Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af simonlund52
Hej

Da jeg er flyttet er min stue blevet større og dermed afstanden fra sofa til skærmen er blevet væsentlig større. Jeg har nu 4,5 meter til skærmen fra min sofa.

Derfor vil jeg gerne opgradere mit Samsung LE40A559 LCD på 40" til et fjernsyn på mindst 50".

Min stue er generelt en smule mørk da den ligger på anden sal og derfor har skråvægge.

Fjernsynet bliver brugt hovedsageligt om aftnen men også tit om eftermiddagen. Dertil bliver den brugt til Blueray film, kabel tv i form a zaptor og consolspil i form af min playstation 3. Når jeg spiller playstation 3 kan jeg godt lide at sidde omkring 2 meter fra skærmen men til alt andet sidder jeg 4,5 meter væk.

Hvad skal jeg vælge for disse 6000,-?
Af MKT
Panasonic 50X20 eller LG 50PK550N. Pas på med ikke at have statiske billeder for lang tid de første par hundrede timer.
Af simonlund52
MKT skrev:Panasonic 50X20 eller LG 50PK550N. Pas på med ikke at have statiske billeder for lang tid de første par hundrede timer.
Jeg havde allerede kigget en del på LG 50PK350 som stortset er det samme som 550'eren.

Ville du vælge panasonic'en eller lg'en?

Panasonic'en understøtter en ret lille opløsning og som sagt kan jeg godt lide at spille playstation (FIFA11) siddende omkring 2 meter fra skærmen. :-)
Af simonlund52
Kan det være det samme om jeg køber 350'eren eller 550'eren?
Af Mysen
Hvis du spiller meget bør du tage X20eren. Er du ikke tilfreds med den lave opløsning så snup i stedet S20, der sprænger budgettet med ca. 1000 kr.
LG's modeller er mere udsatte for retention, men mere vigtigt er, at der er en del input lag på, der kan ødelægge spiloplevelsen.

Du skal dog vide, at det kun er få spil på PS3, der kører med 1080p, og at du ved tv fra 4,5 meters afstand ikke vil kunne få glæde at den ekstra høje opløsning. Jeg tror et lavere input lag er vigtigere, end den højere opløsning i de spil, der kører Full-HD.
Af simonlund52
Kan man få denne i 50" ? og har du et link til dette?
Af simonlund52
og det kan godt være at de fleste ps3 spil ikke kører 1080p men bliver de så ikke opskaleret til det?

Hvordan kan det være at flatpanels ikke skriver noget om dette input lag? :s
Af Mysen
simonlund52 skrev:og det kan godt være at de fleste ps3 spil ikke kører 1080p men bliver de så ikke opskaleret til det?

Hvordan kan det være at flatpanels ikke skriver noget om dette input lag? :s
Det er han begyndt at gøre efter anmodninger fra brugere.

Den bliver nødt til at skalere til 1080, for ellers ville billedet jo ikke fylde hele skærmen. Når signalet der puttes i tv'et er på 720p, så bliver det altså bare ikke bedre end det, selv om tv'et opløsning er højere.

Jeg ved ikke, om den stadig kan erhverves, eller om den er helt væk, efter C3 er kommet. Ellers kan du kontakte Cinemagic og høre dem, om den kommer om 14 dage, som de skriver.
Af simonlund52
Hmm. det strider bare mod alle mine førhenværende principper om hvad et tv skal have. Men det må jo være rigtigt når alle jer "mere erfarne" siger det samme!:-)

Men hvad nu hvis de begynder at lave spil til playstation i 1080p.

For når jeg sidder tæt på skærmen og spiller fifa11 så syntes jeg også at det er godt grumset at se på, på trods af at mit nuværende fjernsyn faktisk gengiver billedet ret godt hvis jeg selv skal sige det.

Ville det ikke være det værd at give 1000,- mere for et s20 hvis jeg kan finde det nogen steder?
Af Mysen
simonlund52 skrev:Men hvad nu hvis de begynder at lave spil til playstation i 1080p.
Det er de begyndt at gøre. Jeg mener at mit Dead Space 2 kører med 1080p.
Du vil da få glæde af den ekstra opløsning ved spil, men det er sjældent. Til gengæld er du sikret imod, hvis du skal flytte rundt på møblerne.
Som det er nu, er der meget lille forskel for dig, om du vælger X20 eller S20. Spørgsmålet er, om du kan leve med at købe et spritnyt tv, der "ikke engang" er Full opløsning ;)

Opløsingen på X20 er iøvrigt også lidt mindre, end et 720p spil kan tilbyde. Der er kun 1024 vertikale linjer på X20, og signalet byder på 1280. Om det kan ses fra 2 meters afstand, tør jeg dog ikke spå om.
Af simonlund52
ifølge flatpanels afstandsberegner skulle forskellen fra 720 til 1080p kunne ses. men spørgsmålet er om det er af så stor betydning at man skal give 1000,- ekstra for det.

Det er sgu en svær afgørelse for mig. :-)
Af Mysen
Jamen, jeg er skam enig i, at det kan ses. Det er bare kun få spil, hvor det kan ses, og der er ingen forskel, når du sidder 4,5 meter væk.
Af simonlund52
Jamen jeg tror gerne på dig. Det er derfor jeg skal vurdere hvad jeg vil gå op i. Jeg tror jeg bliver nødt til at tage ud i en butik for at kigge mig lidt omkring.

et andet problem er også at jeg ikke ved om man kan få panasonic s20 længere.

Jeg ved at man kan få 50pk350 i bilka. så der burde jeg kunne se denne model. Er der andre fjernsyn jeg skal kigge efter i det prisleje når jeg alligevel skal ud og kigge?

Og mener du at 50pk350 er et godt køb?