Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af vastrup
Hej

Jeg er helt ny indenfor fladskærme, så søger lidt hjælp med nedenstående.

Købt i sidste uge min første plasma skærm - fik en god pris, på et 50VT20. Desværre har det vist sig at der er burnin på skærmen, har et "fint" logo i højre hjørne... :(
Så det desværre ikke inden jeg købte skærmen, men har aftalt med butikken at jeg kan kører burnin wash på den og se om det fortager sig eller jeg kan levere den tilbage engang i denne uge.

Mit spørgsmål er så om man skal forvente at et sådan burnin er muligt at fjerne på nogle dages tid (har allerede kørt 15 timer i weekenden), eller om jeg bare skal se og få den leveret tilbage hurtigst muligt?

På forhånd tak.

vastrup
Af kruga
vastrup skrev:Hej

Jeg er helt ny indenfor fladskærme, så søger lidt hjælp med nedenstående.

Købt i sidste uge min første plasma skærm - fik en god pris, på et 50VT20. Desværre har det vist sig at der er burnin på skærmen, har et "fint" logo i højre hjørne... :(
Så det desværre ikke inden jeg købte skærmen, men har aftalt med butikken at jeg kan kører burnin wash på den og se om det fortager sig eller jeg kan levere den tilbage engang i denne uge.

Mit spørgsmål er så om man skal forvente at et sådan burnin er muligt at fjerne på nogle dages tid (har allerede kørt 15 timer i weekenden), eller om jeg bare skal se og få den leveret tilbage hurtigst muligt?

På forhånd tak.

vastrup
Der kommer nok et teknisk geni forbi, men personligt mener jeg 15 timer wash, nej tak ud med den, troede ellers ikke VT20 døjede med burn in. Så det lyder altså slemt... Væk med den...
Af Nicklas A
Har ingen erfaring med at få sådan noget væk..

Men er lidt nysgerrig om hvordan du har fået det?

Har den stået på samme kanal i en hel dag eller hvordan?
Af PhDream
Det virker ikke som om TS har fremprovokeret burn-in, men at det var der fra butikken, dvs. udstilling/demo?
Af xcardman
efter 15 timer og stadig logo
aflevere den tilbage

tør vædde på den har stået i stanard indstilling og kørt en uge eller mere i udstillng med det samme eller delvis samme logo

ellers nej er der ingen problemer
de første 200 timer i bio mode og skifte billede jævnligt
alså ikke en dag eller rmere med samme logo
efterfølgende skal man ikke tænke så meget over det

problemerne opstå netop i starten med burn in
Af Mysen
Hvis logoet er opstået i starten af tv'ets levettid, og at det nu har kørt i nogle måneder, så vil det tage langt, langt længere tid at vaske et fastbrændt logo væk.

Jeg ville levere det tilbage, for selv om det lykkes dig at få det væk med en helt masse whitewash, så vil der altid være en tendens til at retention kommer hurtigt det samme sted.
Man skal meget ofte holde sig fra Plasma demoer fra butikker, hvor de ikke behandler deres ting, som de skal. Den kan få lov at køre med samme DR HD i ugevis uden at de bekymrer sig om det, og andre uheldige kunder ville måske først opdage indbrænding tilpas for sent, at det ikke kan leveres tilbage.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg er enig med Mysen. Et logo, der har brændt sig fast i de første par hundrede timer, får du næppe helt væk igen. Især ikke hvis det er så tydeligt nu. 15 timers wash kommrer du i hvert fald INGEN steder med. Vi snakker minimum et par dages kontinuerlig wash før du kan gøre dig nogen som helst forhåbninger om forbedring. En hel uges wash lyder i mine ører mere realistisk hvis du skal se resultater af nogen art.
Af vastrup
Mange tak for jeres svar. :)

Er nået frem til at skærmen ryger retur, vel hellere have min penge retur nu end tage en chance og vente og se hvad der sker.

Vedr. spørgsmålet om hvordan det er opstået, så var det opstået i butikken under demo/udstilling.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har ofte set udstillinger hvor de eks. kører DR HD non-stop på deres modeller, hvilket ikke just er sundt for plasma-modellerne. Jeg har også set det på et af LG's OLED TV, men her var den låst af i en montre, så man kunne ikke lige zappe væk og tjekke for burn-in.
Af kruga
vastrup skrev:Mange tak for jeres svar. :)

Er nået frem til at skærmen ryger retur, vel hellere have min penge retur nu end tage en chance og vente og se hvad der sker.

Vedr. spørgsmålet om hvordan det er opstået, så var det opstået i butikken under demo/udstilling.
Må man spørge hvad du har givet?
Af kruga
vastrup skrev:Selvfølgelig :)

9500kr
Det var nu en fair pris ellers, bare ikke med Burn In...
Af vastrup
Var også min vurdering, er også super ærgelig over burnin, men må bare bestille en ny i stedet.
Af Divindragon
Torben Rasmussen skrev:Jeg er enig med Mysen. Et logo, der har brændt sig fast i de første par hundrede timer, får du næppe helt væk igen. Især ikke hvis det er så tydeligt nu. 15 timers wash kommrer du i hvert fald INGEN steder med. Vi snakker minimum et par dages kontinuerlig wash før du kan gøre dig nogen som helst forhåbninger om forbedring. En hel uges wash lyder i mine ører mere realistisk hvis du skal se resultater af nogen art.
Ved du hvor man kan "vaske" på en G20?