Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Som overskriften antyder er jeg endnu en uvidende lægmand, der har svært ved at gennemskue, hvilken fladskærm jeg skal købe. Havde egentlig besluttet mig ud fra Taenk's test, men kan forstå, at man ikke rigtig kan bruge den test til det store.

Jeg har nu kig på primært 2 modeller ud fra de modeller, der er anbefalet her på siden: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738.

Det drejer sig om:

- Panasonic X20
- LG 42PJ650N

De passer umiddelbart til mine behov (almindeligt tv-kiggeri og en DVD i ny og næ) og er prismæssigt til at overskue. Jeg kommer til at sidde ca. 3,5 meter fra skærmen.

Jeg har dog også kig på Sony KDL-40EX500. Her på siden figurerer Sony 46EX500 også på listen over anbefalinger. Er 40'eren ikke lige så anbefalelsesværdig som 46'eren?

Så der er disse 3 modeller i spil.
Hvad vil I umiddelbart anbefale mig, at jeg køber?

Jeg skal på forhånd beklage de måske lidt små-dumme spørgsmål, men for én som mig, der slet ingen forstand har på det, er det en jungle at finde ud af, hvad man skal anskaffe sig. Jeg vil derfor blive super glad for lidt hjælp.

På forhånd tak for hjælpen! :)
Af Mysen
Alle disse er fine muligheder. Jeg ville snuppe x20 i en ikke alt for lys stue. - Ellers EX500. Når der anbefales en størrelse på et modelnummer, bliver alle andre størrelser ligeledes anbefalet. Det er kun de færreste modeller, hvor der er forskel på billedet ved de forskellige størrelser.

Jeg synes du skulle overveje at gå en størrelse op, når du sidder 3,5 meter fra skærmen. For 600 kr ekstra kan du få et få et 50PK350n, der matcher billedkvaliteten på pj650n, men er hele 8" større. Og så har du jo den højere opløsning, hvis du en dag fik dig en bluray afspiller eller en PS3. Hvis du ved, at du ikke vil se blueray film nogensinde, så er X20 også mulig at erhverve sig i 50".
Af giffengaffen
Hej Mysen

Tak for dit hurtige svar!
Umiddelbart virker 50'eren som en ret stor størrelse. Er 42 virkelig ikke nok, når man sidder ca. 3,5 meter væk?

Der er også en "æstetisk" side af sagen. Jeg bor i en relativt lille 2-værelses lejlighed sammen med min kæreste, og jeg er ikke helt sikker på, hun synes et 50-tommers fjernsyn ville være helt fantastisk...
Jeg tænker også umiddelbart, at det kommer til at fylde meget i stuen...

Tak for hjælpen!

Hvis der er andre, der har lyst til at komme med et input, så er I velkomne!
:)
Af DavidHimself
Jeg må sige at jeg er enig med Mysen. :)

På 3,5 meter bliver 40-42" hurtigt (alt) for småt - og det bliver kun mere udtalt jo længere man har tv'et.
Og prisforskellen er ikke stor nok til at det burde afskrække nogen. ;)
Af giffengaffen
Hej DavidHimself

Tak for input!
Jamen, det lugter da lidt af, at jeg skal anskaffe mig 50PK350n'eren. :)

Det er vel klart det bedste bud til den pris og den størrelse? Med andre ord: I det prisleje findes der ikke umiddelbart et bedre køb, vel?
Af giffengaffen
Et opfølgende spørgsmål: Har I en idé om, om der er en forhandler i København, der har en LG 50PK350n stående? Vil gerne lige se det in real life inden jeg evt. køber det. Synes måske også stadig, 50 tommer virker lidt voldsomt...
Af Jodle
giffengaffen

Jeg har levet med en 32" flad i de sidste 6-7 år, og jeg har aldrig haft behov for noget større. Men på fredag får jeg så en 50", som jeg har bestilt, og efter noget tilvænning vil jeg formodentlig spørge mig selv, hvordan jeg har kunnet leve uden dette monstrum. :) Andre skiller sig så af med deres 50" fordi de mener det er for stort. Det gælder bla. et par stykker i min omgangskreds.

Jeg ved ikke hvilken størrelse I har nu, men hvis I er tilfreds med dette, så købt et tilsvarende eller måske lidt større. Det er helt op til jeres temperament, behov og hvad I bruger apparatet til.
Af giffengaffen
@Jodle

Vi går fra en relativt lille oldschool kasse, så man kan sige, vi på ingen måde har været forvænt mht. skærmstørrelse. :)

Er også lidt bange for, at 50 tommer måske bliver for voldsomt til vores behov.
Af DavidHimself
Jeg ved faktisk ikke om der er nogen der ligger inde med den - du kan ringe rundt, der er jo fandme 1000 forhandlere i KBH ;)

Alternativt har du jo altid 14 dages fuld returret ved køb på nettet?

