Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af gizmodrengen
Hej Flatpans...

Jeg har netop købt mig dette ovenstående TV.

Jeg har kalibreret efter dennisthomsen guiden, men synes jeg mister for meget af farverne, og at det hele bliver før mørkt med disse indstillinger, og generelt med movie mode :( Foretrækker faktisk dynamisk selvom jeg altid har været modstander af denne "kunstige" setting.

Er der nogle der kan anbefale en god kalibrerings DVD til plasma? og ikke AVIA. Eller evt. har andre alternativer til optimale indstillinger?

Venlig hilsen og god påske.
Thomas
Af Mysen
Du kan ikke få alternativer til korrekt billede. Hvis du er mere glad for dynamisk profilen, så er du jo ikke fan af denne korrekte billedindstilling, og så passer det heller ikke, at du er modstander af en kunstig setting. Det er der jo heller ikke noget i vejen med, men det handler nu ofte bare om tilvænning.

Hvis du ikke vil have billedet skal være efter referencemålet med gamma 2,2 og D65, så kan du jo forsøge dig at indstille et fint billede, som du selv synes, det skal se ud på standardprofilen. - Og så skulle du tage at give Dennis Thomsens indstillinger en chance, når der er mørkt, og du skal se film.

Jeg kan godt selv finde på at skrue cellelys helt op ved dagsslys-tv i min lyse stue. Farverne vil jeg dog helst ikke booste, da det gør det kunstigt at se på efter min mening.
Af gizmodrengen
Okay, tak for din mening.

Jeg synes bare også billedet er en smule uskarpt til tider, dog ikke i HD. Oplever du også det?

Bruger du TV'ets egen tuner eller boks?

Jeg har YouSee HD boks og ved heller ikke om jeg skal sætte den til 720p eller 1080i i på selve boksen.

Desuden, når jeg vælger indstillingen " screen fit " så kommer der en lille sort bjælke, men kun ude i venstre side :S hvorfor ? :/
Af Mysen
Jeg har smidt yousee's HD boks ind på soveværelset, fordi jeg var så træt af dens interface, larm og træghed. Jeg oplever ikke nogen problemer med, at den interne tuner ikke tilpasser signaler automatisk, og eg ved ikke, hvorfor der er sort bjælke i siden ved screen fit, beklager. er der ikke en mulighed for at sende signalet igennem boksen uden at skalere, så tv'et kan få den opgave? :s

Jeg forstår godt, hvad du mener med uskarpt, men jeg gætter på, at det er fordi du er vant til en LCD skærm, der var knap så stor. Plasma har et "blødt" billede. Det gør det meget mere roligt og virkeligt at se på, mens et LCD-tv kan virke mere skarpt, men måske også til tider lidt kunstigt at se på. Samtidig er farverne og kontrast på filmprofilen meget matte ifht. hvis man er vant til standardinstillinger fra et LCD-tv.
Jeg foretrækker dette bløde billede. At du ser det som uskarpt, kan sagtens skyldes, at du kommer fra et skarpt billede og så måske endda til en større skærm.