Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg roder med Handbrake. NAS'en er en Synology TS-411j og TVet er et spritnyt Pana G30 - 2 dage gammelt. Begge apparater er koblet til en Netgear WNDR3700 N600 router og på trods af at der køres 1gbit på netværket, så er der en flaskehals på tvet, der kører 100mbit. Jeg ved dog ikke om dette har nogen betydning. Filmen, jeg leger med, er AVP2 - de fire første kapitler.

Når jeg har encoded filmen i H.264 er der hakken i filmen (højeste kvalitet/mindste kompression). Det ses specielt ved panoreringer over store landskaber, hvor det ser ud som om det hopper ned til 15-18 frames per sekund. Det er også tydeligt, når der feks. kører en bus ind i billedet (i filmen altså!). :) Jeg har valgt samme framerate, som source - altså filmen.

Jeg kopierede så en af vob-filerne fra dvden over på NAS'en. Det format kan tvet også æde, og her er den lavere framerate nærmest helt væk, men det kan stadig ses, hvis man er opmærksom på det. Spilles skiven på dvdafspilleren er der naturligvis ingenting og det kører helt flydende.

Jeg er i gang med mine første erfaringer med at encode film, så jeg er topdollar newbie her.
Men har jeg ramt grænserne for decoderens ydeevne på tvets medieafspiller eller er der nogle knapper, jeg yderligere skal skrue på i Handbrake? Eller skal jeg virkelig ofre penge på feks. en WD live boks?

Jeg har brugt profilen "high profil" i handbrake.

Til sidst. Jeg kan fortælle, at G30 kan afspille mp4, h.264, diverse divx-formater og en pæn sjat flere samt der er mulighed for flere subs alt efter codec. Jeg har dog ikke helt styr på det endnu.