Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mysen
Netop den LD750n, du selv skriver er temmelig god til det med en lys stue. Det er dog en LCD model, og skal ikke forveksles med PK750n. Jeg vil dog lige komme med et sidste forsøg på at overbevise dig til at snuppe 47" versionen istedet.

Jeg kender ikke en eneste, der har købt for stort. Jo, hvis det kommer ud i, at man kun har råd til en skodmodel for at få 60", så vil man også lettere kunne se, at billedet ikke er særligt godt.

I den tid jeg har luret på flatpanels.dk har der været utallige´"sælger mit næsten nye ??" tv, da jeg vil have et, der er større". Min mor og hendes mand havde sidste år et 50" tv hængende i en uge, inden de bestemte sig for 42" istedet. Netop fordi springet fra 32" var voldsomt.
Der gik ikke mange måneder, inden de fortrød, og nu rykker de stolene frem, når de skal se film og sport i HD.
Af opensteel
Mysen skrev:Netop den LD750n, du selv skriver er temmelig god til det med en lys stue. Det er dog en LCD model, og skal ikke forveksles med PK750n. Jeg vil dog lige komme med et sidste forsøg på at overbevise dig til at snuppe 47" versionen istedet.

Jeg kender ikke en eneste, der har købt for stort. Jo, hvis det kommer ud i, at man kun har råd til en skodmodel for at få 60", så vil man også lettere kunne se, at billedet ikke er særligt godt.

I den tid jeg har luret på flatpanels.dk har der været utallige´"sælger mit næsten nye ??" tv, da jeg vil have et, der er større". Min mor og hendes mand havde sidste år et 50" tv hængende i en uge, inden de bestemte sig for 42" istedet. Netop fordi springet fra 32" var voldsomt.
Der gik ikke mange måneder, inden de fortrød, og nu rykker de stolene frem, når de skal se film og sport i HD.
Ok, det med størrelsen skal jeg nok tage i betragtning inden et evt. køb.

Men dvs at LD er LCD og PK er plasma?

Jeg har lige skrevet til en lokal butik og hørt om jeg kunne låne et G20 med hjem for at se reflektioner. Er det slemt, så går jeg videre med et LD. Så skal jeg bare finde et sted hvor jeg kan se det live - om det så er 42" eller 47" må jeg se på.
Af Mysen
Du kan nok ikke se det live nogen steder. For det første er det et almindeligt LCD tv, og ikke et LED tv, som der bliver fokuseret meget mere på. For det andet, så er det en 2010 model, og det er nok heller ikke dem, der får de bedste pladser i butikken.

for LG gælder det at LD er LCD med CCFL baggrundslys. LE er LCD med LED og PK er plasma.
Af opensteel
Jeg var en smut nede i FONA i går for lige at se hvilket jeg bedst kunne lide udseenet-mæssigt.

Her må jeg nok sige at SONY EX720 så godt ud. Dejlig tynd ramme og firkantet uden runde hjørner. 710'eren er svær at skaffe hjem nu hvor 720'eren er kommet, og EX500 er kun som LCD.

Panasonics G20 har noget større kanter, men ellers et lækkert tv. Spørgsmålet er om det skal være plasma. Ekspedienten mente at hvis man ikke kan styre/kontrollere lysindfaldet så skal man ikke vælge plasma - derfor er jeg nok mest til LED.

Når man sammenligner LCD og LED, så er LED markant tyndere, så jeg tror derfor ikke at det skal være LCD - det ser relativt tykt ud i forhold til LED.

Men jeg synes egentlig godt om LG's fjernsyn, bare ærgeligt man ikke kan se dem nogen steder. Nogle af LG's tv havde også en meget tynd ramme.

Udseensmæssigt er jeg nok på SONY, men hvad siger I til kvaliteten af fx 710 eller 720?
Af MKT
Jeg synes det er lidt synd du fokuserer på tykkelsen så meget. Jeg tror ikke der er nogen der vil se forskel på om dit tv er 3 eller 5 cm tykt. De fleste LCD tv holder sig indenfor det og endda en hel del plasma (bare ikke G20).

Ud over det er value for money markant bedre på LCD uden LED fordi sælgere fokuserer på LED uden at det faktisk giver det bedste billede til prisen.

Ex720 er der mig bekendt ikke nogen test af, men 710 skulle efter sigende have samme billedkvalitet som ex500, der er et LCD tv. Det er et godt eksempel på prisforskellen i forhold til billedkvaliteten.

Du får et rigtig godt tv med 47LD750N og med dine kriterier havde jeg nok ikke nølet et sekund længere.

