Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JayDee
Hej i forumet!

Jeg er ny bruger der har brug for lidt hjælp fra erfarne brugere af fladskærme. Efter at have læst en del - bl.a. her på flatpanels.dk - om diverse skærme og specifikationer er næsten blevet mere forvirret end klog.

Jeg skal finde en fladskærm til min ældre mor og hendes krav er ret enkle:

1) hovedsagligt kontorbrug (tekstbehandling, internet og evt. se lidt web-tv)
2) min. 19"
3) prisleje ca. 1500-2000 kr.

Jeg har kigget lidt på Mirai DML-519N100, men er i tvivl om det er godt valg til kravene.

Måske indbyggede højttalere vil være en fordel, men er ikke et 'must'.

Er der mon nogle andre gode forslag til en skærm?

Mvh.
Jakob
Af JayDee
Yakken, tak for dit indlæg!

Jeg har prøvet at finde en anmeldelse af skærmen (LG L1952TQ-SF), men har ikke rigtigt kunnet finde noget.
Må jeg spørge hvorfor du anbefaler netop denne skærm?

Når jeg på edbpriser.dk sammenligner med Mirai DML-519N100 jeg særligt følgende forskelle:

(http://www.edbpriser.dk/Products/Compar ... =241394ser)

billedkontrastforholdet: 450:1 (Mirai) og 1600:1 (LG)
synsvinkel: en anelse bedre for LG
responstid: 8ms (Mirai) og 4ms (LG)

Desuden har LG'en noget særligt ekstra mht. til skærmens overflade ("Anti-reflekterende", "antistatisk", "F-ENGINE teknologi", "TN+ Film")

Jeg har ikke nogen særlige forudsætninger for at gennemskue forskellene, men har set en anden - lidt kritisk - artikel angående LG´s kontrastopgivelse (1600:1) her:

(http://www.pcworld.dk/art/7820?page=1)

Har du muligheed for at uddybe lidt her?

Nu er min mors behov jo heller særligt store. Hun er en 'ældre' dame på 73 og har indtil nu brugt en 17" CRT skærm og som fylder for meget på skrivebordet. Primært skal hun bruge en ny fladskærm til meget tekstbehandling og internet surfing.

Hun skal sidde i et arbejdsværelse med dagslys skråt bagfra og fra siden. Er dette også noget man også skal være opmærksom på mht. valg af skærm?

På forhånd tak for alle svar!
Mvh. Jakob
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du bad om andre gode forslag og det gav jeg dig :)
Et kontrastforhold på 450:1 er ikke specielt højt ift. dagens standard og selvom den dynamiske kontrast slås fra på LGs skærm bør kontrasten være noget højere end det Mirai leverer. Responstiden er ligegyldig til din mors brug, så hvis hun går højere op i pris end sortniveau og betragtningsvinkler, så er Mirai sikkert et udmærket bud.

Der er ikke noget usædvanligt ved LGs overflade, det er blot fordi der er blevet tilføjet de egenskaber som en skærm normalt har (ud over F-engine) og det er der ikke ved Mirais. Alle skærme har anti-reflektiv overflade og begge modeller bruger TN paneler.
Af JayDee
Tak, Yakken, for dine kvalificerede tilbagemeldinger!

Jeg er nu også blevet tilbøjelig til at vælge L1952TQ-SF fremfor Mirai's.

Jeg har lige et ekstra spørgsmål, som jeg håber du vil hjælpe mig med at svare på:
Jeg har gået nogle dage og grublet lidt og har her på forumet også fulgt med i debatten og omtalerne af LG's L1970HQ (det er vel L1970HQ-BF der er tale om?). Jeg må indrømme, at jeg er blevet lidt fristet også af denne skærm.
Der er (såvidt jeg kan se!) dels 3-400 kr. til forskel, dels forskel i ophænget/foden og en anelse bedre specifikationer.

Men kan merudgiften betale sig eller er det mon 'overkill' i forhold til min mors behov?

Mvh.
Jakob
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1970HQ er dyrere af flere grunde. Til dels er der brugt flere mandetimer på at skabe designet og til dels er specifikationerne lidt bedre. Skærmen vil virke fint til din mors brug, men husk på hvad pengen bruges til: design koster. En abe kan tegne en kasse som du kan sætte et panel i, men hvis det skal se kønt ud, må der nødvendigvis gå nogle kroner til andre formål blot det at lave en skærm der kan vise et billede.