Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Alextojo
Jeg har efter grundig research (synes jeg selv) netop investeret i et nyt tv. Efter at have læst herinde, besluttede jeg mig for et Panasonic TX-P46VT20. Jeg købte det i en fysisk butik, og fik det leveret i onsdags.

Det virker til at være et rigtig godt tv, men jeg er dog lidt irriteret over at jeg kan høre en slags højfrekvent summen hele tiden. Både min kæreste og jeg kan høre den når vi sidder i sofaen et par meter væk med normal lyd. Ikke meget højt, men dog så man kan høre det nu man er blevet opmærksom på det.

Er det plasma-buzz? Er det noget jeg må lære at leve med eller kan jeg klage over det?
Af Numana
Jeg har G20 modellen, og den har samme irriterende lyd - jeg er blevet opmærksom på, at lyden især kommer, når der er mange hvide farver på skærmen. Det irriterer mig nu så meget, at jeg vil kræve tv'et ombyttet hos forhandleren. Lyden bliver kun mere irriterende for hver dag, der går.
Af Mysen
Det er plasmabuzz og det er ikke sikkert, du kan gøre noget ved det. Det er noget alle plasma tv døjer med, men nogle mere end andre. Og der er sågar forskel på lydniveauet i to ellers identiske modeller.
VT20 er ikke kendt som en slem buzzer i modsætning til G20. Derfor kan du jo høre om Panasonic vil vurdere om det er noget, der skal gøre noget ved, og hvis den fysiske butik er med et godt serviceniveau, kan de muligvis også være behjælpelige. Som regel bør man ikke kunne høre det fra normal siddeafstand og med lyden tændt. Jeg kan eksempelvis kun høre det, når tv'et er mutet, eller når der kommer en lys, lydløs scene i et eller andet program.

Du kan returnere det indenfor 14 dage af købsdatoen, hvis det er købt i elgiganten. I en anden butik har du ikke krav på dette, men man kan jo altid spørge. Som sagt, så burde man ikke kunne høre lyden ved normal tv-kigning bortset fra måske rigtigt lyse scener, og hvis sælgeren giver dig ret i, at din larmer for meget, kan man muligvis få den byttet til en ny 46" vt20.

Det skal også siges, at hvis den hænger på væggen, kan dette forstærke lyden. Nogen har haft succes med at placere et stykke stof imellem tv og væg, men buzz-lyden kan også komme direkte fra panelet, og så er der ikke så meget at gøre.
Af Alextojo
Ok. Tak for inputs. Jeg vil overveje at kontakte Panasonic mandag. Var lidt i tvivl om det bare var mig der var hysterisk. Men på den anden side, så kan man vel også godt tillade sig at forlange lidt når man har givet +10000 for et tv...
Af Geiger
Alextojo skrev:Ok. Tak for inputs. Jeg vil overveje at kontakte Panasonic mandag. Var lidt i tvivl om det bare var mig der var hysterisk. Men på den anden side, så kan man vel også godt tillade sig at forlange lidt når man har givet +10000 for et tv...
Hvorfor valgte du ikke den nye G30 i stedet?
Af Alextojo
Fik et godt tilbud på VT20, og har ikke kunnet læse mig til nogen steder at G30 skulle være bedre end VT20.
Af Geiger
Alextojo skrev:Fik et godt tilbud på VT20, og har ikke kunnet læse mig til nogen steder at G30 skulle være bedre end VT20.
Sorry, havde set forkert. Læste det som du havde G20. :s
Af TP89
Jeg købte en 42vt20 tilbage i Januar, og den havde en forfærdelig høj summen som jeg tydelig kunne høre selvom jeg sad 2-3 meter fra den. Jeg returnerede den til en ny og der var det kun lidt i starten at den summede, nu halvanden måned senere er der tæt på ingen lyd fra den.

Så der kan være ret stor forskel på lydniveauet selvom det er to helt ens modeller.