Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af clausrasmussen
Hej

Jeg har brug for hjælp :)

Endeligt har vores lokale antenne forening fået fingeren ud og installeret digitalt spejl via dvb-c.

Men nu har jeg så fået et problem, mit antenne signal er åbentbart ikke godt nok i huset. Da det er en forholdsvis gammel installation tænkte jeg at så må jeg heller få lagt nyt ledning ud og installere en forstærker.

Det jeg har gjort er følgende. Der hvor antenne signalet kommer ind i huset har jeg forbundet en forstærker (skulle være en af de gode). Ledninger er forbundet via f-connector stik. Derfra kører der cirka 30 meter dobbeltskærmet antenne ledning hen til sådan en y fordeler ting som så fordeler ud til to rum hvor jeg skal kunne se tv. Også her er det hele forbundet med f-connector.

Men nu kommer mit problem.... I kontoret kan jeg finde nogle programmer som jeg ikke kan finde i stuen (tv3+ osv). Og i stuen er der nogle programmer som jeg kan finde som jeg ikke har på kontoret.... Hvad kan årsagen være til det????

Jeg håber at der er nogle herinde som har et par gode tricks jeg kan prøve af, for næste step er at ringe til elektriker og de koster som bekendt kassen...

I stuen har jeg et Sony tv og på kontoret bruger jeg en Elgato Hybrid tuner som er forbundet med min Mac.
Af clausrasmussen
Nu har jeg haft min computer tilsluttet der hvor signalet kommer ind og kan heller ikke der finde alle programmer.

Hvis jeg skal måle på indgangsstyrken hvor meget skal den så være på for at den er i orden?
Af BrianH
nu har du selvfølgelig pøvet med både tv og computer i begge/alle antennestik, ikke?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mangel på 3+ er et symptom på indstråling fra DVB-T. Det er dog ikke en speciel god ide at bruge en Y-splitter i første omgang. Prøv at pille den fra og se om tingene virker i ét rum uden først. Hvis det ikke gør det, så bør du back-tracke og bruge et kortere kabel og til sidst prøve helt henne før forstærkeren.
Af clausrasmussen
BrianH skrev:nu har du selvfølgelig pøvet med både tv og computer i begge/alle antennestik, ikke?
Yep
Af clausrasmussen
yakken skrev:Mangel på 3+ er et symptom på indstråling fra DVB-T. Det er dog ikke en speciel god ide at bruge en Y-splitter i første omgang. Prøv at pille den fra og se om tingene virker i ét rum uden først. Hvis det ikke gør det, så bør du back-tracke og bruge et kortere kabel og til sidst prøve helt henne før forstærkeren.
Jeg prøver at afmontere y-splitter i morgen for at se om det gør en forskel.

Men hvis man ikke kan bruge en splitter hvordan kan man så fordele tv signal til flere rum? Skal man have en forstærker med flere udgange og så trække alle rum fra forstærker?
Af Yankee
clausrasmussen skrev:Men hvis man ikke kan bruge en splitter hvordan kan man så fordele tv signal til flere rum? Skal man have en forstærker med flere udgange og så trække alle rum fra forstærker?
Nemlig. En almindelig T-splitter (går ud fra vi taler om det samme) er oftest den helt store synder når det kommer til digitalt signal. Derudover er 30 meter meget langt at trække et antennekabel, men hvis kvaliteten er i orden burde det ikke være noget problem.

Problemet kan dog også blive at du får for meget signal. Det oplevede en af mine kammerater, da han skulle installere sit tv med forstærker, og det var først da YouSee havde en tekniker ude at vi blev opmærksomme på dette. Det lyder dog ikke til at være problemet i dit tilfælde.

Held og lykke og god fornøjelse med det digitale signal!