Log ind med sociale netværk
22 mar 2011, 12:34
Danneck skrev:I 'gamle' dag var der noget med at plasmaen kunne 'løbe' sammen og man derfor skulle transportere en plasma skærm stående på højkant. Det er dog ikke tilfældet mere, så sælgeren er ikke helt galt på den bare en smule.Det er altså en "røver" . . !
22 mar 2011, 15:41
Ok gutter. Ny må I altså til at forholde jer lidt kritisk til disse historier. Begrebet "plasma" som tilstandsform er ikke noget man "hælder" rundt med. Plasma skal man eksitere fra en gas og selv da er det ikke en suppedas man skvulper med. Det er ikke et stort panel med flydende plasma man bikser rundt med, men derimod små glaslommer med gas i. Plasmaen kommer først når du fyrer en h... masse spænding på hver enkelt pixel.
22 mar 2011, 17:12
Så der er altså ikke en "budget" plasma fra Harald Nyborg og en super plasma fra Flügger?
ahhhhhh Yakken - du må lige tjekke op på fakta.
ahhhhhh Yakken - du må lige tjekke op på fakta.
22 mar 2011, 22:51
yakken forklarer det meget godt, men for en sikkerheds skyld:
Plasma:
http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_(physics)
Det er ikke svært at finde info om, hvad plasma er.
Jeg linker til den engelsksprogede artikel, da den danske er meget sparsom. Man skal heller ikke kigge på den danske artikel for plasmaskærm, for den har nogle semi-sandheder, som i værste fald kan betegnes som misinformation.
EDIT: har lige fundet ud af, at der ligefrem er forkert info på den engelsksprogede side om plasmaskærme. Se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_display
Bl.a. står der, at plasma er "Less susceptible to reflection glare in bright rooms due to not needing backlighting".
Det passer jo ikke. Siden hvornår er plasma mindre følsomme overfor reflektioner i lyse rum, fordi der ikke er tale om baggrundsbelyst teknologi? Generelt (ikke altid) er det jo omvendt. Er det ikke netop pga. baggrundsbelysningen, at LCD/LED generelt er bedre til lyse rum - fordi man med baggrundsbelyste skærme nemmere kan kompensere for lyset omkring tv'et - indefra kommende lys udligner udefra kommende lys?
Plasma:
http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_(physics)
Det er ikke svært at finde info om, hvad plasma er.
Jeg linker til den engelsksprogede artikel, da den danske er meget sparsom. Man skal heller ikke kigge på den danske artikel for plasmaskærm, for den har nogle semi-sandheder, som i værste fald kan betegnes som misinformation.
EDIT: har lige fundet ud af, at der ligefrem er forkert info på den engelsksprogede side om plasmaskærme. Se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_display
Bl.a. står der, at plasma er "Less susceptible to reflection glare in bright rooms due to not needing backlighting".
Det passer jo ikke. Siden hvornår er plasma mindre følsomme overfor reflektioner i lyse rum, fordi der ikke er tale om baggrundsbelyst teknologi? Generelt (ikke altid) er det jo omvendt. Er det ikke netop pga. baggrundsbelysningen, at LCD/LED generelt er bedre til lyse rum - fordi man med baggrundsbelyste skærme nemmere kan kompensere for lyset omkring tv'et - indefra kommende lys udligner udefra kommende lys?
u d s t y r
23 mar 2011, 18:58
Jeg har også altid været overbevist om at Plasma skærme ikke må ligge ned, da gassen derfor kan "sive ud" og dermed ødelægge skærmen? Men det er tilsynladende ikke tilfældet længere..?
Jeg ved i hvert også, at vi i Føtex altid får vores plasma-skærme leveret og transporteret stående. Om det så er fordi vi tager vores forholdsregler, eller om vi er snotdumme det ved jeg så ikke..
Jeg ved i hvert også, at vi i Føtex altid får vores plasma-skærme leveret og transporteret stående. Om det så er fordi vi tager vores forholdsregler, eller om vi er snotdumme det ved jeg så ikke..
