Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MKT
LG er generelt foran Samsung på LCD, så jeg ville klart vælge LD750N. Der er en anmeldelse af c6005 så der kan du selv se hvordan den performer.

En rangering (efter mit hovede) af de skærme der er nævnt:
1) LG LE850n/LE8500(måske det bedste LED i 2010)
2) LG LD750n
3) Samsung c755
4) LG 730N
5) Sony EX710

Som ved alle skærme er der fordele og ulemper. Jeg ville hade ujævnt lys så derfor er edge LED nederst på min liste. Jeg er sikker på at der ville kommer næsten lige så mange forskellige lister som der er brugere herinde, men det kommer an på prioriteringen af pris og hvad der subjektivt er mest irriterende.
Af THM
le c755 har efter sigende væsentligt bedre sortniveau end ld750n, hvilket er væsentligt for billedkvaliteten i aftentimerne....
Af opensteel
Jeg takker for de mange svar.

Vi skal ud til en bekendt og se et 730N i aften, og så er det vel derefter konen der får lov til at bestemme.

Jeg målte lige i går. Tv'et står med en afstand af 3.0 - 3,2 meter fra sweet spot. Derfor tror jeg nu at vi "nøjes" med 42" - også af hensyn til min bedre halvdel.

Nå, i øjeblikket har vi en analog harddiskoptager. Med digital tv, vil jeg jo også gerne kunne optage digitalt.

Problemet er bare at det ikke er alle kanaler der er digitale. Hvilken billig harddiskoptager kan I anbefale så jeg kan optage hvad jeg vil, og samtidig se noget andet i tv?

Jeg går ud fra at hvis jeg bruger den harddiskoptager jeg har nu, så bliver alt vel analogt på tv'et da fjernsynskablet jo går igennem denne.
Af bennynissen
opensteel skrev:Jeg troede slet ikke at tv'et skulle være så stort. Vi sidder med en 30" nu her, så det vil se ret voldsomt ud.

Men LG ser spændende ud. Det er dog også et plasma. Har det glasplade foran?

Hvordan med reflektioner og burn-in? Det skal ikke bruges til spil, men 90% til normalt tv. Lidt film og billeder skal vises.

Kan jeg afspille vha min NAS på dette?

Desuden - findes den i 42-46" eller er det kun 50"?

Edit: Jeg kan ikke finde nogle tests om dette tv. Kan I hjælpe? Jeg vil desuden gerne se tv'et live inden køb, men hverken FONA eller Elgiganten har det på deres hjemmeside. Ved I hvor det kan ses henne?
Det er da fedt med et stor skærm hvis man har lavet sig en hjemmebio 8) mennnnnnnnnn med 3,5 meter er 40-42" nok i de fleste stuer, det bliver sågu hurtigt totalt dominerende med 50" ;;)
Af Mysen
bennynissen skrev:
opensteel skrev:Jeg troede slet ikke at tv'et skulle være så stort. Vi sidder med en 30" nu her, så det vil se ret voldsomt ud.

Hvordan med reflektioner og burn-in? Det skal ikke bruges til spil, men 90% til normalt tv. Lidt film og billeder skal vises.

Edit: Jeg kan ikke finde nogle tests om dette tv. Kan I hjælpe? Jeg vil desuden gerne se tv'et live inden køb, men hverken FONA eller Elgiganten har det på deres hjemmeside. Ved I hvor det kan ses henne?
Det er da fedt med et stor skærm hvis man har lavet sig en hjemmebio 8) mennnnnnnnnn med 3,5 meter er 40-42" nok i de fleste stuer, det bliver sågu hurtigt totalt dominerende med 50" ;;)
Pas på med at udtale dig om noget, du kun kan gætte dig til. Hvis du ikke har set et 50" tv i en stue med 3,5 meter til sofa, så er det svært at vide, om det er dominerende.
Jeg har 50" til den afstand, og det er på ingen måde dominerende. Det er både tyndt og minimalistisk designet, og det hænger helt ind til væggen. Det er meget mindre dominerende, end da jeg havde et 28" CRT-tv i stuen for år tilbage.
Hvis det skulle have en anden størrelse, så er det nøk op. Og jeg snakker ikke kun hjemmebio, men også alm. tv.
Man kan godt være tilfreds med 42", men det er først fedt med et der er større. Det er naturligvis en subjektiv vurdering, men den er altså krydret med oplevelsen af folk herinde, samt folk jeg kender privat, der har købt for lille.
Af MKT
Jeg kunne ikke være mere enig med Mysen. Jeg skal selv flytte om kort tid så har ikke orket at hænge mit 50" op og samtidig synes jeg ikke det virker dominerende i min stue. Jeg skal i hvert fald aldrig have et tv i stuen der er mindre end det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi sidder under 2.5 m fra vores 50" og jeg vil være meget ked af at gå ned i størrelse. Nu pejer alt i min stue så også imod TV'et, så naturligvis bliver det et lidt dominerende møbel ;)
Af opensteel
Var ude ved en kammerat i går, og de havde en 42" med ca. 3,5 meter til væggen, og den størrelsen vil nu nok passe os fint. I hvert fald ikke mindre - det kan jeg godt se, men for at det ikke skal blive for dominerende så naååer vi nok også et 42" (når konen engang er med på den vogn).

