Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af eXeel
Med et 3,5 cm dybt vægbeslag til mit nye TV, forsøger jeg at sørge for alle kabler kan være der. Specielt mit SCART stik er formentlig for stort, så derfor skal jeg finde alternativer.
Mit setup pt er således:

ANTENNEKABLET
- En T-fordeler er sat i væggen.
- Et antennekabel går ind i soveværelset, direkte i gammelt tv.
- Et andet antennekabel går til DVD recorderen (Sony HX710).
- Et tredje lille kabel går fra DVD recorderen til TVet.

LYD OG BILLEDE
- Højttalerkabler (En rød og en sort) fra hver højttaler til forstærkeren.
- Optisk kabel fra TV til forstærkeren.
- SCART kabel fra DVD HDD optageren til TVet.
- Optisk kabel fra PS3 til forstærkeren + hdmi til tv'et.
- Xbox 360 midlertidigt tilsluttet via de gamle, 4-5 forskellig farvede kabler.

TVet bliver et Panasonic G30 med dertilhørende tilslutningsmuligheder. Da der ingen ordentlige HDD optagere med 2 tunere er udgivet, holder jeg ved denne lidt endnu.
Her er bagsiden af HDD recorderen:

http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... X98757.jpg
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... a98906.jpg

Kan jeg i stedet for SCART, tilslutte den med noget optisk eller et eller andet smart? Noget der giver bedre billede og/eller ikke fylder så meget.
eXeel skrev: - Et andet antennekabel går til DVD recorderen (Sony HX710).
- Et tredje lille kabel går fra DVD recorderen til TVet.
Da der ingen ordentlige HDD optagere med 2 tunere er udgivet, holder jeg ved denne lidt endnu.
Jeg vil anbefale en T adapter til at fordele signalet mellem optager og tv. Så slipper du for at billedet tilter, hver gang optageren checker klokken.
G30 har sandsynligvis slet ikke noget scart-stik. Der følge antagelig en lille adapter med som scart stikket kan sættes i. Hvis det minder om samsungs, fylder det ikke ret meget.
Du skriver ikke hvem din antenneudbyder er, men hvis det er Yousee kable-TV, findes der en fin optager med to tunere.
Brugeravatar
Af MigSelv
Den på billedet viste component udgang, giver et betydeligt bedre billede end scart. Ved brug af denne, skal der også tilsluttes audiokabler til tv / receiver.
Ulempen ved kun at tilslutte audio til receiver, er at denne altid skal bruges ( koster ekstra i strøm ).
Af eXeel
Okay, så min optager har en antenne ind og ud. Du foreslår jeg sætter T-stikket på optagerens antenne ud, korrekt?
Og så trækker kabel herfra og til stue-TV, samt herfra og til soveværelset.

Er det korrekt forstået, at når jeg går over på digital TV, så enten vises billedet, eller også vises det ikke? Så jeg kan ikke risikere mere grynet, dårligere billede pga. får dårligt afskærmet antennekabel, eller pga. T-stikket?

G20 og GT30 har hver SCART, så går da ud fra G30 også har?

Hvorfor kan jeg ikke bruge det optiske kabel? Er det kun til lyd eller vil det give bøvl?
De der komponent kabler, det bliver jo lige pludselig en del flere, tykkere kabler at trække ift. optisk.

Det er Yousee gennem antenneforening, men det er min opfattelse, at deres boks er meget, meget ringe. Mine forældre og andre bekendte har den.
Du tænker måske på en anden? :)

Ville være så meget lettere, hvis der var en ny optager med DVC C tunere i!
Af GreenPea
Ringe? Har selv en yousee boks med harddiskoptager, den fejler bestemt ikke noget. Ved anskaffelse af sådan en, ville du jo også få digital kvalitet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Yousee-boksen har lidt småskavanker, som man støder på af og til, men det er bestemt også min opfattelse, at den er noget af det bedste der er på markedet i dag.

Selv har jeg kun et enkelt problem med min nuværende boks, hvor den af og til har fået ødelagt en optagelse, som så forsvinder fra oversigten - vel og mærke uden at frigive pladsen. Så en re-formattering af disken kommer nok på tale engang.
Af Peter Schrøder
eXeel skrev:Okay, så min optager har en antenne ind og ud. Du foreslår jeg sætter T-stikket på optagerens antenne ud, korrekt?
Og så trækker kabel herfra og til stue-TV, samt herfra og til soveværelset.