Men jo, 350n'eren er et rigtigt godt valg i den prisklasse... umiddelbart skal du vel 1000,- op for at få noget der er mærkbart bedre!?
Af Jodle
giffengaffen skrev:Er også lidt bange for, at 50 tommer måske bliver for voldsomt til vores behov.
Gå ned i en butik, hvor der er en opstilling med sofa eller siddepladser foran et enkelt tv og sæt jer til rette der.
Disse opstillinger har oftest de nyeste fladskærme på omkring 42-50" og nogle gange lidt større. Fordelen ved disse opstillinger, er at de giver den mest reelle oplevelse af størrelsen på tvet i forhold til hvor I sidder osv. og derfor er det nemmest, at identificere forhold, afstand og størrelse med jeres egen stue derhjemme.
Væggene i butikkerne er jo oftest smurt ind i fladskærme, og der er det nærmest umuligt at bedømme størrelserne. Så glem alt om dette.

Alternativt kan I besøge nogle venner, som feks. har et 40" eller større, og bedømme det der.
Af Mysen
Det har været oppe at vende mange gange herinde, og her er det er så vigtigt at understrege, at langt de fleste tror, de køber et stort tv. Nogle folk køber for småt, mens andre køber en tilpas størrelse. Meget få køber for stort.

Min egen mor købye hos expert for halvandet år siden. De er noget dyrere, men tilbyder til gengæld en god service, som hun kunne få glæde af. Efter 1 uge med 50" i stuen kom expert-manden og hentede det, og han hang et 42" op i stedet helt uden beregning, da dette var en del af aftalen. Min mor og hendes mand syntes simpelthen 50" var for voldsomt.

Ca. et halvt år senere fortryder de, at de ikke købte større. Og det blev så endnu mere forstærket, da jeg fik 50" op med 3,5 meter til ryglænnet i sofaen, for her synes de overhovedet ikke, det virker for stort.
Jeg ville idag noget hellere have 63" modellen, som er skridtet op på min model. Dengang blev den fravalgt pga. størrelse og pris. Idag er det kun prisen, der holder mig tilbage.

Dette er kun et par eksempler. Langt de fleste, der har 3,5 meter til skærmen, ville kunne få glæde af minimum 50". Omvendt så er 42X20 billigere, og hvis du alligevel aldrig skal have full-hd film på, så betyder de ekstra tommer mindre. Jeg ville bare nødigt have et mindre tv, selv om mit tv hovedsageligt viser almindelig SD opløsning.
Senest rettet af Mysen 05 apr 2011, 22:43, rettet i alt 1 gang.
Af Falster
Jeg tror, at det er rigtigt, at stort set ingen køber for stort, men mange for småt.

Hvis I er i tvivl om for stort, så køb roligt Philips pfl5405h i 42''.

Det kan fås nu til under 4.000 kr.

http://www.pricerunner.dk/pl/2-2589370/ ... ign-Priser

Et glimrende basis-tv til en meget fordelagtig pris med kalibreringen her fra siden (5605-modellen).

Når I så bliver lun på noget større, er det et glimrende ekstra-tv :-)
Af giffengaffen
Tak for jeres svar!

Man kan sige, at der er to ting mht. størrelsen, der spiller ind:

1. Selve oplevelsen af, om tv'et "passer i størrelsen". Her er der helt sikkert tale om tilvænning.

2. Hvordan tv'et fysisk ser ud i rummet. Altså om tv'et kommer til at virke voldsomt i forhold til det rum/den stue, det står i.

Det er nok primært pkt. 2, der er min bekymring.
Men planen er at smutte ud og se skærmene "live". Svært at få et ordentligt indtryk bare ved at forestille sig størrelsen. :)
Af bennynissen
giffengaffen skrev:Et opfølgende spørgsmål: Har I en idé om, om der er en forhandler i København, der har en LG 50PK350n stående? Vil gerne lige se det in real life inden jeg evt. køber det. Synes måske også stadig, 50 tommer virker lidt voldsomt...
Hej giffengaffen

Med 3,5 m. mener jeg ikke du skal købe større end 42" og specielt ikke hvis du kommer fra et gammelt billedrørs fjernsyn og som du selv er inde på er der jo også etik :-)
Jeg kan helt klart anbefale dig et LG 42le8500 (har selv et) til 7499 kr hos Cinemagic, findes også i en nordisk model 850N som koster mellem 11000- 13999 kr.

http://www.cinemagic.dk/shop/lg-42le8500-led-6057p.html

Hvis du vil se det live, kan det bla. gøres hos elgiganten hvor det koster 13999kr.
Rasmus her fra flatpanels giver det deres top award, læs her hans test både på engelsk og dansk

Test på engelsk af 8500
http://flatpanelshd.com/review.php?suba ... 1272872392

Test på dansk af 850N
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1272870721