Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja, det har sikkert været oppe 1000 gange. Jeg kan bare ikke finde den endelige forklaring.
Jeg har forstået at det generelt er sådan med IPS at de kan have lidt farve-forskel især på lyse farver. Men er det det jeg ser på en iMac 27" og på alle skærmene ved Humac? Alle skærme er glossy.
Det jeg ser er, at der visse steder på skærmen er mere gulligt på en hvid baggrund. Det jeg ikke forstår, er at det ikke er jævnt fordelt over det hele? Det er heller ikke direkte forbundet med betragtningsvinklen, idet det forbliver samme sted (til højre for midten, bl.a.) uanset hvordan jeg kigger.
MEN, i forbindelse med en lille test af betragningsvinkel (http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php) ser jeg at afvigelsen er anderledes i det område som er farvet.
Er der en teknisk forklaring på hvad dette er, og evt. hvorfor det ikke er ens over hele skærmen?
Jeg har en billig samsung, hvor betragnings-vinklen kan modificeres i settings. Hvad er det for et trick de benytter, og betyder det at man også kan justere en skærm som den i apple cinema og dell ultrasharp?
Jeg beklager hvis jeg tager et gammelt emne op, men vil være taknemmelig for nogle links :-)
Af donoester
Jeg er endnu ikke stødt på diskussionen herinde før nu :)

Jeg tror ikke der er nogen der har fundet en egentlig forklaring eller spurgt LG, men de virker til at være ekstremt plagede af det. Enten er det det bagerste stykke diffuse plastik, der fordeler lyset over en stor flade, som har en misfarvning - eller også er pixels i et afgrænset område præget af en produktionsfejl, så hver tredje pixel (tilfældigvis med blåt farvefilter) har flydende krystaller, der ikke roterer helt nok når de tændes i forhold til de røde og grønne pixels.

Synsvinkel kan enten forbedres ved at vælge en skærm med krystalstruktur, der ikke kan stilles skråt eller lodret i forhold til øjnene der ser på skærmen - eller også kan noget af problemet fikses med et såkaldt wideview polariseringsfilter (opfundet af Fujifilm). Hvad er det for en Samsung du har, som har mulighed for at ændre betragtningsvinkel?

Jeg har endnu ikke hørt andre løsninger til Dells Ultrasharp-serie eller Apples skærme end at returnere dem, hvis de lider af misfarvning og man synes det er for meget.
Eizo og NEC ved godt problemet eksisterer, så i de profesionelle monitors betaler de sig tilsyneladende til paneler med færrest mulige problemer. For at få en eventuel misfarvning væk har de henholdsvis (DUE - Display Uniformity Equalizer) eller ColorComp. Det går ud på, at hver enkelt panel måles i en 20-25 punkter for at finde hvidpunktet og lysintensitet forskellige steder. Områderne imellem midles, så der findes en korrektion for hver enkel pixel - korrektionen kan så slås til, og lyshomogeniteten og hvidbalance vil være helt som det skal være - dog med en smule tab i kontrast som trade-off.

Men ja, jeg vil også være meget interesseret i at høre en ægte forklaring på hvorfor det opstår.
Af JOJS
Samsung skærmen er noget i retning af
http://www.samsung.com/au/consumer/pc-p ... prd_detail, og kan fåes for 1500. Det er noget de kalder "Magic Angle", og har 5 indstillinger.

Jeg læste om en tekniker som havde adskilt selve displayet (på en iMac) for at måle på dioderne. De er helt ens, og meget "kolde".
Men da han meget præcist havde samlet det igen, var fejlen væk. Så hans tese er noget i retning af, at det skyldes dårlig samling eller grov efterhåndtering, og dermed ujævn afstand mellem lagene i displayet.
http://www.gizmodo.com.au/2010/01/the-f ... rnal-memo/
Af donoester
"Magic angle" ligner en simpel gammakurvejustering:
http://www.youtube.com/watch?v=L1wjHnNhRjI

TN paneler er mørke når de betragtes nedefra, og kræver en gammafaktor på mere end 2.2 for at lysne de mørke toner der forsvinder først. Oppefra bliver det lysere, så her skal gammafaktoren sænkes - men hvis man bruger indstillingen er billedet forkert, når det betragtes lige forfra.

Interessant eksempel med iMac'en - og det er godt nok det værste jeg er stødt på :P. Nogle IPS-paneler er bagbelyste (og ikke kantbelyst som mange er) - og de ses også til at lide af problemet (men meget begrænsede i omfang).
Så ja, noget kunne tyde på det er "samlekvaliteten" og hvor plane de enkelte filtre ligger oven på hinanden.