Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.
Jeg har i lang tid haft koblet et gammelt sourround anlæg til mit pioneer 508xd. Idag købte jeg så et nyt anlæg fra pioneer, BCS-FS505, og det virker ganske glimrende når jeg sætter en film i afspilleren. Jeg har dog fået det problem at jeg ikke længere kan få lyd på når jeg skal se tv (har tdc hometrio). Har på fornemmelsen at det var fordi det gamle anlæg var koblet til med scart-kabel og det nye af en eller anden grund ikke fungere med hdmi kabel.....men måske det bare er en eller anden indstilling? Nu har brugt hele aftenen på det, og kærestens tålmodighed er ved at være slippet op, så håber der sidder en klog en bag skærmen som kan hjælpe mig.
Af Supergris
Du skal da bare sørge for at forbinde dit tv med dit nye anlæg.
Der er sikkert en analog eller en digital optisk lyd-udgang på dit Pioneer tv, som du skal forbinde med en ledig indgang på dit anlæg!
Af Jensinho
Ok. Men burde det ikke være nok med et hdmi kabel? Synes det er mærkeligt at jeg jeg både kunne se film og almindelig kabel tv med mit gamle anlæg som kun var koblet på med scart-kabel. Vil helst undgå for mange kabler mellem fjernsyn og lydanlæg....
Af Supergris
Ikke sikkert dit tv samt anlæg understøtter lyd retur via HDMI, så tror du bliver nødt til at undersøge hvilke lyd-UDGANGE dit tv har og så benytte én af disse.
Hvis du har en receiver med HDMI 1.4 er der mulighed for, at sende lyden begge veje via HDMI.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ikke returlyd via HDMI på et Pioneer TV. Du skal have ført et sæt phonokabler over i dit anlæg fra enten TVet eller fra din HomeTrio boks.
Af Jensinho
Ok, mange tak for det.

Men bliver lige nødt til at spørge lidt dumt igen inden jeg skal ud og skaffe sådan et kabel. Hvis nu jeg også har en playstation, så vil der vel ikke være lyd på den hvis jeg kobler phonokabler mellem tdc-boksen og mit lydanlæg? Men vil der være lyd både fra playstation og tdc hvis jeg kobler kablet mellem tv og lydanlæg?

Kæresten vil aller helst være fri for kabler mellem tv og anlæg, så kan man koble flere flere ting til (optisk lydkabel)?

Ved godt det er op af bakke med mig, men fatter ikke en meter af alt denne elektronik :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har tjekket op på din receiver og den har ikke mulighed for pass-through. Så du skal bruge phono-kabler fra dit TV til din receiver, ellers får du ikke lyd fra din PS3. Da anlægget i forvejen kun er 2.1-kanal, så er det ikke nogen katastrofe.

Billige kabler her:
http://www.av-cables.dk/phono_kabel/phono_kabel_39_da/
Af Jensinho
Hvilket kabel vil du anbefale hvis jeg kun skal bruge et på 0,75/1m?

Ved godt det kun er et 2,1 kanal-system, men det skulle kunne afgive en sourround agtig lyd....vil det blive forringet med sådan et stereo kabel eller tror du ikke det har noget at sige?

Bare lige for at være sikker, så mener du ikke at det kan lade sig gøre at koble tdc boksen til receiveren med phonokabel og playstation til receiveren med optisk kabel og på denne måde få lyd begge steder?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, du burde sagtens kunne koble tingene direkte i din receiver via hhv. optisk og phono. Jeg tænkte blot i baner af at spare lidt på forbruget af indgange, men hvis det ikke er et problem, så sæt du blot TDC-boksen og din PS3 direkte til anlægget.

På 0.75 m så kan du næsten ikke nå at ødelægge signalet på nogen hørbar måde uanset hvilket af kablerne du køber. Dog ville jeg nok selv undgå "lakridssnøren" og mindst tage den her:
http://www.av-cables.dk/lydkabler/phono ... 60_da.html
Det bruger jeg selv fra mit TV til mit anlæg og ligeledes fra min BluRay til mit anlæg.
Af Jensinho
Så har jeg bestilt et par kabler, så er lidt spændt på om hifi-klovnen kan få det til at virke i morgen :-)

Men uanset hvad, så skal i have mange tak for hjælpen yakken og supergris :)
Af Supergris
Selv tak.
Hvis du vil være fri for at skifte indgang på dit anlæg, hver gang du skifter kilde, så tilslut det hele til dit tv og så træk lyden fra tv til dit anlæg.
Mon ikke du har nogle gamle " Lakridskabler " liggende fra en gammel båndoptager eller lignende? De kan sagtens bruges, og så kan du komme i gang med det samme...