Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af js1009
Hej

Jeg skal købe ny fladskærm til stuen og har følgende kriterier:

50tommer
Tyndt
Helst ikke 3D (tror ikke jeg bruger det)
Lavt genskær (der er lyst i stuen)
max 10.000 men også gerne mindre
God billedkvalitet til hverdags tv dvs film, nyheder, sport mm

Hvilke kan i anbefale?

Mange hilsner
Jakob
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du kigget på vores anbefalinger (det store banner øverst)?

Panasonic 50G20 eller Samsung PS 50C7705 var oplagte bud, men helt fri for reflektioner bliver du nok ikke.
Af js1009
Ja, men havde kun set Samsung og det var med 3D og jeg tænker at jeg ikke vil betale for noget jeg nok ikke kommer til at bruge.

Men Panasonic ser spændende ud :)

Tak for tippet
Jakob
Af MKT
3D er nogle gange en bieffekt af at det er en topmodel. Eks. Ha LG PX950N 3D, men har samtidig bedre 2D kvalitet end LG PK950N.

Hvis ikke du vil bruge 3D funktionen er det jo bare at lade være, men det ville jo være lidt fjollet at vælge det bedste fjernsyn indenfor dit budget fra pga. en ekstra feature?

Jeg ville komme med de samme anbefalinger som Yakken. Eller måske gå 3" ned og få LG 47LE8500.
Af Mysen
js1009 skrev:Ja, men havde kun set Samsung og det var med 3D og jeg tænker at jeg ikke vil betale for noget jeg nok ikke kommer til at bruge.
Jakob
Som MKT nævner, så er 3D en bivirkning på topmodellerne. Selvfølgelig er det ikke helt gratis at få 3D på, men på nogle skærme er det tæt på. C7705 har masser af andre features ud over 3D og så er den tynd som en edge-LED skærm og billig som en skærm uden 3D. Og så bliver den kun slået på billedkvaliteten af den lidt dyrere Panasonic V20 og af den noget dyrere Panasonic VT20. - Og af den 13" større C7705.

En 3. mulighed er den nævnte 50PX950n, der har ca. samme billedkvalitet som C7705. Du kan også spare penge og købe ikke-3D-versionen 50PK950n, der er anmeldt herinde. Den er bare ikke helt lige så god.
Af js1009
Tak for de gode svar. Jeg tror jeg hælder til Samsung c7705 ligenu :)
Af PhDream
Jeg vil mene, at G20 slår C7705. Alene det faktum, at G20 (næsten) ikke lider af retention samt at den ikke har Hz problemet OG at den ikke buzzer så meget som 7705 er 3 deal-breakere for mig. I know, der findes også en del G20, som buzzer, men overordnet set, virker det som om, det stadig er Samsung, som har størst problemer med dette. Ud over de nævnte, har G20 også lavere responstid, hvilket kommer til gavn i spil, men det er ikke sikkert at TS skal bruge tv'et til spil.

Nu kan jeg godt se, at TS skriver, at tv'et skal være tyndt, men når man nu alligevel vælger plasma, bør man vælge det bedste, hvilket i dette tilfælde også er det billigste - G20 er mindst 1000 kr. billigere end C7705.
Af rkc
Nej G20 har ikke bedre billede end C7705

Og kan godt forstå PhDream har et lcd vis det er retention og buzz
der afgør hvor godt billede man for

Alene design er 1000,-mere værd end G20,så 3D og bedre billede er gratis
Af Mysen
retention er en irritationsfaktor på C7705, ingen tvivl om det. Det er dog meget sjældent i praksis, at det er så alvorligt, at det påvirker billedkvaliteten direkte. Det er mere irritationen over at skulle køre rulleren efter en aften med den indbyggede musikafspiller kørende.
Linebleed derimod er irriterende, selv om det kun er på meget dårlig SD kvalitet at man ser det.

Buzz er et lige så stort issue på G20 som på C7705, så man skal ikke tilvælge G20, hvis man er bange for at få en buzzer. Sort er bedst på G20, lysstyrke er bedst på C7705. Banding klarer C7705 bedst, og dette kan også være en indikation af at den har flere detaljer i farverige billeder.

