Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Neglen
Jeg har luret rigtig meget på Samsungs UE46C6005, da det både er rigtig flot (kærestens præmis) og virker godt ift. direkte afspilning fra USB af divx og lignende formater. Jeg har dog efterhånden læst flere steder, at folk bøvler en del med clouding. Jeg aner ærlig talt ikke hvad clouding er, men det lyder som et irritationsmoment for mange, hvorfor det vel er en god indikator for, at det ikke en super-duper skærm.

Skærmen skal bruges til almindelig brug, dvs. hovedsageligt film og playstation.

Jeg er ikke den kræsne type, men vil selvfølgelig gerne gøre det bedst mulige køb.

Det er et must at skærmen er tynd, kan bruges i en lys stue og er kombatibel til at kunne afspille film direkte fra usb/ekstern HD. Derudover skal den min. være 46" og må ikke koste over 8.000 kr. - har i nogle gode bud???

Ville virkelig være rart med lidt kompetent rådgivning, da jeg er i syv sind og helt ubeslutsom :-)

Mvh. Kasper
Af Mysen
Clouding er et af mange betegnelser, der omhandler lyshomogeniteten på skærmen. Alle LCD fjernsyn kræver baggrundsbelysning for at danne farver, og det lys kommer fra kanten af tv'et på langt de fleste supertynde LED modeller. Dette giver meget ofte "clouding" eller "backlight bleeding", eller simpelthen bare "ujævnt lys."
Det betyder, at mørke billeder, eksempeltvis bjælker fra en film, vil være lysere langs kanten. Det er altså desværre en bivirkning ved det, der kaldes edge-LED, altså at lyset kommer fra kanten, og på C6005 er det særligt slemt. Tynde fjernsyn med dioderne bag skærmen er oftest noget dyrere, men undgår så også problemet bedre. Det samme gør de noget tykkere LCD-fjernsyn med gammeldags belysning.

Jeg ville vælge 50PK950n i jeres prisleje. Den er 5cm tyk, så altså 2 cm tykkere. Til gengæld er den flottere forfra, hvis du skal bruge salgsargumenter til kæresten ;)

Tjek testen herinde...
Af Mysen
lennon skrev:AVforums har lige testet Sony800 . Og hvis man ikke helt har styr på hvad clouding,b.l bleeding osv er - så scroll ned i sidste fjerdedel af anmeldelsen hvor der er et billede af fænomenet : http://www.avforums.com/review/Sony-HX8 ... eview.html
Jeg kender en, der købte et NX710, men leverede det tilbage pga. clouding. Han købte HX800 i stedet, og selv om dette ikke var perfekt, var det alligevel godt nok til at gøre ham tilfreds. Det tyder altså lidt på variation indenfor samme tv, for den model som avforums har er da helt klart en, der skal returneres...
Af lennon
Mysen skrev:
lennon skrev:AVforums har lige testet Sony800 . Og hvis man ikke helt har styr på hvad clouding,b.l bleeding osv er - så scroll ned i sidste fjerdedel af anmeldelsen hvor der er et billede af fænomenet : http://www.avforums.com/review/Sony-HX8 ... eview.html
Jeg kender en, der købte et NX710, men leverede det tilbage pga. clouding. Han købte HX800 i stedet, og selv om dette ikke var perfekt, var det alligevel godt nok til at gøre ham tilfreds. Det tyder altså lidt på variation indenfor samme tv, for den model som avforums har er da helt klart en, der skal returneres...
Problemet var helt oppe at ringe sidste år mht Sonys W5500, - men rigtig mange brugere justerede sig åbenbart mere eller mindre ud af det .
Af Neglen
Takker for alle svarene - sgu super med et forum som dette ;)

Mysen du anbefaler en plasmaskærm - jeg syntes den generelle stemning omkring plasma er, at det er noget man skal holde sig fra - jeg ved ikke hvorfor det er sådan.

Hvad er ulemperne ved at købe en plasma?

