Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

jah jeg har endnu ikke købt mit tv så derfor har jeg været lidt forum post aktiv på det sidste men vil bare ikke købe katten i sækken : )

jeg har kigget på de her to og kan ikke se den store forskel i speccs på dem

grunden til jeg har valgt disse er at jeg vil have et 46-47" tv med 200hz
så jeg ikke får de flotteste hurtige scener
jeg har jeg har luret lidt rundt og kan ikke finde den store forskel mellem dem

LG 47LD750
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... ifications

Samsung LE46C750
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... ifications

det som jeg vægter mest er:

pixel politik
klare billeder ved hurtig bevægelse
farvegengivelse

det jeg vægter mindster:
strøm
design/tykkelse
Af Mysen
LD750n har jeg ikke set anmeldt. Men den har 200 hz scanning backlight, der vil bevirke mere flydende bevægelser. Farvegengivelsen ved jeg ikke noget om. Den har mat skærm, hvilket egner sig i lyse omgivelser. Samsung plejer dog at producere bedre sort på deres LCD modeller, når solen går ned, - hvis man lige ser bort fra local dimming på LG's dyre LED modeller.

Samsung har ikke scanning backlight, men er dog velanmeldt på avforums.com Desuden er den spækket med funktioner, bl.a. PVR og 3D.

C750 er dog en importeret model, skal du lige være opmærksom på, og så gælder Samsungs onsite service garanti ikke.
Af Mysen
netfors skrev:Ud fra det du lægger vægt på, hvorfor har du så ikke taget en plasma model med i betragtningerne? O-O
Det kunne f. eks være LG 50PK950N
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=62 ... 34E45CBAB6
O_O
Jeg tror det er hans 3. tråd med spørgsmål til modeller. PK950n har været oppe ;)
Af TechnoMulen
netfos jeg ligger vægt på flydende billeder og det er 950n ikke vild til da den ikke er hverken 100hz eller 200hz

jeg kan godt leve med 3 tommer mindre og så få 200hz :)

---

mysen jah syntes ikke jeg kom meget nærmere på valget :d

jeg kan sagtens gør det mørkt hvor jeg ser tv :) så det er intet problem

ja det er vist 3 tråd :p men som fattig studerende vil jeg bare ikke købe noget jeg fortryder
Af Mysen
Du har ikke læst ordenligt på lektien, selv om det virker til, du gerne vil bruge den tid, det tager, at sætte sig ind i det.

950n er en Plasmaskærm og har derfor en bedre opdateringshastighed end disse LCD-modeller. Også selv om LD750n har 200hz. PK950n har 600hz, men det har ingenting med, hvor godt den klarer bevægelser...

Når jeg ikke giver konkret svar, er det fordi der ikke er konkret svar. Jeg skriver bare nogle plusser og minusser, og så kan du selv tage stilling. Jeg ville dog stadig have snuppet PK350n, og hvis du er oppe i dette prisleje, så er PK950n mit valg.

Når jeg ikke har afsløret, hvad jeg ville vælge før, er det fordi, jeg forsøger at forholde mig objektivt til tingene. Du får ikke serveret en facitliste, for sådan en eksistere ikke.
Af TechnoMulen
jo men jeg har bare set på utallige plasmaskærme
især 50pk350 som er næsten lige som 950 i hastigheder

og den er elendig at se på

den stod ved siden af et 200hz led
og alle de led eller lcd som var enten 100 eller 200 hz jeg har set har været langt roligere i billedet end plasmas 600hz jeg har set.
der har været enkelte plasma skærme som så godt ud men de lå også i 14.000kr og op.

hvad er det jeg misforstår med de hz ?
ved godt at 600 ser ud som om er hurtigere end 100-200hz på papiret

:)
Af Mysen
Vi har jo snakket om den hakken før. Det har altså ikke noget med om det er 100 hz eller 200 hz. Det var signalet i butikken, der fejlede. Ikke tv'et.

