Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jip71
Har købt et LE814 i 40". Dette var bl.a. på baggrund af den fine anmeldelse her på sitet, hvor 46LE820 blev anmeldt. Valgte den uden glasfront pga. en meget lys stue.

Så vidt jeg kan forstå er der primært designmæssige forskelle på disse modeller (ihvertfald mellem 810/814 og 820/824 bortset fra internet).

Jeg synes der er en del "clouding"/"light bleeding" på TV'et. Det overrasker mig lidt da anmeldelsen roser TV'et på dette området.

Kan dette skyldes forskelle i designet mellem de to modeller?

Har andre haft lignende oplevelser med LE810/814?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ændrer problemet karaktér efter at du har indstillet TV'et? Clouding er desværre et problem du ikke entydigt kan hverken be- eller afkræfte på baggrund af én test. Det varierer så meget fra eksemplar til eksemplar, at du ikke kan være 100% sikker på, at andre modeller vil have samme problem.
Af jip71
yakken skrev:Ændrer problemet karaktér efter at du har indstillet TV'et?
Ikke meget, mener jeg. Det er tydeligst når der ikke er signal (fx på kanal der ikke sender eller i blip'et ved kanalskift). Ved helt sort billede (fx menu'er) er det ikke så tydeligt, ej heller i dagslys.

Her et billede som viser det i et mørkt rum. http://www.flickr.com/photos/37947022@N00/5531168253/ Det er taget efter at billedet er indstillet som i anmeldelsen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er desværre nok nok noget du må leve med. Du kan prøve at skrue ned for lyset og se om det påvirker noget, men netop fordi du ikke har et kontrastglas foran, så vil du også se clouding lidt tydeligere.
Af jip71
yakken skrev:Det er desværre nok nok noget du må leve med. Du kan prøve at skrue ned for lyset og se om det påvirker noget, men netop fordi du ikke har et kontrastglas foran, så vil du også se clouding lidt tydeligere.
Ok. Kan den fysiske konstruktion med glas ud-i-et have noget med sagen at gøre? Synes i andre tråde at have læst om folk der løsner skruer og den slags woodoo som peger i samme retning.
Af PhDream
Det hjælper faktisk, at løsne skruerne. Gjorde det selv på et tv, vi har på arbejdet, bare for at se om det hjalp. Forskellen er mærkbar.
Af jip71
En anden ting jeg synes jeg oplever (synes - chefen hun kan ikke se det) er lodrette skygger i billedet når der panoreres i en fodboldkamp.

Er det normalt for LED?

Har et 32" Toshiba traditionelt LCD uden tendenser til noget lignende.
Af Christian1981
Jeg har netop modtaget mit nye Sharp 46LE814E.

Har indstillet den efter de indstillinger beskrevet i Flatpanels test af LE820/824 og det hele ser umiddelbart godt ud for mit utrænede øje.

Jeg har som jip71også lagt mærke til de lodrette skygger i panoreringen i fodboldkamp, har set Chealsea-FCK i aften på 3+HD.
Desuden synes jeg at FCK's lilla trøjer så hakkede ud ved hurtige bevægelser??
Af Kaare
[quote="PhDream"]Det hjælper faktisk, at løsne skruerne. Gjorde det selv på et tv, vi har på arbejdet, bare for at se om det hjalp. Forskellen er mærkbar.[/quote

Hvordan hulen kan minimeret clouding være mærkbar; føler man clouding med hænderne? Hvis man ser det med øjnenne, er den synlig :D

mvh
Af PhDream
Kaare skrev:
PhDream skrev:Det hjælper faktisk, at løsne skruerne. Gjorde det selv på et tv, vi har på arbejdet, bare for at se om det hjalp. Forskellen er mærkbar.[/quote

Hvordan hulen kan minimeret clouding være mærkbar; føler man clouding med hænderne? Hvis man ser det med øjnenne, er den synlig :D

mvh
Håhåhåhå, hvor er det sjovt, totalt irrelevant og helt forkert! !:(

Har du ikke lært i skolen, at synet er en af dine sanser? Du mærker ting og sager med dine sanser, uanset om det er hørelsen, synet, følesansen, osv.

Har du f.ex. aldrig beMÆRKET at græsset er grønnere om sommeren end om vinteren? Lægger du f.ex. aldrig MÆRKE til, når dine kone/kæreste/whatever bliver klippet? Lægger du MÆRKE til bilister, der kører over for rødt? BeMÆRKER du aldrig, når du laver stavefejl? Hvordan har du lagt mærke til disse ting? Med dine hænder? Ører?

Skal jeg blive ved?
Af jip71
Inden I nu går helt i selvsving, kan I så ikke komme med en bemærkning om hvorvidt jeg bør returnere min 814'er eller om det er as good as it gets? Jeg kan ikke rigtigt mærke det selv. 8)

Mao, er clouding og de lodrette striber normalt/forventeligt?

Troede nok billedkvaliteten ville være sammenlignelig med 820'eren, men er nu i tvivl om hvorvidt jeg hellere skal gå på kompromis med reflektioner i en forventning om mindre clouding mv. på 820'eren (jfr. anmeldelsen).
Af Kaare
PhDream skrev:
Kaare skrev:
PhDream skrev:Det hjælper faktisk, at løsne skruerne. Gjorde det selv på et tv, vi har på arbejdet, bare for at se om det hjalp. Forskellen er mærkbar.[/quote

mvh
Håhåhåhå, hvor er det sjovt, totalt irrelevant og helt forkert! !:(

Har du ikke lært i skolen, at synet er en af dine sanser? Du mærker ting og sager med dine sanser, uanset om det er hørelsen, synet, følesansen, osv.

Har du f.ex. aldrig beMÆRKET at græsset er grønnere om sommeren end om vinteren? Lægger du f.ex. aldrig MÆRKE til, når dine kone/kæreste/whatever bliver klippet? Lægger du MÆRKE til bilister, der kører over for rødt? BeMÆRKER du aldrig, når du laver stavefejl? Hvordan har du lagt mærke til disse ting? Med dine hænder? Ører?

Skal jeg blive ved?

Jeg strækker våben. Mod sproglige handikappede kæmper selv Guderne forgæves :)

mvh