Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af make
Hej med jer

Jeg håber i kan hjælp mig med at forstå hvordan man bedst kobler mit TV sammen med et stereoanlæg så det kommer til at virke 100% altid og bliver optimalt mht. lyden.

TV'et er et Sony 46" W5500. Det skulle have både phono udgang og optisk udgang.

Jeg har en Onkyo Avl-5 stereoforstærker med optisk indgang så det vil være muligt at koble den på med optisk kabel. Det skal dog ikke være den da den bruges andet steds så jeg skal købe en ny forstærker under alle omstændigheder.

Jeg bruger min PC nu som afspiller til film via et HDMI kabel mellem PC og TV. Det skal fortsat virke som det gør nu men lyden skal gå gennem TV’et til forstærkeren.

Er det bedst at købe en stereoforstærker uden optisk indgang (Digital til analoge converter), som er de medst amindelige, og bruge phonokabel mellem TV og forstærker? I det tilfælde bruges TV’ets DAC går jeg ud fra. Vil det også virke når jeg afspiller film fra PC?

Eller er det bedst at købe en stereoforstærker med optisk indgang og lade den konvertere lyden til analog? Vil det virke...måske forstår den ikke nogen slags filmlyd eller der kan være andet teknisk i vejen med den løsning ?

Jeg er helt grøn på dette område så jeg håber i kan hjælpe med at forklare mig hvad der er bedst at gøre. På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
At køre lyden igennem TV'et er ikke en god idé. Når det først forlader TV'et, så er det kogt ned til et 2-kanals signal idet du bruger phonokabler. Hvis det er muligt, så bør du sende lyden separat ind i din forstærker - det kunne evt. gøres ved at få en forstærker med HDMI-passthrough, så du kører alle signaler ind i dén først og derfra videre til dit TV med endnu et HDMI-kabel.
Af make
Jeg forstår ikke hvorfor det er dårlig at lyden der kommer ud af TV'et er 2-kanals når det skal bruges til stereo?

Jeg har ikke phonokabler så det har jeg ikke prøvet.

Jeg har prøvet at forbinde mit TV til min stereoforstærker via optisk kabel nu. Det virker ihvertfald.
Det kommer faktisk både lyd ud af TV'et højtalere og stereohøjtalerne. Det kan dog slåes fra.
Kan man godt bruge både TV'ets og st. højtalerne på en gang? Jeg syntes faktisk at især stemmer bliver mere tydelige når også TV'et højtalere er aktive, så det kan være at det virker lidt ligesom en centerhøjtaler?

Eller syntes i jeg skal købe en surround reciever med HDMI passthroug istedet for en steroeforstærker, selvom jeg nok ikke skal have flere end 2 højtalere?
Af McNeil
Jeg lytter lige med, da jeg står i samme situation. Forskellen er at jeg kun har en stereo forstærker. Og når jeg ser nogle af mine BD film, kan jeg knap høre dialog, medmindre jeg slår dialog enhancer til, men så ryger nogle af effekterne også i vejret.

Så tænkte jeg om jeg kunne investere i en Surrond forstærker, og måske koble en center højtaler til, og sætte den op til kun at køre på de tre højtalere?
Af selliah
Selvfølgelig afhængigt af hvad du køber, så kan du selvfølgelig godt det.
Du mister bare effekter der kommer fra siden, men du kan godt køre 3.1/3.0 setup. Mange reciver indstiller du selv i menuen hvilke højtalere du har og hvor langt du sidder fra dem osv. Om det gør en stor forskel i film ved jeg ikke men umiddelbart tror jeg da ikke du vil gå glip af det store tværtimod når du kommer fra 2.0 eller 2.1 :) De effekter der kommer fra siden er jo ofte "ekstra" men du skal stadig køre dine film som 5.1 for at få noget ud af det, da din reciver ellers blot køre 2.0
Af McNeil
Det jeg nemlig har fundet frem til er, at formatet sender til en ikke eksisterende center højtaler, og derved forsvinder der noget lydniveau. Det skulle være specielt slem ved AC3, hvor DTS skulle være bedre. Men det skal da klart prøves. Skal så bare have fundet en fin surround reciever til en fornuftig pris :).
Af ajk
Kigger lige med, da jeg står i samme situation. Er på jagt efter en billig løsning til problemet og har set på denne surround reciever fra denon, har ikke fundet noget bedre til prisen.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/sur ... r_sort.htm

