Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej folkens, jeg skriver nu på dette forum, da jeg er ved at blive sindsyg, og ingen hverken i KT-radio eller HIFI-klubben har kunne hjælpe. Jeg står og skal købe et nyt fjernsyn, og jeg har op til 20.000,- så det burde være no problemo at finde noget lækkert og moderne.

Problemet er bare at siden jeg købte mit HD-ready LG plasma tv er der sket meget. Jeg er filmfreak og har derfor et kæmpe problem med de nye SUPERskarpe TV.

Det er perfekt at se animationsfilm, fodbold og animal planet på de knivskarpe skærme, men smider man så spillefilm på opstår problemet.

Hele looket i filmen ryger ud af vinduet og det hele bliver falsk at se på. Jeg tror det er noget med de nye features som ekstra billeder pr sekund og høje mhz. Det er værst i scener hvor der ikke er meget bevægelse, fx en person der går på en gang, eller sidder på et kontor. Baggrunden er ultraskarp og helt uden bevægelse, dette resultere i at personen ligner en der er klippet ind over et stillbilled og det kan da ikke være meningen. Jeg har læst om nogle tv der har THX certificering og at dette skulle stille høje krav til TV'et, da det skulle kunne vise film som producenten tiltænker dem vist, men jeg tør næsten ikke tro på at det kunne løse mit problem.

Jeg har hørt fra en samsungmedarbejder at der er hele 5 indstillinger/niveauer på deres fjernsyn så man kan vælge hvor skarpt det skal være, men efter en time med min fars samsung lcd tv er jeg stadig på bar bund :-(

Håber der herind er bare en eller 2 der kan følge mig, og måske komme med netop det fif der gør at jeg smilende kan få købt mig et nyt "alter" til stuen :-)

Venligst sebastian
Sebastian skrev:Hele looket i filmen ryger ud af vinduet og det hele bliver falsk at se på. Jeg tror det er noget med de nye features som ekstra billeder pr sekund og høje mhz. Det er værst i scener hvor der ikke er meget bevægelse, fx en person der går på en gang, eller sidder på et kontor. Baggrunden er ultraskarp og helt uden bevægelse, dette resultere i at personen ligner en der er klippet ind over et stillbilled og det kan da ikke være meningen. Jeg har læst om nogle tv der har THX certificering og at dette skulle stille høje krav til TV'et, da det skulle kunne vise film som producenten tiltænker dem vist, men jeg tør næsten ikke tro på at det kunne løse mit problem.

Jeg har hørt fra en samsungmedarbejder at der er hele 5 indstillinger/niveauer på deres fjernsyn så man kan vælge hvor skarpt det skal være, men efter en time med min fars samsung lcd tv er jeg stadig på bar bund :-(
På et Samsung TV skal du ind i 'Motion Plus' menuen for at slå de 'ekstra billeder' (100/200Hz) fra, og skarpheden kan reguleres i et andet menupunkt. 100/200Hz og skarpheden kan også indstilles på alle andre TV, og hvis du opgraderer til et 'full-HD' TV (evt. et af Samsung's eller panasonic's bedre/dyrere plasma TV), så vil du næppe opleve de 'superskarpe' billeder som noget stort problem. ;)
Af xcardman
du køber en panasonic vt30 i 50 eller 55 tommer, de har thx
selvom en professionel kalibrering er toppen
og hold dig langt væk fra lcd
den første test er kommet af vt30 i 42 tommer
men du må vente lidt, med at købe en i Danmark
maj eller juni, skulle de gerne komme
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasoni ... 231092.htm

tro mig, så får du netop en naturlig film oplevelse
har selv en pio 50 tommer og jvc projektor
når man har det, køber man nok heller aldrig et lcd tv

kan kun være enig med dig, det handler om
det skulle kunne vise film som producenten tiltænker dem vist
og ikke hvad en producent synes det skal se ud
med en masse systemer, der er lavet for at ødelægge et billede
efte min mening
Af Ole Hansen
Alle de "smarte" features skal helt sikkert slås fra, før man får noget der er til at holde ud at se på. Jeg har Samsung PS50C7705 og med motion plus slået til og i "dynamisk" profil ser det ualmindeligt rædselsfuldt ud. Men i film og uden alle mulige "nu skal jeg gøre billedet smart, flot og fiddelihut for dig"-funktioner slået fra ser det fantatisk ud.

Jeg oplevede det samme på en af mine venners Samsung 40 tommer C6005. Han havde motion plus (eller motion flow kan ikke lige huske om det hedder det ene eller det andet) slået til og det var forfærdeligt at se på. Personer i billedet stod meget markant frem og bevægelser så helt forkerte ud. Slået fra blev det meget bedre.
Af Mysen
Sebastian skrev:Hej zcardman

Cool - Det lyder spændende, jeg håber virkelig at det vil løse mit problem :-)
var lige inde på Hifi-klubbens site og fandt dette:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... sma-tv.htm#

Er det ikke det samme model i 50 tommer?
hvad er forskellen på Y og B sidst i nummeret
Jo det er samme model i 50". Det er afløseren til sidste års bedste performer VT20, og ud fra en helt ny test virker det til at det er den nye bedste performer i år. B til sidst er den britiske model, mens Y til sidst er den nordiske model.

Jeg tror ikke du skal være så bange for om det er skarpt eller ej. Køber du et godt tv som dette med thx profil, og sørger du får at slå alle de ekstra billedkredsløb fra, så får du et godt billede. Full-HD er naturligvis skarpere end du er vant til, men jeg tror næppe du bliver træt af denne form for skarphed ;)
Det er den unaturlige skarphed, der skal undgås, og hvis man læser nogle af anmeldelserne herinde fra, anbefales det også at skarphedsindstillinger skrues helt ned. Det løser som regel problemet med unaturligheden.