Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af opensteel
Jeg har nu underøsgt en masse, og har fundet ud af at jeg ikke skal have et plasma. Vi har vinduer i ryggen, og har læst mig til at med lys i ryggen er plasma ikke godt.

Vi går derfor efter et LED.

Krav: 40-42" (vi har ca. 3.5 meter)
Pris: Max 7000,-

Skal have internetadgang så det kan afspille indhold på min NAS.

Jeg vil gerne kunne optage et program mens jeg ser et andet. Kræver det ekstern boks/optager?

Konen har været med ude og kigge, og vil ikke have et af dem med glasplade foran, men hun synes at SONY ser pæne ud.

Vi har derfor kigget på et SONY EX710.

Har I andre forslag end dette, og meget gerne et link til en recorder som kan optage vha EPG i digital kvalitet. Jeg har selv tænkt på Samsung, men ved ikke helt...

Jeg har også set at mange fjernsyn har PVR, men hvad er det fede her? Den kan vel kun optage det man ser, da tv'et kun har 1 tuner? (korrekt?)

På forhånd mange tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ikke nogen nyere TV med 2 tunere indbygget, så du kan ikke optage noget imens du ser noget andet. EX710 kan slet ikke optage, så der skal du alligevel have en ekstern boks.

Hvis I er sporet ind på Sony, så er feltet vist indskrænket så meget, at I selv kan vælge imellem de 2-3 modeller der passer til jeres kriterier.
Af xcardman
så lade være med at købe en lcd med blank skærm
for så er du lige vidt
hold dig langt væk fra deres nx serie
Af Mysen
Overvej om i ikke kan få plads til 46 eller 50". 3,5 meter til 40-42" er altså lidt langt.

Du kan få mange alm. LCD modeller indenfor frisrammen. Fra sony er der ex500, som er lige så god som ex710.
Af opensteel
Jeg har hørt fra pålidelig kilde at Panasonic G20 skulle være et rigtig godt tv.

Men det er jo plasma. Har det nogen betydning når vi har vinduer og dermed lysindfald bag sofaen hvor vi sidder?

Det har fået rigtig gode anmeldelser.

Synes jeg har læst en masse for og imod plasma. Er det korrekt at det giver et bedre billede, men at det er lidt tykkere og bruger mere strøm?

Hvis I skulle anbefale 1 tv til omkring 6000,- hvor det er ligemeget om det er led, lcd eller plasma, hvad ville I så vælge og hvorfor?
Af DavidHimself
Hmm.... LG 50PK760N = 50", perfekt til din afstand, god billedekvalitet både til tv, film og spil, lækkert (synes jeg) rammeløst design.

Umiddelbart et af de bedste bud der passer til dit budget og dine krav! :)
Senest rettet af DavidHimself 31 mar 2011, 11:06, rettet i alt 1 gang.
Af MKT
DavidHimself skrev:Hmm.... LG 50PK750N = 50", perfekt til din afstand, god billedekvalitet både til tv, film og spil, lækkert (synes jeg) rammeløst design.

Det er ikke rigtigt. Ud fra flere tests kan man læse at PK serien ligger i overkanten med refleksioner og når der er et vindue lige ind i tv'et er det ikke at anbefale.

Desuden skal han ikke vælge 750n, men 760n hvis det absolut skal være. 750n er den gamle model der ikke har *et eller andet som jeg har glemt* og koster 3000 mere som N-model.
Af DavidHimself
Arh my bad - det var 760N'eren jeg mente... det er rettet nu. :)
Af opensteel
Jeg troede slet ikke at tv'et skulle være så stort. Vi sidder med en 30" nu her, så det vil se ret voldsomt ud.

Men LG ser spændende ud. Det er dog også et plasma. Har det glasplade foran?

Hvordan med reflektioner og burn-in? Det skal ikke bruges til spil, men 90% til normalt tv. Lidt film og billeder skal vises.

