Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Holden
Hey,

Jeg har kigget en hel masse tråde igennem, læst og søgt på google. Er blevet en del klogere, men mangler lige lidt input fra nogle eksperter. Håber i vil hjælpe.

Min kæreste og jeg står og skal have nyt TV til væggen ca. 3m fra sofaen. Vi har mest snakket om 40-42" da det ser ud til vi kan få noget fornuftet for de penge vi har. Vi vil hellere have et 40" med godt billede, end en 50" med ringere billede.
Vores budget er 5000-6000. Nok helst de 5000, men hvis vi får meget mere for 6000 skal vi nok kunne finde dem under sofaen.

Eftersom det skal hænge på væggen, foretrækker vi et tyndt tv. Det vil nok også være smartest hvis inputs vender ud til siden, så TV'et ikke skal hænge 7cm fra væggen, men helt ind til.

Vi har en NAS server hvor vi har film og musik på. Det kunne være ret cool hvis TV'et kunnne connecte til den, men det er ikke et krav.

Vi har også været opmærksomme på genskær fra TV'et på solskindsdagene. Vi vil nok mest bruge TV'et om eftermiddagen og aftenen så vi vil nok ikke være så berørte af det, men det vil sevlfølgelig være fedest med lidt genskær.

Vi vil primært bruge TV'et til film og TV avisen - ingen gaming. Det vil også blive tilsluttet et anlæg, så hvordan de indbyggede højttalere er, er egentlig ligegyldigt.

Mht. desginet ville jeg ønske vi har fuldstændig ligeglade.. Men det er vi nok ikke. Vi synes Samsungs er ret flotte. Men ellers bare helt clean sort. Helst så tynd ramme som muligt.

Vi har kigget på:
Samsung LED UE40C6000 til 5382 kr.
..men faldt over denne tråd, hvor en gut beskriver hans problemer med ghosting, så det bekymrer mig lidt..

Well. Det jeg søger svaret på er: Hvilket TV er bedst til vores behov?

Tak.
Af PhDream
Er det ghosting eller clouding, du er bange for? Det er to forskellige ting. Begge kan fremprovokeres på et LCD/LED tv, hvis man virkelig ønsker det.
Af MKT
40-42" er for lille til den afstand. Det er vist ca nævnt i de sidste 3-4 tråde om tv i den her prisklasse.

Du kan godt finde mindre tv i samme prisklasse med bedre billedkvalitet, men på den afstand får du ikke det optimale ud af kvaliteten.

Så svaret på dit spørgsmål er: Det bedste tv du får i den prisgruppe med en anbefalingsværdig størrelse er efter min mening et LGPK550N eller Panasonic p50x20.

Gør dig selv en tjeneste. Kig ikke efter LCD og LED i den prisgruppe. De har rigtig nok mange supergode kvaliteter, men med de kriterier du stiller op er jeg overbevist om at du vil trives bedst med et plasma.

Og bedre kvalitet til samme penge, så kig efter Panasonic p50G20. Sniger du dig op i 6500 kr klassen får du et LG LE8500 som er et virkelig godt LED tv.
Af Holden
PhDream skrev:Er det ghosting eller clouding, du er bange for? Det er to forskellige ting. Begge kan fremprovokeres på et LCD/LED tv, hvis man virkelig ønsker det.
Jeg skrev ghosting, men mener clouding... min fejl.
Af Holden
MKT skrev:40-42" er for lille til den afstand. Det er vist ca nævnt i de sidste 3-4 tråde om tv i den her prisklasse.

Du kan godt finde mindre tv i samme prisklasse med bedre billedkvalitet, men på den afstand får du ikke det optimale ud af kvaliteten.

Så svaret på dit spørgsmål er: Det bedste tv du får i den prisgruppe med en anbefalingsværdig størrelse er efter min mening et LGPK550N eller Panasonic p50x20.

Gør dig selv en tjeneste. Kig ikke efter LCD og LED i den prisgruppe. De har rigtig nok mange supergode kvaliteter, men med de kriterier du stiller op er jeg overbevist om at du vil trives bedst med et plasma.

Og bedre kvalitet til samme penge, så kig efter Panasonic p50G20. Sniger du dig op i 6500 kr klassen får du et LG LE8500 som er et virkelig godt LED tv.
Mange tak for svaret.

Jeg har kigget på de modeller du har anbefalt, specielt LGPK550N synes vi ser meget fin ud. Vi har prøvet at måle op på hvor væg, hvor meget den vil fylde, og er blevet enige om at 50" bliver for voldsomt til vores lille væg. Tror vi holder os til de 40"-42", og rykker sofaen tættere på hvis det bliver nødvendigt.
Det ser ikke ud til at der findes en mindre version af LG PK550N end 50".

