Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey!

Jeg står overfor at skulle investere i et nyt tv, og jeg er faldet over to modeller jeg tror vil være fornuftige:

LG 42LE450N
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... id=4394035

og LG 42PJ650N
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... id=4179091

De 42 tommer har jeg lagt mig mere eller mindre fast på. Jeg har ikke brug for features som 3D, DLNA og internettjenester. Den store forskel for mig at se er at LED skærmen er Full HD, hvorimod plasmaskærmen kun er HD Ready. Jeg ved dog ikke hvor stor en betydning det har, da det HD materiale jeg afvikler alligevel kun er 720p. Til gengæld har plasmaskærmen en anbefaling herinde fra(!!!) og er billigere. Dog er LED'en på tilbud i denne uge til 5k. Dette er i øvrigt også mit økonomiske loft.

Skærmen kommer til at blive brugt til TV (via Stofa), afvikling af videomateriale via USB og en smule Wii gaming.

Hvad er jeres two cents på de to skærme her? Hvad ville være det bedste valg efter jeres mening, har i erfaringer med nogen af skærmene og er der eventuelt noget jeg bør være opmærksom på?

På forhånd tak! :)
Af PhDream
Full HD gør ingen forskel på så lille en skærm.

Det er svært at sammenligne de to modeller, da det drejer sig om to forskellige teknologier, som i sidste ende giver meget forskellige billeder.

Hvordan er dit rum indrettet? Er der meget lysindfald om dagen? Vil du gerne kunne se tv om dagen, uden at trække gardiner for? Hvad med belysning om natten? Skal det være LED/LCD? Har du 5K at gøre godt med?

Begge skærme er i den lave ende, både pris og kvalitetsmæssigt. Derfor skal du ikke forvente særlig meget. Hvis du valgte en Panasonic S20 i 42", ville det være langt bedre end de to nævnte. Eller måske en Samsung C655, som også ville være bedre end dine forslag.
Af Ronni R.
Eller 42LD550.

du skal ikke være bange for en LCD skærm i den prisklasse.
Af SuneC
@PhDream
Lyset i mit rum kommer ind fra siden i forhold til hvor skærmen skal stå, og der er morgenlys ind, så ud på eftermiddagen er der ingen direkte lys ind. Ganske lyst rum. Og ja, jeg vil gerne kunne se fjernsyn uden at hive persiennerne ned. Er plasmaen så ude af billedet eller? Har cirkus de 5000 at gøre godt med som jeg skrev, ja.

Du siger jeg ikke skal forvente så meget. Men en af skærmene har jo trods alt en Flatpanels anbefaling, det må da tælle for noget?

Jeg er teknisk interesseret men ikke den kæmpestore fladskærms entusiast. Jeg kender de forskellige begreber og har en udemærket forståelse for hvad de gør og betyder, men mere går jeg heller ikke op i det. Skal bare have en halvstor skærm med et relativt flot billede. Det er også derfor jeg skriver at ting som 3D og DLNA ikke betyder noget for mig.

@Ronni R.
Det er et fint bud, men den kan desværre ikke afvikle videofiler ved at smide en kilde i USB'en, det er lidt essentielt :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Umiddelbart er plasma ikke det oplagte valg i dit tilfælde, da reflektionerne først minimeres med den coating og den glasopbygning du får på de dyrere modeller. Panasonic G20 kunne måske komme på tale, men der bør du nok se den i virkeligheden mht reflektioner - og opgradere budgettet.
Af SuneC
@yakken
Opgradering af budgettet er desværre ikke en mulighed lige nu. Desuden skal jeg være ærlig og sige at jeg ikke synes G20'eren er speciel pæn i designet.

Er der umiddelbart et andet TV der ligger lige til højrebenet i forhold til mit behov og mit budget, eller skal jeg gå videre med LG LED'en? Jeg vil meget nødig under 40 tommer.

I øvrigt mange tak for svarene so far :)
Af THM
hvis du er heldig at få lg'en uden backlight bleed er den sikkert ok med de rigtige indstillinger, ellers ville jeg gå efter en alm. lcd i denne prisklasse her findes der fine tv, men jeg ved ik hvordan fil understøttelse er på de forskellige...