Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kaja69
Jeg syntes at "dagslys performance" er noget undervurderet/-vægtet i diverse tests. Der fokuseres primært på film performance i lyskontrollerede omgivelser, men jeg tror faktisk, at almindelig TV brug i rum der ikke kan mørklægges udgør langt den største anvendelse af et TV - selv for os (inkl undertegnede), der er vilde med den biograf-agtige film oplevelse.

Jeg er med på at LCD TV er mere lysstærke end Plasma TV. Baseret på tests herinde (og evt andre steder), hvilke LCD TV performer så bedst i dagslys?
Af Mysen
Dem med mat front. Men disse er jo lidt i undertal, da glasfronten jo ikke udelukkende er dårlig for billedkvaliteten.
Herefter skal du kigge efter, hvor lysstærk den er, efter kalibrerede indstillinger. Nogle LCD skærme kan jo have et helt vanvittigt stærkt lys. Det er til gengæld først mere interessant, når det er med kalibrerede indstillingerne at der måles, da standardindstillingerne har en ødelæggende høj kontrast. Man kan jo også bare skrue op for lyset, når solen skinner. Det skulle stort set alle LCD fjernsyn kunne klare temmelig godt.

I tests står lysstyrken, målt i cd/m2, samme sted som måling af sortniveau. Det er selvfølgelig målt ved hvid skærm, men kan meget godt indikerer, hvor lysstærke de ikke-hvide billeder vil fremkomme.
Af kaja69
Tak for input, hvilket 2010 modeller kan anbefales?
Af xcardman
det kommer vel an på ens smag

kunne aldrig drømme om at se tv eller film, i et lokale med fuld sol
det er ødelæggende for et billede
både når vi snakker om lcd og plasma og crt
også når oled kommer engang
har altid bare almindelig griner for, når jeg ser tv

Men ja du skal gå efter et lcd med mat skærm
men igen der er en grund til mange lcd kommer med glasfront
netop fordi billedekvalteten er som regel bedre på disse tv
Senest rettet af xcardman 03 apr 2011, 15:50, rettet i alt 1 gang.
Af kaja69
Tak for de generelle betragtninger som er logiske nok - jeg ville nu med denne tråd gerne høre om evt gode test resultater?
Af lennon
kaja69 skrev:Tak for de generelle betragtninger som er logiske nok - jeg ville nu med denne tråd gerne høre om evt gode test resultater?
Nu er diverse test foretaget under nogenlunde optimale lyskontrolerede forhold . Men jeg bilder mig ind at Samsungs C8005 serie som er testet herinde har godt med punch i lyset .
Af Mysen
kaja69 skrev:Tak for de generelle betragtninger som er logiske nok - jeg ville nu med denne tråd gerne høre om evt gode test resultater?
Udover at du vil have et lysstærkt tv, er der ikke rigtigt nogen kriterier. Hvor stort, og til hvilken pris? SKAL det være med mat front, eller ville du være tilfreds med et lcd, der havde et lysstærkt billede?

Budgettet er afgørende for dit valg. Du kan få et philips 9705h til en formue og et EX500 til en mindre formue.