Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Janos
Efter lang tids søgen og mange overvejelser har jeg nu udskiftet min 8 år gamle CRT skærm - en ViewSonic G771 - som jeg har været utrolig glad for.
Min nye skærm er en Dell 2007WFP (pris kr. 3.303,75) som blev bestilt fredag morgen og leveret mandag eftermiddag - en hurtig og problemfri ekspedition.
Mit umiddelbare indtryk af skærmen er overvejende positivt, dog er der et par ting som jeg er lidt usikker på:

Skærmstørrelsen - når jeg surfer på internettet bliver de fleste sider vist i venstre halvdel af skærmen!! Er det normalt for en widescreen? Jeg har forgæves søgt i opsætningen for at centrere billedet - er det overhovedet muligt eller skal man bare leve med dette.

Format - jeg mener at have læst et sted at min nye skærm skulle kunne køre i 4:3 format, men har ikke kunnet finde det nogen steder. Er der nogen der kan be-/afkræfte dette?

Ikoner - mine ikoner i menubjælken står slet ikke skarpt på samme måde som tidligere - er det også noget jeg bare må acceptere med en fladskærm?
Det skal siges at skærmen er sat op til den anbefalede opløsning på 1680 x 1050.

Måling af skærmen - hvor kan man hente det program hvormed Flatpanels foretager måling af skærmene i deres test?

På forhånd tak.
Senest rettet af Janos 16 jan 2007, 11:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tingene skal stå 100% skarpt hvis du har forbundet skærmen via DVI og kører i 1680x1050.

Har du slået ClearType til i windows? (søg i windows hjælp for at finde ud af hvordan det slås fra).

Hjemmesider i fuldskærm på en widescreenskærm kan du ikke røre ved hvis HTML koden specificerer at billedet er venstre-justeret. Sådan er det bare.
Brugeravatar
Af Janos
Tak for svarene - dog mangler jeg endnu svar på format størrelsen. Problemet opstår når jeg spiller et spil som ikke understøtter widescreen.

Til yakken - du skriver at jeg skal slå ClearType fra!! Er det korrekt? Jeg troede ellers det ville gøre teksten tydeligere!!

Min skærm er tilsluttet via DVI.

Mvh.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så vidt jeg ved kan skærmen ikke huske at den skal skifte til 4:3 selv, så du skal ind i OSD hver gang og indstille det manuelt. Ellers undersøtter flere grafikkort at man centrerer billedet, så det ikke trækkes helt ud.

ClearType er blot antialiasing og er beregnet til de personer der ikke kan forliges med at skriftyperne bliver helt "hårde" når man får fat i en fladskærm med digitalt interface. Det virker dog kun på skrifttyper, så hvis dine ikoner fejler noget, så er det ikke sikkert at manøvren virker.

Er du sikker på at det ikke bare er coatingen på skærmen du opfatter som uskarp? Prøv at køre vores testprogram som ligger på forsiden og brug 1:1 pixelmapping testen - der skal hver enkelt pris fylde præcis 1 pixel uden nogen form for skygger.