Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af selliah
Hej,
Jeg har nu haft min lækre 60PX950N plasma skærm i lidt over en uges tid, så jeg vil lige tjekke om alt nu er som det skal være inden jeg mister chancen for at få det byttet.
Men altså alt i alt er billede pænt og skarpt og der er ingen flimmer eller pixel fejl eller lign.
Dog har jeg bemærket at sort lidt ligner grå, er dette normalt? Det er ikke så galt som en sidebelyst skærms hjørner men det er stadig så man kan se der er laver en meget svæg grå nuance hvis man ser en sort skærm i et helt mørkt rum. Jeg er i tvivl om dette da, det på billeder ligner at det er helt sort og går i et med rammen, er dette normalt eller er det en fejl i mit panel?
Den anden ting er at jeg har bemærket at hvis den viser en helt sort billede slukker skærmen automatisk for billedet så det bare bliver sort uden lys, er dette også normalt?
Det er en plasma skærm så jeg vil helst kun høre erfarringer fra plasma ikke lcd da jeg ikke mener det kan sammenlignes. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er jo ingen plasma-skærm, som producerer 100% sort, så du vil altid kunne se, at skærmen er tændt i et mørklagt lokale. Komplet sort får du kun ved at slukke helt for en pixel, hvilket betyder dynamisk LED eller OLED. Mit Kuro er heller ikke kulsort i et mørklagt lokale.

Du kan jo altid få en skærm til at se enten helt sort eller grålig ud på et billede ved at justere på lukketiden for kameraet.

Det er også helt normalt at skærmen lukker ned når billedet bliver fuldstændigt sort.
Af THM
det med grålig sort har jeg også set på pk950n. den blænder også ned ved sort skærm efter et par sekunder, har dog ikke set den slukke helt ved sort billede. men vil prøve at holde øje med det næste gang jeg ser tv på den...
ud fra hvad du skriver syntes jeg ikke det lyder som om din skærm fejler noget :)
Af selliah
Det lyder super, så skulle der ikke være noget i vejen for at beholde skærmen jo, det må jo være et perfekt eksemplar nu hvor den også runder de 200 timer :D
Men jo tak THM du må meget gerne lægge mærke til om din gør det for synes nogle gange det er træls at den gør det under scene skift og sådan i spil og film.
Men altså Det er faktisk kun hvor store dele af billedet er sort man bemærker det eks. sorte bjælker.
Ved film scener med sorte genstande som ikke fylder meget er det sorte helt sort og med skarpe nuancer :)
Brugeravatar
Af David Munch
Jeg sad og så Star Trek 11 igår på mit nyt PK950, og jeg synes nok at den sorte er ret sort.. Den er ikke sort-kat-i-en-kulkælder-mit-om-natten-iført-sort-tøj-sort, men det er da tæt på, og absolut ikke noget som generer mig!