Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ærede forum,

Jeg har forsøgt at læse op omkring kalibrering. Årsage er at jeg måske gerne vil kalibrere min næste PC monitor, inden jeg laver en stor omgang foto-redigering. Denne redigering vil desværre blive "i-reversibel" i den forstand at jeg ikke kan gemme originalerne -- jeg kan altså ikke gå tilbage til de ikke-redigerede fotos.

Nuvel, der er 2 løsninger på kalibrering. En er gratis og tager 2 minutter -- køb en velkendt skærm med et fair panel, og brug indstillingerne fra f.eks. Flatpanel.dk's kalibrering eller et andet godt website som har kalibreret modellen. Den anden er at købe et lower-end kalibrerings kit, og lave en individuel kalibrering selv.

Jeg læser 2 holdninger: At bruge en kalibrering fra et andet eksemplar af samme model er fuldstændigt håbløst, eller direkte skadeligt -- der er store individuelle forskelle imellem skærme. Og den modsatte, at bruge en anden mands kalibrering er okay, det giver måske 90%-95% resultat, og er gratis.

Jeg har ikke så mange penge pt, så at købe super-godt grej er ikke rigtig en mulig løsning. ::l

Spørgsmål 1: Hvad mener I om "internet-kalibrering" jf ovenstående, er det en acceptabel løsning til prisen, eller er det potentielt direkte skadeligt?

Spørgsmål 2: Hvis man søger et low-end kalibrerings kit, hvilket skal man så købe anno 2011 i DK? Hovedkrav:
  • Ikke dyrere end højest nødvendigt, behøver ikke at være 100,00% præcist.
  • Software til PC og Mac. Gerne en leverandør som har et OK ry for fremad-kompatibilitet, dvs. software skulle gerne forventes at virke på Windows 8 / næste OS X'er osv.
  • Skal virke til kalibrering af PC' skærme med Windows 7 OS, samt til TV via HDMI/DVI signal fra PC'en. (Det antager jeg er standard?)
Tak for hjælpen!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan godt genbruge indstillingerne fra eks. vores test, men det er sandt at resultatet ikke kan blive 100% som det vi viser i anmeldelserne. Dertil er forskellene fra skærm til skærm for store. Det er dog et langt bedre udgangspunkt end slet ikke at røre ved noget.

Med et kalibreringskit er du dog sikker på, at hele signalkæden er med, så det er helt klart at foretrække, men også en lidt dyr løsning hvis det kun skal bruges én gang.

Du kan få en Spyder 3 Pro for ca. 1000 kr. Den kan ikke umiddelbart bruges til at kalibrere et TV med, da du ikke kan gemme ICC-farveprofilen fra din PC på TV'et.
Morty skrev:Jeg har forsøgt at læse op omkring kalibrering. Årsage er at jeg måske gerne vil kalibrere min næste PC monitor, inden jeg laver en stor omgang foto-redigering. Denne redigering vil desværre blive "i-reversibel" i den forstand at jeg ikke kan gemme originalerne -- jeg kan altså ikke gå tilbage til de ikke-redigerede fotos.
Vil mene at for eksempel en Dell 2209WA monitor (som evt. kan findes brugt) vil være fin til formålet, men hvad mener du med at du "ikke kan gemme originalerne"? Man skal da ALTID gemme originalerne, og jeg kan snart ikke forestille mig en situation hvor det ikke er muligt!
Af Morty
yakken skrev:Den kan ikke umiddelbart bruges til at kalibrere et TV med, da du ikke kan gemme ICC-farveprofilen fra din PC på TV'et.
Tak for info!

Ehmn, hvad gør man så med TV'er? Man kan vel på de fleste moderne TV redigere RGB indstillinger mm manuelt fra fjernbetjeningen ... er det ikke en måde at gennemføre en kalibrering på?Til TV'et behøver det jo ikke være 100% præcist, idet jeg ikke laver billedredigering på TV'et. Jeg tænker mere på det som ... en genvej til en lidt bedre billedkvalitet for biograf-film afspillet via f.eks. Blueray en TV'et er født med?
Steen Bay skrev:Man skal da ALTID gemme originalerne, og jeg kan snart ikke forestille mig en situation hvor det ikke er muligt!
På min PC, som er en bærbar med SSD drev, har jeg ikke plads til at have 2 kopier liggende af billederne.

Jeg kunne selvfølgelig lægge originalerne ud på en USB harddisk eller lignende, og det gør jeg nok også. Men så er de ikke en del af min daglige online backup mm, og chancen for at jeg reelt kan læse originalerne fra USB disken om 10 år er nok kun 50/50.

Alt er selvfølgelig et spørgsmål om penge & prioritering, men et er at have filer liggende, noget andet er at have dem liggende med løbende backup mm. Løbende backups af RAW originaler prioriterer jeg nok ikke højt nok til at betale prisen for, i hvert fald ikke lige nu. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Problemet med at kalibrere dit TV vha. testmønstre fra din PC er, at der er en hvis mængde farvestyring, som PC'en selv står for. Når man kalibrerer sit TV, så bruger man som regel sin egen BluRay-afspiller til at levere testfarverne vha. eks. DVE-disc'en og så kører man et andet program på sin PC, som er mere gearet til at arbejde sammen med denne disc.

Du kan læse mere om hvordan det foregår her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1249652432

Så vidt jeg ved, så virker Spyder 3 Pro ikke med den software vi bruger i artiklen, men merprisen op til Elite er jo ikke så stor endda.
Af Morty
Super, tak!