Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Abelspandabel
Hej

Jeg har i efterhånden nogle uger forsøgt at skabe mig et overblik over de forskellige muligheder når jeg søger et fjernsyn i str 46-50 tommer. Jeg er dog kommet længere væk fra en beslutning end da jeg startede, så nu må jeg have noget hjælp fra de sagkyndige:)
Mit problem er, at jeg synes det er hamrende uoverskueligt at få kombineret pris, æstestik og kvalitet.

Mine præferencer er følgende:

- Et fjernsyn med god billedkvalitet (søger helst plasma da jeg har erfaret at det skulle være det bedste, og jeg spiller ikke konsolspil)
- Designet skal være flot, og det skal hænge på vægggen, hvorfor det gerne må rage så lidt ud som muligt (dvs et tyndt fjernsyn, hvor stikkene ikke peger bagud)
- Prisen skal helst ligge på max 7000 kr og gerne lidt lavere.

Jeg har kigget en del på LG og Samsung, hvor LG virker som det mest prisfornuftige, men ikke er lige så tyndt som f.eks. Samsungs c7705, som dog er en anelse for dyrt.

Jeg er ikke decideret fladskærmsentusiast, men vil gerne have noget ordentligt, der giver mig oplevelse når jeg glor sport eller film. Jeg havde tidligere et Panasonic 42px80 som jeg har været glad for, men synes designet er grimt, så nu søger jeg noget nyt som kan pryde væggen.

Hvad er kompromiset?

På forhånd tak!:)
Af Mysen
Kompromisset er, at du ikke får skærmen limet indtil væggen som med Samsung, og så køber du et af LG's 50" plasmaer. - Eller at du bruger de ekstra par tusinde og snupper C7705.
Der er bagudvendte stik på LG's modeller, men det kan lade sige gøre at få tv'et rimeligt tæt på væggen, såfremt du ikke behøver HDMI, komponent eller mere end 3 HDMI indgange.

Og med rimelig tæt, så mener jeg ca. 2 cm.
Af DavidHimself
Jeg tilslutter mig lidt i første omgang til Mysen's snak mht. kompromisset.

Skulle man begynder at snakke om modeller, kunne LG's 50PK950N, være en mulig. Noget af det bedre, og ligger vist lige inden for budgettet.
Af Abelspandabel
Var nok også det svar jeg havde ventet:)

Men hvor stor er forskellen på de to skærme. Samsungs c7705 har 3D og sidder limet på væggen, hvorimod LG ikke sidder ligeså tæt og ikke har 3D. Er det prisen værd?

Jeg vil i bund og grund gerne have en stor skærm som samtidig ikke må domininere for meget, derfor skal den sidde så tæt at det stort set ligner et billede på væggen. Hvad er erfaringerne med LG? Tar det sig pænt ud selvom stikkene peger bagud og skærmen er tykkere? Og hvor langt rager det ud med et slimophæng?

Dette er to topmodeller, og to som jeg har kigget meget på. Jeg var dog også interesseret i at høre om der er nogle bud på billigere og stadig fornuftige alternativer til de to skærme, som stadig opfylder de præferencer jeg har. Designet betyder nok mest, da jeg som sagt ikke er fladskærmsekspert og formentlig ikke vil kunne sidde og være bevidst om hvor god billedkvaliteten er (selvom jeg dog søger det bedst mulige:))
Af Mysen
Billedkvaliteten er bedst på C7705. Om det er noget, du vil kunne glædes ved, det ved jeg ikke. Den hænger på min væg med deres eget beslag, og det ser supercool ud fra siden af. Jeg synes dog at LG's er lidt pænere fra fronten, og derfor går designet lidt lige op.
Min kammerat har PK350n, der er så tæt på, som det kan gøres. Forskellen på den og på min, er at det ikke er supersejt længere. Det er dog stadig meget tyndt og ganske pænt. Med den pænere front på PK950n er det endda pænere end mit setup efter min mening.

3D er sjovt nok, men det er ikke det, der skal skille vandene. Forskellen på 2D-billede er det, du skal vægte, selv om jeg ikke reelt ved, hvor meget den udgør.

Et par årsager til at du skal vælge Samsung:

Du skal bruge scart- eller komponentindgangene..
Du har meget lyse omgivelser
Pænest fra siden

LG.
Prisen...
Pænest fra fronten (min subjektive holdning)
Af tmf
Hejsa alle sammen. Står også i samme situation og skal vælge mellem de 2 skærme:) Men det bliver nok LG jeg vælger, da jeg best kan lide designet... Men kan det virkelig passe at man ikke kan se det i nogle forretninger i live ? (Er fra Århus)
Af MKT
Tv'et bliver ikke produceret mere så forretningerne prioriterer at få de nye modeller ind i huset i stedet for at hænge ved det gamle.

OT: Jeg var lige i Elkjøp i går (Norges svar på elgiganten) og der solgte de et UE55C9005 til 29995, men ved siden af stod der et PS51D8005 til 23995... Jeg tror ikke jeg ville være i tvivl om hvad jeg ville vælge :D