Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Flatpanels

24” eller 22” til fotoredigering?

Som seriøs fotoamatør ønsker jeg at opgradere min almindelige monitor til en bedre type og overvejer Eizo. I prisklassen 5-6000 kr. ser Flexscan S2433W interessant ud, men jeg er opmærksom på, at samme teknologi, herunder opløsning (1920x1200), også fås i en lidt mindre version (S2243W) til en noget lavere pris. Spørgsmålet er nu, hvilken størrelse monitor der vil være bedst til fotoredigering (Lightroom).

Hvis 22” er tilstrækkeligt, vil det så være en ide at købe Eizo SX2262W i stedet, da den koster nogenlunde det samme som ovennævnte 24” og dermed er indenfor budgettet. På papiret har den bedre farve-data, men vil det være noget jeg som amatør og bruger af en Epson-printer vil have gavn af?

Eizo har nogle tilbud, hvor deres kalibreringsudstyr EasyPix medfølger. Er det værd at overveje, eller er der andet kalibreringsudstyr, der vil være en bedre investering på mit niveau?

I øvrigt er jeg åben for anbefalinger af andre mærker end Eizo i prisgruppen op til 5-6000 kr.

Gorm
Af donoester
Hej Gorm,

Jeg har haft S2243W i en lille uge i starten af 2010 og købte den mest fordi jeg ville begynde med billedredigering og jeg troede at 24" var for stort. Da jeg samtidig gerne ville have 1920x1200 var S2243W jo et helt fornuftigt bud.
Men lidt under en uge tog det før jeg blev helt frustreret over hvor irriterende den var at bruge til billedredigering. Det største problem var tydelige skift i billedet (gamma-stabilitet), fordi man ikke betragter alle dele af skærmen lige for (vinkelret) - så noget af billedet var for lyst, og det man så på (vinkelret) var for mørkt. En justering af gammakurven gjorde, så det var nogenlunde at se på lige forfra, men resultatet var bare, at alt andet blev gjort endnu lysere.
Det er ikke umulig at lave fotoredigering på den, men for mig gjorde det ihvertfald voldsomt besværligt. Det at sortniveauet var forholdsvist lavt hjalp egentlig ikke så meget i den sammenhæng. Hvis der er fejl i mørke nuancer, der skulle rettes var de svære at se, både pga. gamma-stabiliteten, men også på grund af ens egne øjne, der kompenserer for lyse områder på skærmen - som så gør at det er sværere at se nuancerne i nærtliggende mørke områder.

Jeg kender ikke til S2433W eller SX2262W.
EasyPix er værd at overveje, men kun hvis det er en DTP94-baseret kalibreringsenhed der følger med. Det med at kalibrere skærme med et stort farverum kræver meget af hardwaren - de prisvenlige gør det tit og ofte ikke godt nok.

Men som sagt blev skærmen sendt retur og det endte med jeg købte en lidt brugt NEC LCD2490WUXi i stedet, og det er jeg glad for jeg gjorde. Jeg har ikke haft brug for andre farverum end sRGB.

Så jeg vil måske tage et kig på hvad NEC har - men om de i dag har et godt alternativ i prisklassen kniber måske. Men grundlæggende vil jeg sige, du skal lede efter en skærm med IPS-panel til formålet - der er mange her på siden der er glade for Dell U2410. Asus PA246Q er også en fin skærm til prisen.

Mvh.
Troels
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ellers er Dell U2711 også indenfor budgettet. Den er ret stor, men det er altså lækkert at kunne redigere sine 10 Mpix billeder uden at zoome. Skærmen er lige præcis stor nok til at man kan se så meget af billedet udenom, at det ofte ikke er nødvendigt at zoome ud.
Af Gorm Pedersen
Tak for reaktionerne. Troels, jeg forstår ikke helt det problem, du beskriver med betragtningsvinklen. Hvis der er problemer med betragtningsvinklen på en 22” monitor, så skulle man tro, at det blev værre ved at gå op i en 24” monitor, fordi vinklen ud til siderne blive spidsere. Men måske var der tale om et særligt problem med netop S2243W. Vil det mon være det samme problem med f.eks. den noget dyrere SX2262W? Ifølge EIZOs data-opgivelser, burde begge skærme have fine betragtningsvinkler.