For at opsummere generelle punkter fra mange tråde herinde:
- LCD bedre i den her prisklasse. Hands down!
- Priserne på 2010 modellerne er meget gunstige lige nu
- Tykkelsen bør ikke betyde så meget (ex710 er 6,8 cm og ld750 er 7,7 cm eks)
- Størrelsen på tv til den afstand bør virkelig være større end 42". Anbefalet min. 50" men med pladsmangel/domina kan man gå ned til en 46"
Af opensteel
Jeg takker mange gange for svar.

Du har måske ret at det ikke er SÅ vigtigt om det er 4 eller 8 cm tykt - det ser bare godt ud jo tyndere det er.

Jeg vil prøve at google LG'eren og se hvad jeg kan finde om den.

Mht størrelsen, så må jeg se om jeg kan overtale kæresten til at gå op i 46-47" - det kan måske lade sig gøre.

Jeg takker for svar. Så mangler jeg bare et sted hvor jeg kan se et LG "live", men det er åbenbart ikke så nemt som man skulle tro...
Af opensteel
Nu er der en kammerat der skriver at 730N er et godt køb.

Uha, der er også et 5500. Jeg er godt nok i tvivl.

Billedet skal være i orden. Derudover vil jeg kunne afspille indhold fra min NAS.

Fordele/ulemper?
Af MKT
LCD er ikke næsten lige så godt. Det er bedre i den her prisklasse. Grunden er at næsten alle LED til den pris er edge belysteog lider derfor ofte af ujævn belysning (kanterne er lysere end midten af skærmen) Så hvis hun vil have dårligere billede må hun vel komme med et knaldgodt argument mod dig :p

LE730N tror jeg du mener, men det er et godt tv, problemet er bare prisen og størrelsen. Og hvis I er i det prisleje ville jeg tage 47le8500 og købe en securator forsikring der dækker hvor Nordic garantien ikke dækker.

Med LD750N sparer du næsten 4000, får et næsten lige så godt billede (ja du får bedre billede for 4000 mere) og hele 5" ekstra så du sandsynligvis slipper for at ærgre dig gul og grøn om en månede.
Af opensteel
Ok, det er nu snævret ind til 3 tv:

LG 47LE730N: Billigste pris: 8222,-
LG 47LD750N: Billigste pris: 6734,-

Sony EX710: Billigste pris: 6999,-

Det var oprindlig SONY'en vi var hooked på. Det er et flot LED-tv til en fornuftig pris. Kone er med for designet og jeg er med for billedet. Hun kan jo godt nøjes med vores gamle LCD med flere pixelfejl og en rød streg på tværs af billede med analog tuner.

Derfor skal vi begge blive enige. Hvis nu valget står mellem EX710 og LE730 er det så LG'eren der vinder rent billedemæssigt?

Skal ud til en kammerat onsdag og se LE730 (i 42"), så ville lige høre Jer først hvad der er bedst.

Jeg vil gerne kredse det ind til 2 tv. Et LCD og et LED at vælge imellem.

Det tyder på at LCD rent faktisk giver det bedste billede, men det skal også være pænt. Håber endnu engang på hjælp.
Af THM
led er lcd bare med led dioder som lyskilde :)
vil tro de to LG'er er bedst.
personligt tror jeg ld750n er bedst, da der er mindre chance for ujævn belysning, så de ville være mit valg. selvom le730n er pænere...
Af MKT
Ja det med priserne var vist min fejl. LE850N er bed end alle nævnte tv, men dyrere.

Desuden var jeg af den overbevisning at LE730 ikke var edge LED, men det er det. Upsadasse. Det betyder som THM skriver at der er større chance for ujævn belysning, hvilket kan irritere rigtig grundigt. Sony's er også edge LED og har samme skavank.

Du får bedre billede med LD750N.

EX710 vs LE730N ville jeg vælge LG. De har ret godt styr på LED teknologien. Med det sagt, ville jeg til enhver tid holde mig fra edge led skærme.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Le850n fås billigere i le8500-versionen.
Af opensteel
Så er valget skrumpet ind til en af de to LG'ere. SONY'en er hermed ude.

Jeg har læst om en Samsung. Hvordan klarer denne sig kontra de to LG'ere?

Samsung LE46C755 - den ligger nu omkring 8000,- i 46"

Det er 3D osv, men det skal jeg ikke bruge.

Jeg havde desuden tænkt på at købe en TV WD Live ved siden af til at vise film og billeder fra min NAS.

Det er godt nok også et LCD (8 cm tykt), så er dette mon bedre end LG 750N som også er LCD?

Et LED fra Samsung kunne være UE46C6005. Det ser også spændende ud. Dog uden internetadgang, men det gør ikke så meget når WD TV Live sluttes til.