Hz artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091

Her kan du læse, HVORFOR der er så mange hz på nogen skærme, HVORFOR det IKKE skal være det der afgør et valg.
Scanning backlight på LD750n er dog en god feature, og nogle vælger da også at bruge interpolation i en vis grad.

Men jeg understreger, at det altså IKKE har noget at gøre med den hakken, du så i butikken.
Af TechnoMulen
hmm kald mig bare tungnem men hvad gør så at man undgår hakken på plasma skærme ?
hvad skal man se efter under speccs ?

det var jo ikke kun det ene plasma tv jeg så og jeg har også set det i Metro og bilka ( bilka kan ikke regnes med da de kørte tv2 bryllup den dag )
Af Mysen
Jeg kalder dig ikke tungnem, men jeg insisterer på, at du skal finde en anden grund til at afvise et tv, end at det viser et dårligt billede i en butik. Du kan ikke bare ignorere de svar, du får herinde, bare fordi du ikke får det svar, du ønsker. Hvis du venter lidt, så vil der sikkert dukke en glad Samsung- eller LG-ejer ind i tråden og anbefale deres tv. Men du kan altså finde mindst ligeså mange, der vil anbefale PK950n. Det er derfor jeg vælger at give dig konkrete forskelle på de to modeller, du starter med i denne tråd, i stedet for bare at sige: "vælg den".
Det er ikke ment, at plasma er det eneste rigtige valg, men pk350/pk950 skal altså fravælges af andre årsager, såsom risiko for buzz, retention, den lavere lysstyrke osv. Ikke på bevægelseshåndtering.

Den undgår hakkeri, når der afspilles en bluray, hvis der under specs står 24/1080p understøttelse. Og hvis man skal være helt sikker, finder man en testsite, der kan bekræfte at specifikationerne passer. Det er allerede gjort

Hz/opdateringshastighed sænker slør ved bevægelse. Korrekt afspilning af kildemateriale fjerner judder/ hakken

Kort sagt, den hakker kun, hvis der er forbindelsesfejl, eller hvis man sætter den til at afspille en bluray med 25 billeder/ sek.
Af TechnoMulen
skulle ikke forståes sårn at du kaldte mig tungnem :) det var mere sådan jeg opfattede mig selv : )

jeg er mere end glad for det input jeg får :)
Af DavidHimself
Man må give Mysen ret i det han siger. Bevægelseshåndtering er ikke det du skal vælge 950N'eren fra på tvært imod.
Det her er hvad LG selv skriver om "deres" 600Hz: "LG's 600 Hz Sub-Field Driving-plasmateknologi eliminerer spordannelse og giver ultimativt lav responstid. så du får knivskarpe højhastighedsbilleder af f.eks. sport og film". Det er et direkte copy/paste fra deres hjemmeside. Meget sjov forklaring ;)

Men jeg mener også umiddelbart at 950N'eren stadig er den rigtige vej at kigge, med de behov du har.
Af mhca
Vil blot sige, at jeg kan godt registrere LCDs underlegenhed på mit Samsung C755 ved meget hurtige bevægelser.
Jeg har sommetider interpolation slået til, dog ingen judder reduction. Du kan nemt få et meget kunstigt billede ved at anvende 200Hz systemer, hvis der ikke er tale om fx scanning backlight.

Så jeg vil blot bakke op om, at du bør kigge seriøst på plasma, hvis håndteringen af hurtige bevægelser er vigtig... her er LCD bare underlegen som teknologi.

Du må dog ikke forstå det som at C755 er et skidt TV.
Af THM
det kunne godt lyde som om det netop er interpolation du ønsker, for at udglatte bevægelserne. pk950n har ikke frame interpolation, som er det du kalder 100/200hz
personligt mener jeg dog at bevægelserne bliver kunstige og virker forkerte når man benytter disse systemer...