Jeg er næppe nogen superbruger og har intet begreb om justering osv. Er plasma så stadig den bedste anbefalig?
Af Mysen
Plasma er bedst til bevægelser, gengivelse af farver, og i mange tilfælde også sortniveau, selv om dette er udlignet en del de sidste år.
Ulempen ved plasma er bl.a. at der kan komme støj fra skærmen i form af en summen. Det er dog i de fleste tilfælde noget, man kun kan høre, når man er helt henne ved en muted skærm. Får man en, der støjer uhænsigtsmæssigt højt, kan man bruge sin returret ved internethandel.
En anden ulempe er, at man skal undgå stillbilleder, da disse kan give permanente skader. Dvs. at hvis man sætter computer til, så skal der altså aktiveres en screensaver ret hurtigt. Spiller man meget konsolspil, er det vigtigt, at man varierer sine spil lidt, så de faste elementer fra et spil, ikke er fremme hele tiden. Til sidst kan det nævnes, at plasmaskærme ikke har den samme lysstyrke som LCD, og derfor er bedst i mørkere rum, eller til købere, der prioterer championsleague bold eller film om aftenen.

Når det er sagt er plasma altså bedst til at gengive kildematerialet, og i størrelser omkring 50" og op er de langt, langt billigere end tilsvarende LCD modeller.

Læs testen af PK950n og derefter C6005, og så vil du se, at PK950n er en langt bedre skærm.
Af Colt
+ den 50pk950n Går nu hos Dustin til 6.700,- (Er så ikke Nordic modellen)

Men har samme specc's osv. som den Nordic model..

Det er bare Dustin der står for garantien i stedet for LG der har service on spot..

Men syntes godt nok du får vildt meget skærm + Design for 6.700,- I forhold til den kostede 10-11k for bare et par måneder siden.!

Jeg har selv haft 6005 og har stadig min 950n.

Og må sige at Samsungs UE46c6005 som jeg havde var en kæmpe skuffelse..
Vil sige til den normale bruger der ikke ser forskel på et medion og pioneer er den sikkert helt kanon fordi den har et flot design :)
Men hvis du så meget som overvejer at slå konsol eller PC til.. Kan du glemme alt om den skærm.. Den har super høj in-put lag.. Samt kæmpe Clouding..
Og jeg fik tydeligt af vide fra samsung at de er hvad man må forvente af det tv til den pris.
Af Neglen
Det lyder jo efterhånden som et godt køb, selvom jeg er lidt betænkelig omkring fastbrænding af billedet samt det faktum, at vi har en meget lys stue med hvidmalet gulv.

Kan den ligesom samsungs 6005 tilsluttes usb-stick og lave en direkte afspilning af filerne, eks. divx, mpeg4 og mkv?
Af Colt
yeps det kan den..

har selv en 300gb til min fyldt med film osv. lige fra 10 års gammelt matreale til det helt nye.
Af Garm
Det bør nok også lige nævnes, at plasma har et højere strømforbrug.
Af lennon
Garm skrev:Det bør nok også lige nævnes, at plasma har et højere strømforbrug.
- som ofte er overvurderet .
Af Neglen
Hvor meget drejer det sig ca. om ved 3-5 timers brug om dagen i et år?

Jeg var i Fona og El-Giganten idag, for at se forskellen på lysrefleksion på plasma vs. LED/LCD - jeg syntes sgu de reflekterede stort set lige meget. Kan det passe?

Hvor hurtigt brænder et billede sig fast? Kan man eks. ikke spille det samme spil i 5 timer ad gangen?
Af lennon
[quote="Neglen"]Hvor meget drejer det sig ca. om ved 3-5 timers brug om dagen i et år?

quote]
Mange sammenligner et 40" LCD/LED`s konstatforbrug med et 42" plasmas konstantforbrug . Det er meget misvisende da et 42" faktisk ha ca 10% større skærm end 40" . Samtidigt er plasmas forbrug varierende med max forbrug ved 100% hvid skærm og mindst ved sort skærm . Men alt efter dit elselskab måske ca 1 krone mere om dagen .