Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle:)

Jeg har besluttet mig for at investere i et af ovenstående tv, men jeg er meget i tvivl om det er en god ide med Plasma, hvis jeg har den udfordring at solen står lige ind på skærmen det meste af dagen(hvis solen ellers skinder)
Jeg kan trække for således solen ikke trænger lige så kraftigt igennem.

Mit spørgsmål er om det er så stort et minus at have meget sollys på skærmen i forhold til alle de andre fordele et Plasma har kontra LED/LCD??

Jeg har aldrig haft en Plasma før og har PT et Philips 42"8404.
Jeg må indrømme at havde man lavet Led'eren i 50" så havde jeg sgu nok haft lidt nemmere ved valget. Jeg synes 55" i LED generelt ikke imponere mig.
Lidt gode råd ville være super:)

Mvh Martin
Af Mysen
Intet tv med solen direkte på skærmen kan give dig et godt billede. Der skulle være kommet en ny coating på deres UE-modeller ifht. 2010 og så er LED skærmen nok bedst i lys stue. Jeg har i hvert fald læst om overbevisende lysskærmning på storebror UE46D8005
Omvendt er der også god coating på plasmaskærmen, og 2010-modellen C7705 har faktisk en kalibreret lysstyrke, der ikke er langt fra LCD modellerne. Det kunne sagtens være tilfældet for D7005 ligeledes, selv om det ikke er topmodellen.
Jeg ville tage de ekstra tommer med... Og købe nogle gardiner, så der i det mindste ikke var direkte sollys på skærmen.
Af macbane
Mit problem er at det irriterer mig at skulle have 46" når jeg havde sat mig for at det skulle være 50". Sagen er den at jeg er flyttet i en ny lejlighed i et område hvor jeg har en kammerat der også bor.
Han har et Philips Aurea tv som man på ingen måde kan se på når solen skinder. Det er nogle ekstremt oplyste stuer, hvilket er fedt og dejligt! Men en Plasma virker bare som et no go i dagstimerne, med mindre man har mørklægningsgardiner.

Men det er vel en prioriterings sag. Jeg ville faktisk have købt ps50c7705, men vil heller købe den nye model selvfølgelig.

Hvis lyset står lige på skærmen af et slukket tv(plasma/Led/LCD) i dagstimerne er det så noget skærmen kan tage skade af? Jeg ved at rammen kan blive lidt falmet i det med årene..
Af Mysen
Jeg havde præcis samme dilemma pga. min lyse stue, og fordi min kæreste skulle overtales til 50". Jeg valgte så Plasma modellen, og den er fuldt tilfredsstillende. Det er ikke helt uden genskær, når solen står lige ind i stuen, men den klarer det godt, og også bedre end mange LCD modeller.
Samsungs nye LCD-modeller er sikkert en anelse bedre, men så taber du til gengæld de ekstra tommer, og ret sikker også lidt på billedkvaliteten i alle de timer, hvor der ikke er solskin i stuen...

Jeg ved ikke hvad dit budget er, men 55" LED modeller er ikke ringere end 46" modellerne.
Af macbane
Uuuhhh sådan en 55" ville være fantastisk, men jeg er egentligt blevet enig med mig selv om at 52" er max størrelse i forhold til side afstand og stuens størrelse.

Jeg vil sige det sådan at jeg har stået og gloet en den tid på den nye 7 serie i LED og jeg synes det virker som at "800" hz stadigt laver bøvl for samsung. Jeg har det sådan at selvom folk siger man skal slå det fra, så er det da lidt halv dumt at købe et LCD/LED tv i den prisklasse. Du betaler unægteligt for 800 hz teknologien så det ærgeligt at slå den fra.

Så på en del plasma tv ved siden af og det ser ud som om Samsung virkeligt har fået bedre styr på farve og kontrast når vi snakker LED, men jeg er bare stadigt mest hooked på et Plasma billede.

Lige nu hælder jeg mest til Ps51d7005. Men jeg skal lige se dem først:)
Af red_martians
Så overvej UE55D6505. Samme genskaber, og hvis det ikke er det samme, så meget tæt på samme billedekvalitet. Rammen er stadig utrolig tynd, men ikke helt så tynd som 7005. Egenskaberne er det samme.
Af macbane
Er der nogen der kan fortælle om d7005 LED har Sscanning Backlight"?

Hvilke LED modeller findes i dag med denne funktion? Kan det slås op et sted?:)
Af Mysen
macbane skrev:Er der nogen der kan fortælle om d7005 LED har Sscanning Backlight"?

Hvilke LED modeller findes i dag med denne funktion? Kan det slås op et sted?:)
Ja det har den. Men det er ikke umiddelbart til at finde ud af, hvilke der har, og hvilke der ikke har. Samsung skilter ikke ligefrem med det, men en del af de mange hz, som Samsung angiver, går til scanning backlight.