23 mar 2011, 20:14
På mit PK950 står der ligefrem i brugsanvisningen at man skal lægge tv'et ned (på en blød overflade) mens man klargører bordstøtten. Så uanset fortid og teori, tør producenterne godt opfordre kunderne til at lægget skærmen ned - mon ikke det betyder at plasma, ædelgasser kviksølv og andet bliver hvor det skal 
23 mar 2011, 20:25
Mysen skrev:Det har aldrig været "ulovligt" at lægge et plasma tv ned. Man skal bare ikke give det en rystetur i denne stilling, men det er jo sjældent det der sker, når man skruer et beslag fast..Går ud fra at du her tænker på risiko for at glaspladen går i stykker?
23 mar 2011, 20:27
Jeg har desuden fjernet linjen fra Wiki. Sådan noget sludder kan vi ikke have stående.
PhDream skrev: EDIT: har lige fundet ud af, at der ligefrem er forkert info på den engelsksprogede side om plasmaskærme. Se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_displayDet er nu ikke dét at lyset kommer bagfra på eks. LCD, som gør at den er bedre til lyse rum, men derimod at der er langt langt mere knald på lyset, så det er nemmere at "overdøve" det lys der ellers måtte være i lokalet. Hvis blot en plasma-skærm kunne levere 200 cd/m2 konstant, så kunne det såmen også bruges i mere oplyste lokaler. Det forværrer naturligvis situationen, at man har reflektioner i overfladen (hvilket man også har i blanke LCD-skærme), men hvis du blot kan overdøve det med noget andet lys, så kan "skaden" minimeres.
Jeg har desuden fjernet linjen fra Wiki. Sådan noget sludder kan vi ikke have stående.
23 mar 2011, 20:35
ok_karma skrev:Går ud fra at du her tænker på risiko for at glaspladen går i stykker?Der er en verden til forskel på at lægge en fladskærm ned derhjemme i stuen og at lægge den på gulvet i din 4-hjulstrækker imens du kører den hjem på de danske vinterveje. Du må naturligvis godt lægge den ned imens du monterer beslag, fødder osv. Man kunne jo foretrække at lægge den på noget blødt, så fronten ikke ridses, men det må være op til den enkelte
23 mar 2011, 20:36
*Fronten på min Desire HD er af glas, og det betyder, at man INTET kan se ved den lysstyrke, jeg har indstillet, når jeg bevæger mig udendørs.
Skruer man op for lyset er det ikke noget problem.
Jeg kan faktisk godt tilslutte mig LCD folket, for deres valg, hvis det er pga. den ekstra høje lysstyrke. Den vil gøre gode ting hjemme ved mig i de helt lyse timer, men de er dog ikke en stor nok andel af min tv-tid, til at jeg ville vælge LCD idag, hvis jeg skulle ud og købe.
Men det kunne da være dejligt, hvis plasmaskærme kunne komme op på de 130-150cd/m2
ok_karma skrev:jow jow. Og det gør den jo ikke, når den ligger ned, så længe den ligger stille.Mysen skrev:Det har aldrig været "ulovligt" at lægge et plasma tv ned. Man skal bare ikke give det en rystetur i denne stilling, men det er jo sjældent det der sker, når man skruer et beslag fast..Går ud fra at du her tænker på risiko for at glaspladen går i stykker?
*Fronten på min Desire HD er af glas, og det betyder, at man INTET kan se ved den lysstyrke, jeg har indstillet, når jeg bevæger mig udendørs.
Skruer man op for lyset er det ikke noget problem.
Jeg kan faktisk godt tilslutte mig LCD folket, for deres valg, hvis det er pga. den ekstra høje lysstyrke. Den vil gøre gode ting hjemme ved mig i de helt lyse timer, men de er dog ikke en stor nok andel af min tv-tid, til at jeg ville vælge LCD idag, hvis jeg skulle ud og købe.
Men det kunne da være dejligt, hvis plasmaskærme kunne komme op på de 130-150cd/m2
Mangler hifi... - og penge til hifi!
Opret konto
For at kunne logge ind skal du være tilmeldt. Det tager kun få sekunder at tilmelde sig, og giver dig langt flere muligheder på boardet. Som tilmeldt bruger kan du desuden få tildelt udvidede tilladelser af en boardadministrator. Før du tilmelder dig bedes du sikre dig at du er bekendt med vore vilkår for anvendelse og relaterede politikker. Læs også reglerne for de forskellige fora når du besøger dem.
Log ind på din konto