Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af netfors
For nylig, da jeg skulle transportere et 50" plasma tv, sagde manden fra lageret i den pågældende butik. "Du ved godt, du ikke må lægge et plasma tv ned?", da han så min lille bil, med sæderne lagt ned ;)
Jeg sagde så, at jeg godt vidste, man skulle være forsigtig, da skærmen bestod af glas plader, der kunne flække, hvis de blev lagt ned?
Kommentaren hertil var. "Det er ikke derfor. Det er fordi plasmaen kan løbe ud!"
Dette har jeg aldrig hørt om, og jeg tror også jeg så meget overrasket ud? Jeg sagde dog bare tak for informationen. Der var dog ikke løbet noget ud i blien, efter den meget forsigtige køretur hjem, og tv'et fungerede perfekt :)

Men nu vil jeg lige høre helt præcis hvorfor man siger, plasma tv ikke må lægges ned? Er det pga glaspladen, eller er der andre grunde til det? O_O
Brugeravatar
Af Weissbier
Det må have været salgseleven, du snakkede med. "Plasmaen kan løbe ud!" Jo tak, godmorgen... :D
Af netfors
Weissbier skrev:Det må have været salgseleven, du snakkede med. "Plasmaen kan løbe ud!" Jo tak, godmorgen... :D
Ja, jeg blev også helt paf. Var så rystet at den smarte bemærkning udeblev :p

Jeg er dog kommet til at tænke på, om rygtet med at plasma ikke må ligge ned, kun skyldes glaspladen? Eller om der er andre grunde? :s
Brugeravatar
Af Weissbier
Jeg har ikke hørt om andre årsager end den, du nævner. :)
Af Stefanjesp
Da jeg hentede mit G20 fik jeg at vide fra Panasonic Center at jeg sagtens kunne transportere det liggende, så længe det bare var i sin emballage ville der ikke ske noget.

Og det var fra "Ham selv" i butikken.
Af McNeil
Weissbier skrev:Det må have været salgseleven, du snakkede med. "Plasmaen kan løbe ud!" Jo tak, godmorgen... :D
Det er den samme elev der går ud og kigger efter en kabelstrækker og patroner til en skydelære ;)
Af MKT
Mindes der har været en tidligere tråd om det, og er det ikke noget med, hvis tv'et ligger ned og man kører over et bump kan fosforen tage skade eller sådan noget.

Mit tv lå også ned under transport og fejler heller ikke noget, så kan jo være det er en konspiration mellem plasma-producenterne og bilforhandlere der gerne vil sælge større biler... eller noget.
Af THM
Stefanjesp skrev: Og det var fra "Ham selv" i butikken.
I Odense?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er glaslagene der kan tage skade af transporten, hvilket bliver værst når TVet ligger ned da stød fra underlaget er vinkelrette på den store glasoverflade.
Af Stefanjesp
THM skrev:
Stefanjesp skrev: Og det var fra "Ham selv" i butikken.
I Odense?
Ja, hos AV-Connection i Dalum.
Af THM
tænkte jeg nok, jeg fik samme besked samme sted. der skete dog heller ikke noget...
er "ham Selv" ligeså uansvarlig når det gælder andre ting, jeg vil sige det er at tage chancen at transportere et plasma tv liggende. også selvom der er to tilfælde hvor det er gået godt.

har set et plasma tv, smadret pga transport.

producenterne anbefaler ikke at transportere plasma fjernsyn liggende, det er endda vist på kassen, med en tegning, så selv den lokale tumpe ikke kan tage fejl. men den sidste er ikke født endnu.

hvis et plasma tv ligger ned under transport, og bilen eventuelt rammer et bump, kan der ske det, at plasma cellerne kan risikere at blive knust, og front glasset kan også flække.
Af superbeszzz
netfors skrev:Kommentaren hertil var. "Det er ikke derfor. Det er fordi plasmaen kan løbe ud!"
Eventuelt kunne man samle det udløbne plasma op i en spand, og hælde det tilbage i panelet når det stod oprejst. :(
Af mhca
superbeszzz skrev:
netfors skrev:Kommentaren hertil var. "Det er ikke derfor. Det er fordi plasmaen kan løbe ud!"
Eventuelt kunne man samle det udløbne plasma op i en spand, og hælde det tilbage i panelet når det stod oprejst. :(
Man kan også bare vende det om halvvejs på turen hjem, så plasmaen løber tilbage på plads :P