Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej. Jeg får mit Pana VT20 leveret om en uge. I den forbindelse vil jeg for første gang hænge tv'et op på væggen. Problemet er, at vi bor i et gammelt hus med nogle tynde plader på væggen. Det er ikke gips plader men noget andet som jeg nu ikke kan huske hvad hedder!?! Jeg er bange for, nej jeg tror slet ikke, at palderne kan holde sådan en 50"er. Derfor mener jeg at have set engang, at man kan få et lille apparat, som man kan "måle" på væggen for at finde bjælkerne indenunder, så jeg ihvertfald kan få den øverste række skruer på ophænget i væggen.
Hvad hedder sådan en dims?
Af RogueAgent
Den hedder en lægtefinder / stud finder (engelsk) eller lignende. De kan fåes ned til et par hundrede kroner, men de helt billige er altså ikke meget bevendt, lidt afhængig af hvad væggene og lægterne er lavet af.

Men ellers vil de normalt sidde med enten 45 eller 60 cm's mellemrum (ved at banke dig frem vil du kunne høre om det er det ene eller det andet) - Den første sidder i hjørnet, og så kan det lade sig gøre rimelig præcist at måle sig frem til hvor de sidder.
Af Lars_ZK
RogueAgent skrev:Den hedder en lægtefinder / stud finder (engelsk) eller lignende. De kan fåes ned til et par hundrede kroner, men de helt billige er altså ikke meget bevendt, lidt afhængig af hvad væggene og lægterne er lavet af.

Men ellers vil de normalt sidde med enten 45 eller 60 cm's mellemrum (ved at banke dig frem vil du kunne høre om det er det ene eller det andet) - Den første sidder i hjørnet, og så kan det lade sig gøre rimelig præcist at måle sig frem til hvor de sidder.
Jeg har fundet sådan en fætter på nettet, men jeg ved ikke om de vil gøre noget gavn i min situation. Hvis det er lodrette lægter, så kan jeg jo kun sætte én skrue i. Hvis jeg kunne finde en vandret lægte, kunne jeg selvfølgelig bruge den, men så skal den jo passe i højden. Hmm, det ender nok med at jeg må bore et hul for at se hvad der er bag tapetet og så satse på at at det er noget der kan tåle vægten med nogle specielle bolte O-O
Af BrianH
De lodrette "lægter" hedder reglar, og hvis huset er bygget efter nutidens standarder sidder de med 60 cm. mellemrum. Det er ikke normalt at finde vandrette lægter mellem reglarne.

Det kan ikke være så svært at finde dem ved at banke på væggen, hvis beklædningen er så tynd.

Ellers må du skrue et vandret bræt (eller plade) op, der er langt nok til at sidde fast i 2 reglar, og så skrue vægophænget op på det. Men det er ikke sikkert du kan få det til at se pænt ud