Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zixzi
Hej :)

Min PS3 er forbundet til min soundbar med et optisk kabel.

Inde under lydindstillingerne på min PS3 kan jeg vælge hvilke Khz halløjer min soundbar understøtter. Der står, at hvis man sætter det for højt, kan højtalerne tage skade. Hvordan ved jeg hvor mange Khz den kan tage? Er det bedst med et højt eller lavt antal Khz? :) Håber der er nogen der kan forklarer hvad det går ud på.

Tak
Af donoester
Det din PS3 advarer om er vedrørende sampling rate. Den digital-analog-konverter i soundbar'en understøtter op til en bestemt samplingshastighed - fordi større båndbredde kræver større lager af midlertidig data og mere data der skal sættes til dekodning fra optisk (SPDIF) til DAC'en (populært sagt). Det kræver, at den komponent der skal tage sig af det, kan følge med til det.

Nogle af disse dekodere er uheldigvis så dårligt konstrueret at, hvis datahastigheden er for stor, så sendes der "defekte" bitstrenge til DAC'en - typisk noget der er halvt overskrevet med forrige databehandling, som så frembringer et helt forkert signal - måske indeholdende et DC-offset, som i længden vil ødelægge dine højttalere. Men mon ikke producenten også tager højde for det.

Samplingsfrekvensen skal som minimum være det dobbelte af den højeste frekvens, du kan høre - så 44,1 kHz eller 48 kHz er fint.
Af Zixzi
Ok. Mange tak for svaret :)