Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Elo
Hej folk!

Jeg synes jeg har læst en del her inde, men er ikke rigtig blevet så klog så jeg føgler jeg kan bruge 8000 på et tv til min stue endnu :)
Håber derfor der er nogle der vil hjælpe mig!
jeg kigger efter en skærm der vil blive brugt til at spille xbox på og se HD film og fodbold!

jeg har ca 3-3,5 meter fra min sofa af. jeg tænker selv mellem 40" - 46"
jeg var nede i fona i dag hvor jeg blev ret fortvivlet over det sælgeren sagde til mig.
jeg spurt til PANASONIC Gt20E hvor han så frarådet mig at købe en plasma skærm hvis jeg skulle bruge den til at spille på, så spurgte jeg ham som om det var burn in der var problemet, men det sagde han nej til han sagde at det var dårligere til at opdatere billedet i forhold til lcd og led skærme...

det kan jeg ikke forstå han siger, synes ikke rigtig der bliver givet udtryk for det herinde??

på forhånd tak for hjælpen

/Frederik
Af Mysen
Han skulle finde sig et andet arbejde, for det er noget frygteligt vrøvl, han får fyret af.
Opdateringshastigheden er generelt bedre på en plasmaskærm. Det er derfor, den er velegnet til film, da den gengiver hurtige scener godt. Dette gælder iøvrigt også fodbold.
Input lag er også generelt lavere på en plasmaskærm. GT20 er et rigtigt fint valg, men hvis du skal have endnu mindre retention, så kan du også snuppe G20e. Den fås også i 46 og 50", hvilket passer bedre til 3 meters afstand end 42" gør.
Af THM
jep han vrøvler. der findes næppe nogen lcd skærm der er hurtigere til at opdatere billedet end GT20E ;) ...
som du selv nævner er det nærmere burn in der kan blive et problem, hvis du spiller spil med de samme faste ikoner i en uenelighed. hvis det er varieret brug burde der ikke opstå de store problemer...
Af Elo
Jeg tror valget er mellem GT20E og G20. De har bække samme tilslutnings muligheder DLNA osv..??

men er der noget forskel hvis jeg skal spille på de to skærme, hvilken er bedst?

hvad med leve tiden, hvor lang tid kan jeg regne med en plasma skærm holder ??
Af THM
Elo skrev:Jeg tror valget er mellem GT20E og G20. De har bække samme tilslutnings muligheder DLNA osv..??

men er der noget forskel hvis jeg skal spille på de to skærme, hvilken er bedst?

hvad med leve tiden, hvor lang tid kan jeg regne med en plasma skærm holder ??
gt20 har endnu hurtigere panel end g20(som dog stadig er hurtigere end lcd), til gengæld har den mere retention, så det er en prioriteringssag...

svært at sige med levetid. generelt er det teknikken bag panelet der ryger først, så levetiden er ikke afhængig af om det er plasma eller lcd, men afhængig af kvaliteten af skærmen generelt...
Af Elo
hvad er retention??
men de er vel bække to ganske fornuftige skærme:)

hvad ville du gå efter hvis du primært skulle bruge den til at spille og se sport på?
Af Elo
endnu et spørgsmål, hvis modellen ikke hedder E til sidst, kan der så være problemer med de forskellige tuner i fjernsynet`?
Af Mysen
Retention er midlertidig fastbrænding af skærmen. Dette sker ved faste objekter så som logoer og andre statiske billider, der til optræder i spil. Retention forsvinder igen, men kan dog godt være en anelse generende..

Jeg ville vælge GT20, hvis jeg skulle have 42", fordi prisen på de to er så tæt idag, og så er der jo 3D med som ekstra gimmick.

Den fås dog ikke større end 42", og det mener jeg, du bør gå efter med den afstand til tv'et.
Af THM
Elo skrev:hvad er retention??
men de er vel bække to ganske fornuftige skærme:)

hvad ville du gå efter hvis du primært skulle bruge den til at spille og se sport på?
de er begge rigtig fornuftige skærme, gt20 fås dog ikke større end 42", så vil ligesom mysen nok anbefale en 46" G20 til den afstand.
retention er midlertidig burn in, noget forenklet :)
jeg ville gå efter det samme, eller philips 46" 5605h eller samsung le46c755, de når dog ikke helt samme billedkvalitet som G20.
husk iøvrigt at deaktivere motionflow/IFC(inteligent frame creation) for at mindske input lag...
Af xcardman
husk også en pan gt20 er bedre til 3D end lcd/led

så hvis du skal spille 3D en dag, så er du igen bedre stillet

utroligt at de sælger aldrig bliver klogere O_O