Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af christianhansen90
Hej.
Jeg har lige købt mig et nyt tv med 3D og skal derfor have en mig et sæt sorround anlæg, det er Pioneer VSX-920 reciever og Pioneer BDP-430 3D Afspiller, men nu kommer problemet så, skal bruge noget hdmi kabel til det, har hørt at man skal bruge noget kabel der hedder HDMI 1,4, så har kigget på noget forskelligt noget, og har fundet det her
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 56_da.html
men det hedder godt nok ikke hdmi 1,4 men der står at det understøtter 3D Support.

Håber i kan hjælpe :)

Mange Tak
Af selliah
3D kræver ikke hdmi 1.4, du kan nøjes med et ganske normalt highspeed hdmi kabel, hvilket de fleste der sælges efterhånden er :) med et hdmi 1.4 kan du få internet og højere opløsning fra reciver til tv, hvilket ikke behøves da ingen fjernsyn som er på markedet indtil nu understøtte nogen af delene
Af Kratz
Og Audio Return Channel ikke at forglemme. Den mest brugbare funktion efter min mening.
Af selliah
Ja ARC understøttes også af normale highspeed hdmi af typen 1.3b eller c mener jeg de hedder :)
Af Mysen
Jeg tror det var THM, der skrev at ARC virkede på et gammelt Bilka kabel, han havde. Men det kan selvfølgelig også have været et 1.3c.
Af Otto J
Mysen skrev:Jeg tror det var THM, der skrev at ARC virkede på et gammelt Bilka kabel, han havde. Men det kan selvfølgelig også have været et 1.3c.
ARC virker på _alle_ HDMI kabler.

HDMI har for nyligt ændret politik mht. markedsføringen af HDMI kabler. De benævnes således ikke længere med et versionsnummer, da det slet ikke giver mening. Alle HDMI kabler har _fuldstændigt_ samme opbygning, med Ethernet understøttelse som den _eneste_ undtagelse. Men for hver opdatering af HDMI standarden, har man også opdateret kvalitetskontrollerne, således at man har kontrolleret at kablerne er gode nok til at overføre de båndbredder som de nye standarder foreskriver. Men der er intet teknisk til forskel fra et kabel der blev lavet dengang HDMI 1.0 kom frem, til nu hvor det hedder 1.4a. Et kabel fra dengang ville i princippet sagtens kunne bestå HDMI 1.4a kontrollen, bare kvaliteten er høj nok. Det korte af det lange er, at med undtagelse af Ethernet funktionen, så er det KUN kvaliteten af kablet der har betydning, ikke "versionsnummer".
Af Otto J
Og måske lige en nok så vigtig detalje: Et kabel der tidligere blev kaldt HDMI 1.4 godkendt, kan godt være UDEN Ethernet!

Der er i dag fire forskellige typer af HDMI kabel (udover mini-HDMI osv):

High Speed

High Speed with Ethernet

Standard Speed

Standard Speed with Ethernet

Kort fortalt, så er High Speed garanteret til at virke med 4k, standard speed er kun garanteret til at virke med 1080i. Et ekstremt dårligt valg fra HDMI organisationens side efter min mening, da det betyder at der ikke er nogen standardiseret garanti for at et kabel kan overføre 1080P. Da der ikke mig bekendt findes High Speed kabler på mere end 5 meter, så er man stadig overladt til producentens egne lovprisninger, hvis man har brug for lange kabler der kan overføre 1080P. Med andre ord, hvis man vil være sikker på at et kabel virker, så skal man undersøge om producenten lover at det understøtter de formater man vil bruge det til.
Af Mysen
Otto J skrev: Alle HDMI kabler har _fuldstændigt_ samme opbygning, med Ethernet understøttelse som den _eneste_ undtagelse.
Heh. Det er sq nemt at blive snørret af en falsk markedsføring. Det er nok af samme årsag, at så mange opretter en konto på fp, og starter den første post med: "Jeg har hørt at LED har bedre farver end LCD."

Hvad så med 2010 og 2011 fjernsyn, hvor der står "ARC" på den ene af 4 HDMI porte? Er det også bare et scoop?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, i dit TV er det kun den port er reklameres med, som har ARC. Ottos beskrivelse går kun på kablerne.
Af Kratz
Otto J skrev:
Mysen skrev:Jeg tror det var THM, der skrev at ARC virkede på et gammelt Bilka kabel, han havde. Men det kan selvfølgelig også have været et 1.3c.
ARC virker på _alle_ HDMI kabler.

HDMI har for nyligt ændret politik mht. markedsføringen af HDMI kabler. De benævnes således ikke længere med et versionsnummer, da det slet ikke giver mening. Alle HDMI kabler har _fuldstændigt_ samme opbygning, med Ethernet understøttelse som den _eneste_ undtagelse. Men for hver opdatering af HDMI standarden, har man også opdateret kvalitetskontrollerne, således at man har kontrolleret at kablerne er gode nok til at overføre de båndbredder som de nye standarder foreskriver. Men der er intet teknisk til forskel fra et kabel der blev lavet dengang HDMI 1.0 kom frem, til nu hvor det hedder 1.4a. Et kabel fra dengang ville i princippet sagtens kunne bestå HDMI 1.4a kontrollen, bare kvaliteten er høj nok. Det korte af det lange er, at med undtagelse af Ethernet funktionen, så er det KUN kvaliteten af kablet der har betydning, ikke "versionsnummer".
Ok, det var interessant og bestemt nyt for mig.
Jeg var godt klar over man har skippet versionsnumrene, da de forvirrer mere end de gavner. Jeg troede til gengæld ARC var noget der blev implementeret med 1.4 standarden, men det er så altså kun for 1.4 stikkene og ikke kablerne?