Billedkvaliteten er tæt, og ser man udelukkende på den, er prisforskellen måske lidt for høj, selv om det er fair nok, at den er der. Der er bare andre kriterier, der kan bestemme prisforskellen, og jeg tænker ikke kun på 3D.
Af PhDream
Lad os stille det systematisk op:

G20 fordele

1. Pris - 1524 kr. billigere end C7705
2. Bedre sort
3. Nærmest ingen retention
4. Bedre responstid
5. THX profil

C7705 fordele:

1. 3D
2. Mindre banding ift. G20
3. Lysstyrke

Jeg har ikke taget design inkl. det tynde profil med, da det er en smagssag og kan diskuteres uendeligt.
-----
G20 ulemper:

1. Buzz
2. Banding
3. Floating blacks

C7705 ulemper:

1. Buzz
2. Ringere sort ift. G20
3. 24p/50Hz/60Hz problemet
4. Retention
5. Panel-lotteri (nogle paneler buzzer mindre end andre eller er mere følsomme overfor retention)
------

Andre må gerne tilføje fordele/ulemper til begge tv (der er nok noget, jeg har glemt at skrive på), men G20 vinder på flere fordele samt færre ulemper. Alene besparelsen på over 1500 kr. er for mig nok til at vælge G20, især når man som TS ikke har brug for 3D.
Af kskruger
Evne til Upscaling samt de indbygede DVB-C/T tuner, er et svagt punkt på G20, så hvis man ser meget tv, skal man nok ha det i mente.
Af Mysen
Jeg ville jo kunne stille en liste op på samme måde, med en anden vinder. Du har ignoreret design og tykkelse da holdningen til denne er subjektiv. Alligevel er tyndt det nye sort for alle producenter, og kan man jo ikke diskutere, at det er den vej, markedet bevæger sig.

Og så nævner du (igen) hz-problematikken på Samsung. Bevares, det er da åndssvagt, at den har ringere sort på 50hz, men det er jo samme årsag til at du skriver, at G20 har bedre sort. Uden problematikken, ville de jo være stort set ens. Desuden skriver du "mandagsmodeller" hvilket jo netop omhandler dine andre punkter "buzz" og "retention", og er altså endnu et punkt, der lidt uretmæssigt forstærker dit argument.

Omvendt kunne du jo under C7705 skrive "mindre banding" og "større detaljegrad", og så ville der være lidt mere ligelig fordeling.
MKV+srt understøttelsen på C7705 er sammen med den hurtige menu, efter min mening et stort plus. Jeg ved godt vi diskuterer billedkvalitet, men disse ting kan ikke ignoreres, når man har prisen med i betragtningen.

DU ville vælge G20., hvis du ikke måtte snuppe en LCD. JEG ville vælge C7705 igen. Eller måske en 2011 model eller den store C7705... Det er samme grund til, at jeg anbefaler den til TS, selv om han nok ikke går galt i byen med en G20.
Af THM
kskruger skrev:Evne til Upscaling samt de indbygede DVB-C/T tuner, er et svagt punkt på G20, så hvis man ser meget tv, skal man nok ha det i mente.
den må du lige uddybe nærmere. G20 er netop rost for scalering.
og hvad er problemet med DVB-C tuneren, vil man få bedre billedkvalitet på tv signaler ved at have en ekstern tuner eller?
Af kskruger
THM skrev:
kskruger skrev:Evne til Upscaling samt de indbygede DVB-C/T tuner, er et svagt punkt på G20, så hvis man ser meget tv, skal man nok ha det i mente.
den må du lige uddybe nærmere. G20 er netop rost for scalering.
og hvad er problemet med DVB-C tuneren, vil man få bedre billedkvalitet på tv signaler ved at have en ekstern tuner eller?
Jeg kan også vende den om, Samsung 7705 er del bedre når vi snakker scalering, end Panasonic G20. Faktisk har Samsung gjort sig umage med, at lave en god billedeprocesser. Omkring Panasonic DVB-C tuner, den giver et dårligere billede end, hvis man brugte Yousee boksen. På Samsungen's DVB-C er billedet på niveau med Yousee boksen.