Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mystz0r
Hej allesammen,

Nu da jeg langt om længe er færdig med at studere og dermed snart får min første løncheck, har jeg besluttet mig for at belønne mig selv og lillemor med et nyt fjernsyn! Da jeg ikke ved særlig meget om emnet, kunne jeg dog godt tænke mig hjælp og kom da straks til at tænke på Jer vise mennesker, der for 2-3 år siden anbefalede mig en helt fænomonal computer skærm :)

Jeg skal bruge en fladskærm, der skal hænge ca 3-4 m fra min sofa. Jeg tænker at den skal være stor - gerne over 54", som men kvalitet og opløsning er vigtigere. Som nævnt i overskriften er prisen lidt underordnet, jeg havde forestillet mig at slippe mellem 10 og 15k.

Jeg har ikke gjort mig nærmere tanker omkring specifikationer, udover at den gerne må have WiFi (det har de vist alle nu om stunder?). Jeg ved ikke om 3D er det værd - hvad synes I?

Jeg vil desuden elske tips omkring opsætning, der gør oplevelsen bedre - synes I f.eks. jeg skal købe surroundsound vil jeg gerne hører om det.

På forhånd tak for hjælpen!

mvh Søren

[disclaimer: jeg ville egentlig have gennemlæst mulighederne fra Jeres "købs anbefalings" side, men denne er desværre ikke opdateret i et par måneder :(]
Af Mystz0r
Glemte lige at skrive at jeg ikke gider noget med 3D briller - så hellere undvære!
Af BrianH
disclaimer: jeg ville egentlig have gennemlæst mulighederne fra Jeres "købs anbefalings" side, men denne er desværre ikke opdateret i et par måneder
Det er nok den "if $today>=$last_update+2
$last_update=$today"
der ikke virker :)
Af MKT
Anbefalingerne er vist baseret på hvilke modeller der er blevet set og testet og dermed er listen jo som sådan up to date, men du har ret i at 2011 modellerne ikke er med hvis det var det du mente.

Af LCD ville jeg nok kigge efter LG 55LE8500 eller Sharp 52LE820

Plasma ville jeg se efter Samsung 63c7705 selvom den er lidt over dit budget eller LG 60PX950N, der er lidt billigere, men stadig over budgettet.

Et andet godt alternativ er at vente lidt og se om ikke der kommer nogle gode tests ud af enten Samsung eller Panasonics plasmaer. Det er i hvert fald dem jeg har størst forventninger til.
Af arentzen89
MKT skrev:Anbefalingerne er vist baseret på hvilke modeller der er blevet set og testet og dermed er listen jo som sådan up to date, men du har ret i at 2011 modellerne ikke er med hvis det var det du mente.

Af LCD ville jeg nok kigge efter LG 55LE8500 eller Sharp 52LE820

Plasma ville jeg se efter Samsung 63c7705 selvom den er lidt over dit budget eller LG 60PX950N, der er lidt billigere, men stadig over budgettet.

Et andet godt alternativ er at vente lidt og se om ikke der kommer nogle gode tests ud af enten Samsung eller Panasonics plasmaer. Det er i hvert fald dem jeg har størst forventninger til.
Vides det hvornår disse tests bliver lavet? Jeg står nemlig også og skal have en ny plasmaskærm :)
Af Mysen
GT30 er testet. Det samme gælder en af LG's nye passive 3D lcd'er.
Lige nu har han en Panasonic VT30 under luppen, og der nok en test indenfor et par uger. Mest sandsynligt om en uges tid, da han nok selv er lidt ivrig for at se, hvad den kan.

Jeg ved ikke hvornår, han får Samsungs Plasma. Sidste år var det vist først i august, mens LG's topmodel fra 2010 aldrig er testet herinde.

Og til trådstarter:
Du kan få et 60" PK950n til ca. 13000. Den er testet herinde...
Af arentzen89
Mysen skrev:GT30 er testet. Det samme gælder en af LG's nye passive 3D lcd'er.
Lige nu har han en Panasonic VT30 under luppen, og der nok en test indenfor et par uger. Mest sandsynligt om en uges tid, da han nok selv er lidt ivrig for at se, hvad den kan.