Jeg ved ikke om det er muligt at slå interpolation fra, og udelukkende køre med scanning backlight. Det burde man kunne på D-modellerne, men det er ikke sikkert.
Af macbane
Jeg så at du kan justerer "800 hz" funktionen med tydelighed og rystelse/støjreduktion.. Men det mindes jeg også man kunne på c modellerne. Ved ikke om det er det du tænker på med at slå interpolation fra?

Jeg fik at vide at den eneste forskel på 7 og 8 serien var rammen. Men ved ikke om det passer. Glæder mig til at se anmeldelsen af d8000 serien her på flatpanels snart:)
Af lennon
macbane skrev:
Så på en del plasma tv ved siden af og det ser ud som om Samsung virkeligt har fået bedre styr på farve og kontrast når vi snakker LED, men jeg er bare stadigt mest hooked på et Plasma billede.

Lige nu hælder jeg mest til Ps51d7005. Men jeg skal lige se dem først:)
Sidste år var Samsungs top plasma synligt bedre end deres LCD/LED C8005 serie på rå billedkvalitet. Og det forventer jeg også er tilfældet i år.
Af Mysen
macbane skrev:Jeg så at du kan justerer "800 hz" funktionen med tydelighed og rystelse/støjreduktion.. Men det mindes jeg også man kunne på c modellerne. Ved ikke om det er det du tænker på med at slå interpolation fra?

Jeg fik at vide at den eneste forskel på 7 og 8 serien var rammen. Men ved ikke om det passer. Glæder mig til at se anmeldelsen af d8000 serien her på flatpanels snart:)
Jeg mener at selve indstillingen for bevægelseshåndteringen styrede både interpolation, altså antallet af kunstigt indsatte billeder, og scanning backlight, der er en rullende sort bjælke, der mindsker øjets retention, og dermed forbedrer vores opfattelse af bevægelserne, uden de trælse bivirkninger, som interpolation har.
Dvs. at det var enten eller. Man kunne skrue ned for aggresiviteten, men man kunne ikke slukke helt, uden samtidig at miste scanning backlight. Jeg mener, at det er sådan på c-modellerne, men jeg er ikke sikker.

Jeg mener at dimmingfunktionen er forbeholdt D8005. Dvs. samme forskel på 7 og 8 serien som sidste år, nemlig design og dimming.
Af Johnoc
Jeg er lidt i samme situation som dig. Jeg havde faktisk regnet med at købe et PS50C7705 tilbage i januar da der var udsalg, men tænkte at jeg lige ville vente til jeg havde set de nye modeller. Jeg har så besluttet det skal være en af de nye.

Nu står mit valg også mellem D7005 LED/LCD i 46 " eller plasmaet på 51 ". Jeg har som dig også en meget lys stue med store panoramavinduer, så det er virkelig et dilemma. Jeg kan rigtigt godt lide den helt tynde ramme på LED'en, men er for nærig til at gå op i 55 ", men jeg kan få plasmaen i 51 " til en bedre pris, men med fare for mere genskind i skærmen. Jeg er virkelig fristet til at bestille et af dem inden for kort tid, men jeg tror lige jeg venter til anmeldelsen på D8000 LED'en er kommet, så man får et indtryk af hvor god deres LED modeller er i forhold til dem fra sidste år. Jeg synes nemlig billedkvaliteten på C7705 plasmaen var klart bedre end LED'en sidste år i den test der også ligger her i forumet.

Jeg havde i øvrigt håbet meget på at de havde fyret en ekstra DVB-C tuner ind i nogle af de nye tv, så det var muligt at optage et program mens man ser et andet og derfor helt kunne slippe for yousee boksen, men dette er åbenbart ikke prioriteret højt af producenterne. Ville ønske man kunne få en lille tuner der bare kunne sættes ind i siden på tv'et...hader alle de bokse og kabler frem og tilbage.
Af macbane
Jamen vi er i samme situation kan jeg se. Det er fuldstændigt de samme overvejelser vi har gjort os.

Jeg har fået brugt et par timer på LED modellen nu og jeg må sige jeg er meget spændt på anmeldelsen af D8000 nu. Kæft jeg synes D7000 har problemer med bevægelser ikke kun på f.eks bolden i en fodboldkamp, men hele billedet. Ja jeg var så rystet at jeg troede tv'et var i stykker indtil jeg så det var samme problem på 40 og 46".
Jeg har været inde og slå alt fra og så efterfølgende prøvet at justere "800" hz funktionen.

C7705 i LED klare bevægelser bedre end D7000.. Men ok nu er jeg ikke proff! så måske jeg har fejlet i indstillingen.

Er begyndt at overveje HX820 fra Sony.