Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MGR_
Hej.

Jeg skal til at købe en fladskærm, og prøver at finde rundt i "junglen". Efter lang tids søgen og husken på lange kombinationer af tal og numre, har jeg fundet nogle kandidater, hvoraf en jeg overvejer at smide mine penge efter.

Nu ville jeg gerne høre jeres råd og erfaringer mht. hvilken model jeg burde købe til ca. 5000 kr (men kan godt gå højere op hvis det virkelig kan betale sig)

Jeg sidder ca. 3m fra tv'et, og det skal være i en stue med sydvendt lysindfald (der dog sjældent rammer selve tv'et). Jeg sidder ligefor normalt, men jeg vil også gerne kunne se tv mens jeg laver mad mv. i en vinkel på ca. 30 grader. Jeg bryder mig ikke om at mit tv summer eller laver andre lyde end hvad der bør komme ud af det :).

Det jeg hælder mest til, er et Sony-40EX-500. Det virker som et stykke godt håndværk. Men der er måske også kommet andre gode modeller på markedet nu?

Har i nogle ideér?

Mvh
MGR_
Af DavidHimself
Jeg synes måske at 40" er lidt småt til en afstand på 3 meter :) men ex500'eren er bestemt et lækkert tv!
Og skal man op i større skærme, er det svært at holde budgettet hvis man holder fast i LCD/LED...

Alternativt kunne man se på en model om LG 50PK760N... den er tæt på budgettet - pis' lækkert billede, men har måske lidt problemer med genskin?
Af mhca
Jeg vil ikke komme med så mange forslag lige på nuværende tidspunkt.

Jeg flyttede i april 2010, hvor jeg medbragte mit 32" Sony TV. Vi sidder 2.8-3.0 meter fra skærmen, og vi blev derfor ret trætte af den lille skærm.

Jeg gik længe og kiggede på TV og overvejede hvorvidt 40-42" ville blive en tilstrækkelig opgradering. Jeg vidste at 46-47" var det maximale, jeg kunne klemme ind med den placering af TV'et.

For 2 uger siden købte jeg et 46" Samsung C755. Fornuftigt TV, i øvrigt. Det virkede stort, da det kom ud af pakken og lige først blev placeret, men der gik ikke mange timer, før jeg syntes, at det sagtens kunne have været 50", hvis pladsen var der.
JEg er i hvert fald utroligt glad for, at det ikke kun blev til 42" eller endda 40".
Så mit råd: Vær sikker på, at du vælger den rette størrelse... Overvej en større skærm end 40".

Mvh. Martin

PS. Mine forældre er også blevet glade for at de valgte 46" fremfor 40".
Af xcardman
3 meter så hedder det 50 tommer
især med digtialt signal og lækkert HD

så den LG vil jeg nok også kigge på i denne størrelse

40 tommer er bare for lidt på 3 meter

sidder 4 meter fra et 90 tommer lærred, når der skal ses film på projektor
og cirka 3 meter fra min 50 tommer, til almindeligt tv
Af MKT
Enig med størrelsen. 50" er næsten et minimum.

Jeg synes dog du skal være mere end opmærksom på genskins problematikken. Det er ikke bare når solen står direkte på skærmen det er et problem, det er når der er en lampe bag sofaen/overstuebordet, eller solen rammer objekter foran skærmen. I et tv med genskinsproblemer vil sådanne objekter kunne forstyrre ret meget i et billede ved nogen.

I plasma kategorien er det vel næsten bare Panasonic der kan være med angående refleksioner. Så hvis det skal være LCD må du nok op i budget ellers må du flytte ;)
Af Slot
LG PK760N fås hos Komplet.dk til knap 6000 kr. Det er da billigt.

Poul.
Af Mysen
MKT skrev:I plasma kategorien er det vel næsten bare Panasonic der kan være med angående refleksioner. Så hvis det skal være LCD må du nok op i budget ellers må du flytte ;)
De er faktisk heller ikke optimale. Der er en temmelig god coating på men en lysstyrke på under 80 cd/m2 er altså i underkanten i en lys styrke. Jeg synes dog genskin på LG's plasma er endnu mere omfattende, men med 5000 og 3 meters afstand er spørgsmålet,, om man skal nøjes med 40" og så få et EX500, eller om man skal ofre lidt billedkvalitet i dagslys og så få de 10" ekstra.

Jeg ville snuppe 50" på trods af genskinsproblemet. Og så vil jeg snuppe PK350n, hvis 5000 kr. er maks, for denne kan fås indenfor budgettet.
Af MGR_
Mange tak for alle svarene. Jeg sætter stor pris på jeres input :)

5000 DKK er ikke maks, men hvad jeg nogenlunde går efter. Jeg så, at Bilka havde ex500 på tilbud til 6000 for 46' i denne uge og overvejer dette nu i siger at 40' nok er for småt.

Jeg kan ikke finde ud af om Plasma ville være mere optimalt. Så vidt jeg kan observere, så er der mere genskin vedr. plasma og det brummer også mere hyppigt. Farverne er dog flotte.

Lyden på ex500 undrede mig lidt. Det lyder som om der er lidt rumklang - som om lyden ikke er helt "klar" - indimellem. Er der nogle med ex500 der har oplevet dette eller eventuelt sat eksterne højtalere til?

Der er også Sony ex710 i 40' tommer til 6000 DKK. Ville det være værd at investere 1000 kr mere og få dette i stedet for ex500, nu det bruger mindre strøm hvis 40' var nok?

Mvh.
MGR_
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
EX710 bruger godt nok mindre strøm, men ift. EX500 vil der gå adskillige år før merprisen er tjent hjem på elforbruget alene. Og 40" ER altså ret småt til den afstand.
Af THM
Mysen skrev:
MKT skrev:I plasma kategorien er det vel næsten bare Panasonic der kan være med angående refleksioner. Så hvis det skal være LCD må du nok op i budget ellers må du flytte ;)
De er faktisk heller ikke optimale. Der er en temmelig god coating på men en lysstyrke på under 80 cd/m2 er altså i underkanten i en lys styrke. Jeg synes dog genskin på LG's plasma er endnu mere omfattende
nej de er ikke optimale, men ved normal tv kigning er det generelt nok at slå eco funktionen til. hvis man som jeg lige har gjort ser en serie i en lidt mørkere kvalitet,og ikke gider trække gardiner for, kan man ofre thx og slå over i "normal" m. eco mode. dette giver en betydeligt højere lysstyrke....
er enig i at pk350 er et rigtig godt bud her...