Jeg ved ikke hvornår, han får Samsungs Plasma. Sidste år var det vist først i august, mens LG's topmodel fra 2010 aldrig er testet herinde.

Og til trådstarter:
Du kan få et 60" PK950n til ca. 13000. Den er testet herinde...
GT30 står lige nu til cirka 17000. Hvor lang tid går der normalt før de nye skærme falder nogle tusinde?
Af Mystz0r
Tak for nogle interessante forslag. Af uforklarlige årsager er jeg faldet lidt for dette LG 60PK950N. Nogen der har erfaringer med det?

Jeg er også åben for andre forslag :)
Af Mystz0r
Rigtig god test, det virker som et godt fjernsyn.

Hvis jeg nu skal bevæge mig ned i 55", kan nogen så give anbefalinger i det niveau? Det vil blive brugt ganske "almindeligt", med en del sport.

PFT.
Af Mysen
Du kommer ned i kvalitet også. Indenfor den størrelse er der kun det nye VT30, der overstiger budgettet med ca. 10.000, samt LCD-modeller, der generelt er dyrere i disse størrelser.

Du kan få UE55C6005, der er anmeldt herinde. Jeg ville nok i stedet vælge den parallelimporterede LG 55LE8500, og så tegne en sideløbende god forsikring.
Af Mystz0r
Hej folkens,

Jeg har nu indsnævret mig til 3 muligheder; i høj grad pga. denne tråd - mange tak for hjælpen. De 3 muligheder (med ca. pris) er:

Samsung UE55C6005 TV - ca. 11.500 DKK
LG 55LE8500 TV - ca. 12.200 DKK
LG 60PK950N TV - ca. 13.000 DKK (Føniks)

Nogen der har kommentarer eller anbefalinger af disse 3?

Jeg har desuden fået nys om at kalibrering åbenbart er det nye sort indenfor fjernsyn - hvad går det helt præcis ud på? Kan jeg finde ud af det selv? Kan man betale sig fra det, uden at det koster alt for meget?

mvh Søren
Af Mysen
Mystz0r skrev:Hej folkens,

Jeg har nu indsnævret mig til 3 muligheder; i høj grad pga. denne tråd - mange tak for hjælpen. De 3 muligheder (med ca. pris) er:

Samsung UE55C6005 TV - ca. 11.500 DKK
LG 55LE8500 TV - ca. 12.200 DKK
LG 60PK950N TV - ca. 13.000 DKK (Føniks)

Nogen der har kommentarer eller anbefalinger af disse 3?

Jeg har desuden fået nys om at kalibrering åbenbart er det nye sort indenfor fjernsyn - hvad går det helt præcis ud på? Kan jeg finde ud af det selv? Kan man betale sig fra det, uden at det koster alt for meget?

mvh Søren
Af de 3 ville jeg vælge en af LG'erne. Hvilken ved jeg ikke. De er gode begge to. Det er næsten de 5", der er afgørende.

Kalibrering er et ord for avanceret at indstille sit tv korrekt. Der er forskellige referencer indenfor gamma, farvetemperatur osv. og ved en kalibrering forsøger man at komme så tæt på denne reference som muligt. En professionel kalibrering kræver, at en mand med masser af dyrt udstyr kommer forbi og indstiller netop dit tv, som det skal indstilles med dit tv-signal og dit panel. Disse ting varierer nemlig, og hver eneste skærm skal separat kalibreres. Sådan en herre kan hyres for knap 3000.

Du kan også købe en dvd med et mønster, som du indtiller efter. Sådan noget med at justere på kontrast, gamma og lysstyrkeindstillingerne indtil alle nuancer kan spottes med flydende overgang fra sort til hvid. -Den slags.
En kalibrering giver dig et bedre billede, men sådan en lille selvjustering/ "minikalibrering" kan også hjælpe meget. Kræver lige nogle mønstre at stille efter.
Af Mystz0r
Ok, mange tak for hjælpen. Jeg ender nok med det 60" LG og vil forsøge at købe sådan en kalibrerings disc!