Er det korrekt forstået, at når jeg går over på digital TV, så enten vises billedet, eller også vises det ikke? Så jeg kan ikke risikere mere grynet, dårligere billede pga. får dårligt afskærmet antennekabel, eller pga. T-stikket?

G20 og GT30 har hver SCART, så går da ud fra G30 også har?

Hvorfor kan jeg ikke bruge det optiske kabel? Er det kun til lyd eller vil det give bøvl?
De der komponent kabler, det bliver jo lige pludselig en del flere, tykkere kabler at trække ift. optisk.

Det er Yousee gennem antenneforening, men det er min opfattelse, at deres boks er meget, meget ringe. Mine forældre og andre bekendte har den.
Du tænker måske på en anden? :)

Ville være så meget lettere, hvis der var en ny optager med DVC C tunere i!
T-stikket skal i optagerens indgang, ikke udgang.
Og jo flere fordelere du får, jo svagere bliver signalet til den enkelte.
Digitalt TV er mere enten/eller. Du kan godt risikere pixelering eller at billedet fryser, hvis signalet er for dårligt.
Jeg kan ikke finde info om at G30 har scart stik. De nye Panasonic TV har endelig fået stik der ikke peger bagud og det giver ikke megen plads til scartstik.
Optisk er kun til lyd.
Jeg tænker på Samsung 3126 boksen. Den har, som Yakken skriver, nogle skønhedsfejl, men er ellers et fremragende produkt.
Hvis du skal bruge tv'ets tuner som modtager, har du iøvrigt ikke brug for en boks med to tunere. Den kan kun optage een udsendelse ad gangen alligevel. Personligt bruger jeg udelukkende boksen som modtager og har dermed altid tv'et stående på hdmi1 indgangen. Min kone er totalt begejstret over, hvor nemt det for hende at optage.
Af eXeel
Det med antenne tager jeg lige senere, men har først brug for hjælp til HDD recorderen :)

TVet har et SCART stik. Desværre er den "dækket" af HDMI stikket ovenover (HDMI 1), men der kan jeg bare bruge HDMI 2, går jeg ud fra.

TVet har følgende:
Composit : 1
S-video : -
Scart/RGB : 1
Component : 1
HDMI : 4, v.1.4 (Audio Return Channel på HDMI 2)
VGA : D-Sub

Se evt mere her: http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... sma-tv.htm

Jeg forstår ikke hvad det betyder, men i siden af TVet er rød, gul og hvid indgang.
Bagved er noget component.
Der er rød og hvid audio in.
Rød og hvid audio out.
og så en række med grøn blå og rød.

Jeg har følgende løse kabler, tror ikke nogle af dem kan bruges:
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... i83101.jpg
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... a83186.jpg
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... t83232.jpg

Hvis ikke de virker, hvilke kabler kan jeg så købe for at få det bedste ud af det? Der er jo en Optical Out på recorderen, ser det ud til.
Men hvis I mener det er bedst bare med komponent, så er det også fint nok.
AVcables.dk plejer at have gode priser.
Af Peter Schrøder
Du kan få flere forskellige typer scart ledning. Bl.a. en type som ikke går "om hjørnet med hvor ledningen sidder vinkelret ud fra stikket. Den vil antagelig ikke dække for noget. Om den rager ud bag tv'et er en anden sag. Din optager har også en udgang med rødt, hvidt og gult stik. Så skal du bare bruge et composite kabel med rød, hvidt og gult phonostik i begge ender direkte fra optager til tv. Det gule er til video og rød og hvid til audio.

Optical out på recorderen er kun til lyd og er beregnet til at sætte i f.eks. en surround receiver.
Af eXeel
Det er godt med hjælp fra nogen, der ved noget om det :) Synes det er en jungle, men lærer mere og mere...

Hvis I mener composite er bedre end SCART, så vil jeg forsøge at finde sådan noget.
Du siger optisk udgang er til surround reciever, men er det fordi du ikke mener der vil være en fordel med et almindeligt 2 højttaler + forstærker system?

Indskudt spørgsmål: Hvad er forskellen på composite og component kabler?!

