100 og evt. sænke belysningen i rummet.
Af kristianN
Tak for dit svar, og for tippet med strømbesparelsen. Det vil jeg prøve i aften når der er ro i huset.

Mener du at jeg kan betragte det som en fejl ved mit tv, og dermed forvente at de vil skifte strømforsyningen?

Har du, eller en anden, et bud på ldc-skærme der ikke buzzer?
Af PhDream
Det er MEGET sjældent, at LCD skærme buzzer. Jeg har faktisk kun oplevet det på store tv, 55". Det giver lidt mening, da jo større skærm, jo større behov for strøm. Al elektronik udsender en eller anden form for støj, men som regel er det enten ikke hørbart eller så lavt, at det ikke betyder noget.

Det er helt klart en fejl, uanset størrelse, men især på det "lille" 42".

Ved dog ikke om det vil betragte det som en fejl. Producenterne har nogle standarder for, hvor meget støj et tv må udsende. Standarderne er desværre ret høje. Hvis de selv ikke kan høre brummen (hvilket er et stort hvis, da de tester det på store, larmende værksteder og ikke i normale stuer), vil de nok ikke gøre noget ved problemet. De har allerede skiftet panelet og i deres optik har de gjort nok - prøver bare at se sagen fra deres side.

Du kan også være heldig, og få dem til at skifte trafoen. På den anden side er der ingen garanti for, at den nye trafo ikke vil brumme.

Det bedste er at bytte til et helt nyt tv, men det er heller ikke nogen garanti. Dog er der er ret stor chance for, at det nye tv ikke vil brumme, da det som sagt er rigtig sjældent at LCD tv brummer, især de mindre størrelser.

Hvis man vil være 99 % sikker på, at købe et tv, der ikke brummer, skal man vælge LCD med LED.
Af kristianN
Det havde desværre ingen effekt at slå max strømbesparelse til.

Jeg må kontakte forhandleren, og høre hvad han siger til det.

Og tak for tippet om LED i forhold til fjernsynsstøj.

Jeg har også et Philips 32pfl5605 stående, der er fuldstændig lydløst, men var ikke klar over at det kunne skyldes LED teknologien.
Af THM
kristianN skrev: Jeg har også et Philips 32pfl5605 stående, der er fuldstændig lydløst, men var ikke klar over at det kunne skyldes LED teknologien.
det behøver det heller ikke et pfl5405, som er samme tv uden led ville højst sandsynligt heller ikke buzze. tror bare du har været uheldig med det LG, håber de vil reperere eller bytte til nyt....