Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fette
hej,

Mit første indlæg - meeen han nu luret en del både på test og på indlæg. Alt dette er gjort at jeg nu har rykket fra det "alle" taler om "ude i samfundet"; LCD/LED til plasma.

Jeg har vaklet mellem pana VT20 og Samsung ps50c7705 - det har sku været svært, men syntes der har været en overvægt af buzz og retention indlæg på samsung modellen, som gør at jeg vælger Vt20(selvom den ikke vinder en designpris), men konen er fuldstændig kold :)

Når men nu kommer mine spørgsmål, ja jeg ønsker bare lidt gode råd fra VT20 brugere O_O .:
- Gode råd til brug de første 200 timer, for at sikre den bedste indkøring/indstilling ?
- Er der noget man IKKE bør gøre i starten på VT20(plasma)?
- Er der en top 5 liste man lige gennemgår inden for de første 14 dage ?

Nå men håber konkrete svar på knap så konkrete spørgsmål !

KH
Flemming
ps
er helt normal bruger - film, tv sport - 3 børn der ser tegenfilm osv osv
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
VT20 er mærkbar mere følsom end tidligere Panasonic-modeller i den første periode, men ikke væsentlig anderledes end Samsung, som i forvejen var følsom. Det kan være en god idé at køre break-in på disse modeller, hvis man er nervøst anlagt.

Dette svarer vel også på spg. 2, da du nok skal undlade at have stillestående billeder på skærmen alt for længe af gangen i de første ~200 timer.
Brugeravatar
Af MigSelv
Min erfaring har vist, at VT20 er lidt mere følsom overfor retention, end mine tidligere modeller.
Mit tv har nu kørt 205 timer, jeg ser ikke retention længere. Dette fænomen stoppede, da jeg nedjusterede kontrast, lys og farver.
Jeg kører med billedindstillingerne her fra sitet, dertil har jeg dæmpet kontrasten til 30, lys og farver til 28. Denne dæmpning af kontrasten, stoppede retention problemet ( blev foretaget da tv havde kørt 180 timer ).
Inden da, blev al billede materiale med logoer osv. "strukket ud" ( zoom 1 i billedformat ), intet med statiske billeder fik lov at køre.
Af MicBWH
Undskyld jeg lige bryder ind.

Er disse skærme i skide dårlig kvalitet eller??
Det kan da vel ikke passe man som alm forbruger går ud og køber TV som man kan ødelægge ved bare at se TV???

Hvis jeg går ud og køber et Plasma er det så virkelig nødvendigt at gøre alt dette for ikke at ødelægge det??

Jeg har PT Et Medion Plasma som også er testet her på siden for mange år siden. Har aldrig oplevet at noget er brandt fast. Det eneste problem vi har er en dårlig fjernbetjening. Og et efterhånden falmet billede. Men det køre også næsten uafbrudt.

Er selv ude og kigge efter ny og større skærm. Og da hele familien bruger det vil jeg da helst undgå et plasma hvis man skal sidde og indstille billedet for ikke at lave et burn in eller lign.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du ikke har brændt noget fast på dit nuværende, så kan du vist være rolig. Det er på ingen måde mere holdbart end de nuværende modeller.

Det er blot specifikke brugsmønstre man skal passe på med, såsom at efterlade DVD'en på pause i 3 timer.
Af fatbass
jeg har fået burn efter 200 timers tv. jeg har et fint dr 1 logo hele tiden.:-(
har snakket med nb radio hvor jeg har købt det, deres tekniker sagde det var næsten umuligt men det er der desvær og har prøvet alt.
og alt lyst kan ses meget lang tid efter. logoer, undertekster og menu osv :-(
er ikke super tilfreds med det :-( har et ældre panasonic 42" som aldrig har været noget som helst med.
Af M. Berg
Hmm, kan der være forskel fra tv til tv indenfor samme model?

Mit eget vt20 blev sat på THX med det samme jeg tændte(senere til Flatpanels testværdier), men har aldrig set retention på det (og sys jeg har holdt MEGET øje). Ikke engang hvis man feks spiller assasins creed (der er lidt HUD) har jeg kunnet se retention selvom man går direkte til en hvid baggrund. Har jeg bare været heldig? Eller kan Pana ha rettet i senere producerede modeller end de første?

Mvh
Michael
Af Nicklas A
Jeg har heller ikke oplevet noget som helst på min VT20 endnu, har haft det i 4 måneder nu og det har vel kørt en 100-150 timer vil jeg gætte på.

Selvom når jeg spiller just cause 2 i 2-3 timer og skifter direkte over på helt sort baggrund, er der ingen ting at se. Også hvis jeg har spillet i 3D har jeg ingen problemer.
Og kan fint se det samme program i mange timer uden jeg overlever nogle problemer med noget logo.

Jeg kørte også THX indstillingen til starte med og så senere hen med flatpanels indstillinger.

Jeg har heller ikke kørt nogen break in på tv´et heller.
Af THM
er godt at høre at VT20 ikke er så følsom som rygtet siger :)
Af fette
tak for alle input !

Betragter det som køb af en ferrari - den starter man heller ikke med at køre hårdt(over 7.000 omdrejninger) :D - men når den er kørt varm, ja så virker det