Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Cragamon
Hejsa jeg har lige købt en plasme skærm og har haft den kørende i en 10-15 timer nu med "statisk flimmer" men kunne være fedt nok at se en film men når jeg smider en film op viser den den med en sort bar i toppen og bunden af skærmen sådan biograf agtigt (håber i forstår hvad jeg mener) hvordan ser det ud med disse sorte områder i forhold til burn in på skærmen ?
Af MKT
Sort/slukket giver ikke burn-in, men fosforen ældes heller ikke, så man kan se lidt foskel hvis man ser en masse film/tv med sorte bjælker og lige pludselig skifter.
Af Cragamon
Okay nej var bare så jeg lige kunne se en en gang imellem imens jeg venter på at få skærmen "kørt igang" men hvis der ikke kan komme burn in af sort er det jo slet ikke noget problem :D
Af netfors
Cragamon skrev:Okay nej var bare så jeg lige kunne se en en gang imellem imens jeg venter på at få skærmen "kørt igang" men hvis der ikke kan komme burn in af sort er det jo slet ikke noget problem :D
Du kan sagtens se en film med sorte bjælker! Det kan godt være du kan skimte nogle mørkere områder bagefter, men det burde altså hurtigt forsvinde igen ved almindeligt brug. :) Bare du ikke kun ser tv/film med sorte bjælker flere dage i træk, uden at vise andet overhovedet!
Faktisk kan du også komme ud for at undertekster laver mørke områder i starten, men de forsvinder også hurtigt igen ::l
Af sørenk
nu ved jeg ikke lige hvilken plasma du har, men på min panasonic G20 kan man vælge lyse bjælker. som skulle minimere risikoen for burnin, ihvertfald sårn jeg har forsået det.
Af TheGreatGazoo
De sorte bjælker består jo af slukkede pixels, så de kan umuligt give burn-in. Formålet med de grå må være en mere ensartet ældning af panelet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sorte bjælker gør jo at resten af billedet ældes hurtigere. Det vil give præcis samme effekt som burn-in af eks et logo.
Af PhDream
Jeg er 99,9% sikker på, at det med grå bjælker gælder for 4:3 materiale. Dvs. at man i stedet for at strække billedet ud, så det fylder hele skærmen, viser den i originalt format med grå bjælker i siderne.

Har endnu ikke hørt om et tv, der tillader brugeren at udskifte de sorte bjælker i top og bund med grå bjælker. I mange tilfælde (alle tilfælde?) er bjælkerne en del af filmen.
Brugeravatar
Af kerovan
Du har intet at frygte.. fordi du ser en film på et par timer med sorte bjælker, kommer der ikke burn-in af den grund.

Plasma idag er så gode til at undgå den slags.. du får højst en smule retention og det er hurtigt væk igen.

Jeg har set et par film på mit 2 uger gamle 50PK950 og der har ikket været den mindste retention.

Så frygt ej :)