Er der andre bud på en prisvenlig løsning på problemet?
Med venlig hilsen
Anders

P.s. har ingen tilknytning til hverken Denon eller HIFI klubben.
Af FG
En god SR receiver behøver ikke koste mere end omkring 2000 kr, se onkyo tx sr 508 på pricerunner, der er på vej ud. Man kan dertil købe en stile Dali højtaler til 700 kr i hifi-klubben og bruge som center og bruge de eksisterende højtalere man har, i en 3.0 løsning, det har jeg gjort og er super tilfreds:-) Så mangler jeg bare en subwoofer, men den sparer jeg op til - er faktisk ganske glad og tilfreds med 3.0 sys.
Af McNeil
Det skal siges jeg kører mine ting gennem fjernsynet. vil prøve at koble dem direkte til, og se om det hjælper.
Af Pseudodeth
Hvis du køber en ekstern DAC får du plads til flere digitale kanaler fra både tv og pc. Så slutter du bare den til din forstærker med rca kabler. Lydmæssigt tror jeg du får mest ud af at beholde forstærkeren og investerer i en god DAC. Cambridge DAC Magic er et billigt bud
Af McNeil
Jaa.. Men jeg tror bare jeg skal tage skridtet ind i den digitale alder... Kan jo stadig køre stereo, selvom det er gennem en Surround reciever jo :)

Men jeg er bare i tvivl om det skal være Denon AVR-1611
eller Onkyo TX-SR 508 (ja jeg kan godt leve med modellerne er på vej ud... eller hvertfald Onkyo'en er).
Af mhca
Til de af jer, der har eller overvejer surround-forstærkere, men som kun kører med et stereo setup af højttalere og har tænkt jer at fortsætte sådan, så skal I altså være klar over, at I slet ikke får samme stereo-kvalitet i en sådan forstærker.

Det vil altså være dumt at skifte en aldrende stereo-forstærker ud med en billig surround-forstærker blot for at blive kombatibel med de digital outputs.
Jeg overvejede selv dette, men min hifi-pusher fik mig hurtigt talt fra det (på trods af, at han kunne sælge mig en ny forstærker), samt undersøgelser på diverse fora bekræftede ligeledes.

Jeg vil bakke op om løsningen med en ekstern DAC. Jeg har også indtryk af, at DacMagic er et godt bud, men jeg har også læst om V-Dac o.l. Der findes vist god DACs til 1500 kr.
Personligt overvejer jeg danske Lead-Audio's nye DAC, som skulle være virkeligt god til prisen. Den koster dog omkring 3300 kr. Men til gengæld har den indbygget hovedtelefonforstærker.
Af McNeil
Jeg vil undersøge om jeg kan få lov at låne sådan et sted. For som sagt er pisse træt af knap at kunne høre hvad de siger i film. Har sat downmix til stereo, og lige lidt hjælper det. Men du tror en DAC vil hjælpe?

Min ide var jo også at klemme en centerhøjtaler ind i billedet, ville det ændre på noget?
Senest rettet af McNeil 18 mar 2011, 23:11, rettet i alt 1 gang.
Af McNeil
Lige nu kører min bluray afspiller (Panasonic BD35) direkte med phono kabler til min forstærker (NAD C320BEE).

Lydindtillingerne på min bluray afspiller er som flg. (efter rådgivning af folk)

Dynaminc Range Compression: Off
Digital Audio Output:
>Dolby D/Dolby D +/Dolby TrueHD: PCM
>DTS/DTS-HD: PCM
>MPEG Audio: PCM

When "Bitstream" is selected in each setting below with BD-Video Secondary Audio set to "on", the audio of BD-video is converted and outputted as follows.
-Dolby D +, Dolby TrueHD to Dolby Digital
-DTS HD to DTS

If you wish ti heat the original audio please set BD-Video Secondary Audio til "Off"

>BD-Video Secondary Audio: Off

PCM Down Conversion: Off

Downmix: Stereo

Er det hel ude i hampen, eller hvad?