Er det følgende, du råder mig til at købe?
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 36_da.html

2 meter er måske lige nok, men surt at have lidt for lidt, så vælger 5 meter. Resten kan ligge bag tv-reolen.
Brugeravatar
Af MigSelv
eXeel skrev:Det er godt med hjælp fra nogen, der ved noget om det :) Synes det er en jungle, men lærer mere og mere...

Hvis I mener composite er bedre end SCART, så vil jeg forsøge at finde sådan noget.
Du siger optisk udgang er til surround reciever, men er det fordi du ikke mener der vil være en fordel med et almindeligt 2 højttaler + forstærker system?

Indskudt spørgsmål: Hvad er forskellen på composite og component kabler?!

Er det følgende, du råder mig til at købe?
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 36_da.html

2 meter er måske lige nok, men surt at have lidt for lidt, så vælger 5 meter. Resten kan ligge bag tv-reolen.
Composite er ikke bedre end scart, forklaring følger.
Scart har 3 valgmuligheder, alt efter tv'ets inputvalg, rgb, s-video og composite. Kvaliteten er i den rækkefølge som beskrevet ovenfor.
Den bedste billedkvalitet fra hdd, vil være valget af component udgangen.
Af Snurrerundtlyd
eXeel skrev:Indskudt spørgsmål: Hvad er forskellen på composite og component kabler?!
Der er stor forskel. Composite video har alle tre farver kombineret i ét signal. Desuden er signalerne til vertikal blanking (vertikal synkronisering) og horisontal synkronisering også blandet ind i et og samme signal. Heraf navnet composite (komposit) som betyder at det består af flere forskellige bestanddele liegesom man kender fra kompositmaterialer.
Composite kaldes på også CVBS som betyder "Composite Video, Blanking and Sync."
Så composite video kræver altså kun én leder med skærm. Normlat anvendes et 75 ohms phonokabel med gule phonostik.
http://en.wikipedia.org/wiki/Composite_video
Billede

Component-video har derimod signalet splittet op i tre separate signaler/komponenter.
Component-video minder noget mere om RGB-video end composite-video idet RGB video er også splittet op i tre komponenter.
I princippet er RGB-video faktisk også componet-video, men når man siger component-video referer man som regel til undergruppen YPbPr-video, når man snakker om analog video.
Forskellen imellem RGB og YPbPr-video er indholdet i de tre signaler.

RGB er meget simpelt, det er splittet op i Rød, Grøn og Blå som føres i hver sin leder + skræm.

Component video kaldes også YPbPr video.
Y er Luma (også kaldet brightness eller luminans)
Pb indeholder differencen imellem blå og luma (B − Y).
Pr indeholder differencen imellem rød og luma (R − Y).
Det er ikke nødvendigt at sende det grønne signal, da det kan regnes ud, ud fra de tre ovenstående signaler, ligesom rød og blå også kan regnes ud fra ovenstående tre signaler ved hjælp af matrix regning med formlen vist her:
http://www.equasys.de/colorconversion.h ... Conversion

For RGB/component-video kan horisontal synkronisering og vertikal synkronisering (blanking) kan enten føres på en eller to separate ledere eller være blandet ind i det grønne signal G på RGB-kabler eller Luma signalet Y på component-kabler.

En fordel ved at føre component-video over kabler i stedet for RGB-video er at det kræver mindre båndbredde. Hvorfor det er tilfældet kan du læse lidt om det på de Wikipedia links jeg har indsat og evt. følge links videre derfra til andre kilder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video
http://en.wikipedia.org/wiki/YPbPr
Billede

Hvis du skal vælge imellem forskellige signaltyper til analog video, så er de normalt prioriteret i nedenstående rækkefølge, med bedste kvalitet først:
  1. Component (YPbPr)
  2. RGB
  3. S-Video
  4. Composite (CVBS)
Scartkabler kan indeholde alle de ovenstående fire signaltyper. Det kræver fuldmonterede scartkabler for at føre compoent/RGB-signaler. Nogle scartkabler (typisk tynde scartkabler) er ikke fuldmonterede og har derfor ikke RGB/component-ledere i kablet.
Af Snurrerundtlyd
eXeel skrev:Som er RGB, altså 2. bedste ifg. dine liste.
Kan ikke se nogle Component (YPbPr) herinde:
Det er de samme kabler der skal bruges til RGB og YPbPr signaler. Så bare køb et RGB-kabel eller componet-kabler eller hvad nu de kalder det, også hvis det skal tilsuttes YPbPr.