Kan jeg afspille vha min NAS på dette?

Desuden - findes den i 42-46" eller er det kun 50"?

Edit: Jeg kan ikke finde nogle tests om dette tv. Kan I hjælpe? Jeg vil desuden gerne se tv'et live inden køb, men hverken FONA eller Elgiganten har det på deres hjemmeside. Ved I hvor det kan ses henne?
Brugeravatar
Af rhino (DK)
jeg sys desværre at det er blevet sådan at folk tit vælger et større tv frem for et mindre og bedre tv.... nu er et tv i 40-42" størrelsen jo ikke småt....

men nu er det blevet sådan at en 50"+ efterhånden er blevet til at få fat i for menneskepenge.... men vælg en skærm som er bedre frem for en stor skærm....
Af opensteel
Nu blev jeg anbefalet en skærm som kun findes i 50" og 60".. Den ser rigtig lækker ud, men konen er bange for at det bliver for stort og kommer til at dominere hele stuen

Jeg tænker stadig mest på 40"-42", så er der nogen der har noget at byde ind med her. Alle forslag er velkomne...
Af MKT
Hvis du skal se noget i HD er det nødvendigt at have 50" eller mere på den afstand. Ja den er da lidt stor, men det er absolut kun i starten! Man vænner sig hurtigt til en stor skærm, men man kommer til at ærgre sig over at have købt en for lille skærm rigtigt rigtig længe!

Det hjælper nada at købe mindre tv i bedre kvalitet hvis ikke kan sidder tæt nok på til at kunne se kvaliteten!

Se hellere her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

LG pk760 og 950 har glasplade foran og som jeg skriver ovenfor er de ikke gode når der er et vindue foran skærmen.

plasma skærme kan godt tage lidt spil, men bliver det for meget er det ikke at anbefale og 10% spil burde gå helt fint.

Det er nok de færreste steder du kan se de nævnte modeller live da de er stoppet med produktionen af dem og de nye modeller er ved at blive indfaset. Desuden må du ikke stole på det billede du ser i butikken, det er indstillet forkert og du kender sjældent setupet bag skærmen (dårlige kabler, dårlig kilde, dårlig alt muligt). Derfor bør du kun se på design i butikken og stole på tests på nettet. Jeg kender ikke til en pk760N test, men se pk950 her på siden. Den skulle give et ret præcist billede af hvordan den er.
Af opensteel
MKT skrev:
DavidHimself skrev:Hmm.... LG 50PK750N = 50", perfekt til din afstand, god billedekvalitet både til tv, film og spil, lækkert (synes jeg) rammeløst design.

Det er ikke rigtigt. Ud fra flere tests kan man læse at PK serien ligger i overkanten med refleksioner og når der er et vindue lige ind i tv'et er det ikke at anbefale.

Desuden skal han ikke vælge 750n, men 760n hvis det absolut skal være. 750n er den gamle model der ikke har *et eller andet som jeg har glemt* og koster 3000 mere som N-model.
Jeg har set på 750'eren i en 42" og den ser umiddelbart interessant ud:
42LD750N

Kan du huske hvad det var der ikke var så godt ved denne model?
Af opensteel
MKT skrev: LG pk760 og 950 har glasplade foran og som jeg skriver ovenfor er de ikke gode når der er et vindue foran skærmen.
Ja, eftersom vi sidder med vindue i ryggen af sofaen, kan der komme lysindfald i stuen. Det er i hvert fald tydeligt når vi sidder med vores bærbare med blanke skærme (de sidder også i direkte lys).

Jeg hælder nu nok mest til at gå væk fra skærme med glas/plastfront, og finde en skærm med mat front.

Findes der plasma'er med mat front, eller skal det være LED eller LCD?

Hvilket kan I anbefale uden blank front?

MKT: Ellers tak for et godt svar, men jeg tror nu at vi holder os til max. 42". Det er trods alt bedre end det 30" vi har i dag