Så kan det være at vores næste tv bliver et 50" - hvem ved?
Af bennynissen
Mysen skrev:
bennynissen skrev:

Pas på med at udtale dig om noget, du kun kan gætte dig til. Hvis du ikke har set et 50" tv i en stue med 3,5 meter til sofa, så er det svært at vide, om det er dominerende.
Jeg har 50" til den afstand, og det er på ingen måde dominerende. Det er både tyndt og minimalistisk designet, og det hænger helt ind til væggen. Det er meget mindre dominerende, end da jeg havde et 28" CRT-tv i stuen for år tilbage.
Hvis det skulle have en anden størrelse, så er det nøk op. Og jeg snakker ikke kun hjemmebio, men også alm. tv.
Man kan godt være tilfreds med 42", men det er først fedt med et der er større. Det er naturligvis en subjektiv vurdering, men den er altså krydret med oplevelsen af folk herinde, samt folk jeg kender privat, der har købt for lille.
Nu er det så ikke lige noget jeg gætter mig til, har oplevet både plasma og lcd fra mellem 2 til 5-6 meter. og ja stort er godt og rigtigt stort er rigtigt fedt! hvis det er film, formel 1, roadracing, fodbold, skisport,og lignende, er en slags hjemmebio, men personligt syntes jeg ikke at der er specielt fedt at side så tæt og se eksempelvis tv-avisen eller lign. Jeg bryder mig ikke om at et tv i en stue, bliver alt for dominerende, undtagelse hvis hjemmet/stuen er high-tech, ja så kommer en kæmpe super tynd fladskærm limet ind til væggen jo klart til sin ret:-)
Heldigvis er det en smagssag og retten til at vælge frit. I min stue vil det bare ikke gå an med større end 42" aller aller højst 47" som den er indrettet med møbler(2-3,5m. afstand til skærm) og andet skrammel og tingel tangel på væggene samt vinduers placering. Så her syntes jeg bare at min nye LG 42le8500 matcher helt perfekt:-)

P.S. Jeg brugte dette forum rigtigt meget under udvælgelsen af mit nye hus alter, læste alt hvad folk skrev samt alverdens test af Rasmus Larsen. Finder dette forum super professionelt, det giver så megen værdifuld info, når man står og skal af med mange penge til en fladskærm.
Af MKT
Ja det er absolut en smagsag med størrelsen, men herinde får man råd basseret på hvad folk har erfaret og herinde er der en del der har erfaret på egen hånd eller kender nogen der har købt for lille.

Til gengæld forstår jeg ikke helt dit argument med at mange møbler og tingel tangel gør et stort tv mere dominerende. Er det ikke omvendt?

Som du siger så er der forskel på hvad man ser, men ser man HD kvalitet, så skal man op i størrelse for at få det optimale ud af billedkvaliteten. Ellers kan man lige så godt købe et 37" og se SD kvalitet i en afstand på 3-4 m!
Af bennynissen
MKT skrev:Ja det er absolut en smagsag med størrelsen, men herinde får man råd basseret på hvad folk har erfaret og herinde er der en del der har erfaret på egen hånd eller kender nogen der har købt for lille.

Til gengæld forstår jeg ikke helt dit argument med at mange møbler og tingel tangel gør et stort tv mere dominerende. Er det ikke omvendt?

Som du siger så er der forskel på hvad man ser, men ser man HD kvalitet, så skal man op i størrelse for at få det optimale ud af billedkvaliteten. Ellers kan man lige så godt købe et 37" og se SD kvalitet i en afstand på 3-4 m!
Jeg tog udgangspunkt i min stue, som jeg nævner. Personligt finder jeg det af og til ganske usmageligt, når et tv bliver ophøjet til husets vigtigste møbel og folk ikke kan få det stort nok, her tænker jeg ikke på billede kvalitet og afstand men udelukkende på etik.
Af MKT
Etik alligevel? :D

Jeg kan godt se din pointe, men det er jo også op til en selv om man indretter stuen efter tv'et. Der er jo ingen der har sagt at alle møbler død og pine skal vende mod tv'et.

Jeg kan også godt se det bliver lidt voldsomt i en stue på 10 kvm, men jeg tror ikke det er det der er tale om her.

Hvis man ikke tænker på billedkvalitet er der jo ingen grund til at gå ud og bruge 8-9000 på et tv. Så kan man jo bare tage det billigste 42" fra elmutanten og nyde at stuens æstetik "spiller max".
Af bennynissen
MKT skrev:Etik alligevel? :D

Jeg kan godt se din pointe, men det er jo også op til en selv om man indretter stuen efter tv'et. Der er jo ingen der har sagt at alle møbler død og pine skal vende mod tv'et.

Jeg kan også godt se det bliver lidt voldsomt i en stue på 10 kvm, men jeg tror ikke det er det der er tale om her.

Hvis man ikke tænker på billedkvalitet er der jo ingen grund til at gå ud og bruge 8-9000 på et tv. Så kan man jo bare tage det billigste 42" fra elmutanten og nyde at stuens æstetik "spiller max".
:) jeg tænker selvfølgelig også på billedkvaliteten klart ellers havde jeg jo heller ikke købt et le8500 (B
Jeg kan også sagtens følge din pointe med et stort 50 eller større, meeeen i min stue bliver det nok ikke større. Hvis/når jeg en dag(når ungerne er fløjet) køber en kæmpe stor skærm ville jeg indrette et rum(en af deres vær.:-)) og lave en cool hjemmbio 8)