Hvilke kriterier gør at et plasma vil være bedre til os?
Af Holden
Hvad med LG 24LE530N eller LG 42LE730N. Den sidste overskrider godt nok vores max pris lidt. Men hvis nu det er vildt godt, kan vi jo undlade kød de næste 4 uger.
Af Mysen
Jo dyrere, jo bedre. Hvis det skal være helt tyndt og rigtig godt skal du lige endnu en serie op. LE850n har nemligbaggrundslyset bag ved panelet og åbner samtidig op for local-dimming funktion, der giver perfekt sort. Den er til gengæld noget dyrere.

Du kan dog tage chancen og købe den importerede model 42LE8500. Så mister du deres onsite service mm. men får til gengæld det bedste LCD, der kan købes for under 10 kilo.

Man kan også få billigere fjernsyn uden at gå på kompromis med billedkvaliteten. Det er dog tykkelsen af tv'et, der røres ved her.
Af opensteel
Ja, LE8500 er et godt bud (men koster så også 7500,- ). Det anbefales af flere at hvis man køber den uden N, så skal man købe en ekstra forsikrinbg til 799,- som gælder for det samme som N'eren gør - bare i 4 år istedet for 2. På den måde bliver den samlede pris: 8300,-
Af Holden
tak for svar.

Det lyder lækkert med et LE8500, men det bliver desværre for dyrt.

Har i nogen erfaringer med de to jeg nævner – LG 24LE530N eller LG 42LE730N?
Af THM
Holden skrev:tak for svar.

Det lyder lækkert med et LE8500, men det bliver desværre for dyrt.

Har i nogen erfaringer med de to jeg nævner – LG 24LE530N eller LG 42LE730N?
har set mega meget clouding på le530n, den er kantbelyst det samme er le730n.
hvis du vil have et lg lcd tv til en fornuftig pris vil jeg mene ld750n er et bedre bud end disse to modeller...
Af TheGreatGazoo
42LE8500 til 6500? Medmindre det var et lidt løst interval vil jeg meget gerne have et link :)

(Har netop fået afsluttet sag nummer 2 vedr. stuck pixel på et 50pk550n. Så leder igen efter TV. Iøvrigt kan jeg fortælle at der ikke bliver sendt flere 550ere ud ifølge LGs egen support, så den skærm finder du næppe)

P.S
Drop kødet de næste 4 uger alligevel. Udover at det tilsyneladende ville hjælpe på pengepungen, så er det også bedre for din sundhed, miljøet og selvfølgelig for de dyr der ikke får en boltpistol i fjæset 8)
Af MKT
TheGreatGazoo skrev: P.S
Drop kødet de næste 4 uger alligevel. Udover at det tilsyneladende ville hjælpe på pengepungen, så er det også bedre for din sundhed, miljøet og selvfølgelig for de dyr der ikke får en boltpistol i fjæset 8)
So many comments, so little time... :p
Af TheGreatGazoo
Ja, jeg regnede sgu heller ikke med at den kommentar ville blive taget seriøst herinde :D Idag associeres kødfri kost jo kun med krystal-helse-flippere og pseudo-buddhister i manges øjne, men man kan jo altid håbe at folk vælger rationalitet fremfor fordomme.

F.eks er der jo pt. folkelig furore over den der dyresex-sag, men hvis jeg kunne vælge imellem sex og en boltpistiol i mellem øjnene ved jeg sgu godt hvad jeg ville vælge :)
Plus der tvangsinsemineres jo køer hver dag i landbruget, hvis man ikke voldtager køerne og fjerner deres afkom får man jo ikke noget mælk (hannerne bliver kalvesteg og hunnerne nye fødemaskiner, indtil de bliver for gamle og bliver til billigt ompakket oksekød i super bedst).
Køer er ikke magiske mælke-maskiner, deres mælkeproduktion er afhængig af drægtighed, præcis som menneskers,

Men skal nok stoppe min rablen. Synes bare det er en skam at man finder det så macho at gå ned i super markedet og æde en hormon-proppet ko som en anden har dræbt og parteret. Endnu mere en skam at den almene viden om basal ernæringsfysiologi er ikke-eksisterende. "hvor får du din protein?" lol, ikke fra ko, gris, kylling, kalkun, fisk, mælk, ost, æg eller proteinpulver.

Men stik mig det link, medmindre det var en typo el.lign :)

- Og holden hvis du var varm på 550, så overvej 50PK350N istedet, stort set samme skærm, bare uden THX og lidt grimmere at se på (og med 2 HDMI istedet for 3) - men også billigere.

Kan iøvrigt se at 550 jo stadig er på lager som ikke-n model.