Bortset fra at der åbenbart er problemer med betragtningsvinklen på visse modeller, hvilken størrelse (22”/24”...) vil du anbefale til fotoredigering?

Der er mange gode anbefalinger af Dell U2410, men jeg hører også, at man skal være heldig med at få et godt eksemplar første gang. Er det en reel bekymring, eller en vandrehistorie?

Er der nogen, der har erfaring med EIZO SX2262W, EIZO S2433W eller ASUS PA246Q?

Gorm
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det relaterer til PVA-panelerne, som har et trist dyk i dynamikområdet, som gør at mørke detaljer ændrer sig afhængigt af betragtningsvinklerne. Rasmus beskriver det i sine anmeldelser af disse xVA-paneler under betragtningsvinkel-afsnittet, hvor vi har klippet et af mine citater ind. Tag eksempelvis et kig her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1248862449

Citatet lyder
”S-PVA har et dyk i dynamikområdet når man sidder lige foran den pga. den måde de små områder i hver pixel er arrangeret. Når man flytter hovedet fra centerlinien så øges dynamikområdet, så man pludselig får flere nuancer i de mørke regioner end man har lige foran skærmen. Dette er den helt store akilleshæl for S-PVA.”
Af donoester
Gorm Pedersen skrev:Tak for reaktionerne. Troels, jeg forstår ikke helt det problem, du beskriver med betragtningsvinklen. Hvis der er problemer med betragtningsvinklen på en 22” monitor, så skulle man tro, at det blev værre ved at gå op i en 24” monitor, fordi vinklen ud til siderne blive spidsere. Men måske var der tale om et særligt problem med netop S2243W. Vil det mon være det samme problem med f.eks. den noget dyrere SX2262W? Ifølge EIZOs data-opgivelser, burde begge skærme have fine betragtningsvinkler.

Bortset fra at der åbenbart er problemer med betragtningsvinklen på visse modeller, hvilken størrelse (22”/24”...) vil du anbefale til fotoredigering?

Der er mange gode anbefalinger af Dell U2410, men jeg hører også, at man skal være heldig med at få et godt eksemplar første gang. Er det en reel bekymring, eller en vandrehistorie?

Er der nogen, der har erfaring med EIZO SX2262W, EIZO S2433W eller ASUS PA246Q?

Gorm
Da jeg aldrig har set en 24" med S-PVA panel, kan jeg hverken sige at det er værre eller bedre, men i teorien har du fuldstændig ret.
SX2262 har et 10-bit panel og en større look-up table (16 bit) for en mere præcis kalibrering i forhold til S2243W, som har et 8 bit panel og 10 bit lookup. I praksis vil jeg sige at SX2262 er overkill på det område, og det nok er de forkerte områder pengene bruges på her.

Synsvinklerne er sikkert angivet korrekt, men som Yakken skriver, så er problemet gammastabiliteten, ikke kontrasten.

Eizo ved det jo godt, hvorfor S-PVA ikke findes i ColorEdge-linjen, som jo er deres high-end serie. Af den grund tager de også en jetjager for det, uden det egentlig burde koste så meget.

Jeg vil anbefale 24", simelthen på grund af udvalget.
Lidt skriverier om Asus'en: http://hardforum.com/showthread.php?t=1576210

Det er rigtigt nok med U2410. Forresten udgår den måske snart. Hvor normalt det er, at der er problemer med den er, er lidt svært at vurdere - folk har det jo med at skrive når der er noget galt fremfor hvis alt er fint.
Her er ihvertfald den oficielle tråd: http://hardforum.com/showthread.php?t=1441159

Her er eksempelvis en U2410 med en fejl: http://img193.imageshack.us/img193/7159/dell1e.jpg

Samsung har skærme med S-PLS paneler i støbeskeen, så en idé var måske at vente lidt og se hvad der sker på den front, for LGs kvalitetskontrol er ofte ikke ret god, lader det til. En del klager også over overdreven anti-refleks-behandling.