Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej folkens
Jeg er 22 år, og skal have udvalgt et 32'' fjernsyn (ikke plads til mere i reolen). Det siger sig selv, at det derfor skal fungere godt sammen med både PS3, og når man sætter den bærbare til fjernsynet :).
Jeg har ikke ret meget forstand på dette område, og derfor ville jeg være meget taknemmelig, hvis I kunne hjælpe mig med, hvad der ville være den bedste løsning. Indtil videre havde jeg tænkt mig det skulle være et LED fjernsyn, da jeg kan forstå de har det bedste billede?
Hvis I ville komme med nogle forslag og eventuelt knytte et par kommentarer på, hvorfor det ville være et godt valg, ville i forhåbentlig hjælpe mig med at træffe det rigtige valg :).
Indtil videre har jeg sat på følgende 32'' LED-fjernsyn:
http://www.pricerunner.dk/pi/2-2589943/ ... odukt-Info
http://www.pricerunner.dk/pi/2-2617265/ ... odukt-Info
http://www.pricerunner.dk/pi/2-2594626/ ... odukt-Info
http://www.pricerunner.dk/pi/2-2589356/ ... odukt-Info
NicolaiH skrev:Hej folkens
Jeg er 22 år, og skal have udvalgt et 32'' fjernsyn (ikke plads til mere i reolen). Det siger sig selv, at det derfor skal fungere godt sammen med både PS3, og når man sætter den bærbare til fjernsynet :).
Jeg har ikke ret meget forstand på dette område, og derfor ville jeg være meget taknemmelig, hvis I kunne hjælpe mig med, hvad der ville være den bedste løsning. Indtil videre havde jeg tænkt mig det skulle være et LED fjernsyn, da jeg kan forstå de har det bedste billede?
Nej, såkaldte LED-TV (som også er LCD) er ikke bedre, de er bare tyndere og dyrere. Et Panasonic L32G20E kunne være et bud på et godt 32" TV i prisklassen. Det har IPS panel med gode betragtningsvinkler og 200Hz scanning backlight som forbedrer gengivelsen af bevægelse.
Steen Bay skrev: Nej, såkaldte LED-TV (som også er LCD) er ikke bedre, de er bare tyndere og dyrere. Et Panasonic L32G20E kunne være et bud på et godt 32" TV i prisklassen. Det har IPS panel med gode betragtningsvinkler og 200Hz scanning backlight som forbedrer gengivelsen af bevægelse.
Okay tak for forslaget, men nu spørger jeg bare som jeg har forstand: Når jeg ser på specifikationerne på pricerunner virker det til, at det kun er 50hz? Derudover må der da være nogle fordele ved LED siden flatpanels i deres anbefalelsesguide selv har 2 LED-fjernsyn i 32'' klassen?
NicolaiH skrev:
Steen Bay skrev: Nej, såkaldte LED-TV (som også er LCD) er ikke bedre, de er bare tyndere og dyrere. Et Panasonic L32G20E kunne være et bud på et godt 32" TV i prisklassen. Det har IPS panel med gode betragtningsvinkler og 200Hz scanning backlight som forbedrer gengivelsen af bevægelse.
Okay tak for forslaget, men nu spørger jeg bare som jeg har forstand: Når jeg ser på specifikationerne på pricerunner virker det til, at det kun er 50hz? Derudover må der da være nogle fordele ved LED siden flatpanels i deres anbefalelsesguide selv har 2 LED-fjernsyn i 32'' klassen?
De har ikke anmeldet regulære LCD skærme, fordi folkets interesse er drejet på de tynde LED skærme. Det betyder ikke de er bedre. Der er bare ikke anmeldt nogle af de gode LCD tv-skærme
Desuden fokuserer producenterne på LED, og derfor har de kun deres allerbedste modeller med LED.

L32G20E er med 200 hz. Det består både af IFC, hvor kunstige billeder bliver indsat og af scanning backlight.

Tjek denne her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
Af xcardman
de eneste fordel med LED
1 tynd skærm
2 mindre strømforbrug

LED er et lcd tv

men havde købte denne
sony 32ex500

den bedste blilledekvalitet kontra pris
http://www.cinemagic.dk/shop/sony-kdl32 ... 5817p.html

pris 4000 kr
den har 100hz og deres system virke nognelunde
mange af disse systemer er faktisk med til at ødelægge et billede
det er nogle kunstige billeder der bliver langt og som en cpu regner ud
de er lavet for at kompensere et lcd panel
fordi den teknologi har en langsom responstid
Af Feierskov
Generelt må man sige at LED belysninger også, udover de fordele der allerede er nævnt, giver højere kontrast. Om det så anses for en fordel eller ej må jo være op til den enkelte. Uanset hvad er der i hvert fald en forskel i billederne.

De fjernsyn der er linket til er jo sådan set de forskellige mærkers direkte konkurrenter til hinanden (med undtagelse af Philips 5605).

Personligt ville jeg i forste sortering fravælge Philips pga. design, højere fejlprocent, besværlige menuer mm.
Jeg foretrækker Sonys billede frem for Samsungs og Sonys menu er da også lidt mere enkel, men det er i sidste ende ret få ting der egentligt adskiller de to tv.
Af Kajs Bodega
Jeg ville også vælge en Sony, og du kan få en 32EX500 for et fornuftigt beløb i disse tider, som gerne skulle opfylde dine krav og ønsker. :)
Af paw_hansen
Står lidt i samme båd som Nicolai, men er mest interesseret i at kunne se film fra min computer på mit tv.

Vil man på 32EX500 kunne streame full HD direkte fra sin computer til skærmen via DLNA eller skal man bruge HDMI kabler til dette?

Og kan man både afspille og optage via USB på alle TV der har en usb udgang eller kræver dette en speciel teknologi?
Af donoester
Feierskov skrev:Generelt må man sige at LED belysninger også, udover de fordele der allerede er nævnt, giver højere kontrast.
Nej - medmindre det er local-dimming (hvilket de færreste er).

En forskel i kontrast skulle nærmere skyldes at der ikke udvikles mere på paneler, der senere hen bliver udstyret med CCFL-belysning, men belysningstypen har i sig selv intet at sige.

Forstår ikke helt den store fanatisme over Sonys eller Samsung som værende immervæk de "bedste" - især ikke, hvis man er allergisk overfor *VA-paneler og gammagraduering. Personligt kan jeg ikke snuppe det.
Tag i stedet et kig på TX-L32DT30 med IPS Aplha panel + local dimming LED belysning.
Hvis pengepungen er noget mere slunken, så kig da endelig en gang på L32G20E som tidligere foreslået (CCFL+IPS Alpha panel).